test: sto eller hingstföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Speedster
  • Startdatum Startdatum
S

Speedster

Vi brukar kolla vårat sto om det ska bli ett hingst eller sto föl. Inte genom massa kontroller utan vi använder oss av ett gamalt bonnknep som min pappa lärde sig hos någon.

Visst det är spännande att inte veta vad det kommer att bli men det är lika roligt att kolla om denna metod lyckas igen :)

Vi gör så här:
Man tar en sytråd, i ena änden knyter man fast en hästskosömm (man böjer den lite i spetsen) så att det tyngsta hänger nedåt.

Sedan håller man stadigt i tråden så sömmen hänger stilla, håller denna mot hästens flank, eller kors (beror på lite var fölet befinner sig) och står man riktigt stilla så börjar den pendla(om man träffar rätt). Om den pendlar fram och tillbaka så är det en hingst, rör den sig i en cirkel så är det ett sto.
Denna metod har funkat varje gång! Denna gång beräknas det att bli en hingst..

Varför detta uppkommer beror på fölets hjärtfrekväns. Hingstar och ston har antagligen olika hjärtslag eller nått, men de funkar!

Vet ni några mer sånna här saker man kan kolla sitt sto med?? Alltid roligt :D

Va häftigt! Det har jag aldrig hört talas om! Jag har nu inte möjlighet att testa, men jag ska göra det nästa gång jag träffar ett dräktigt sto! Coolt! :cool:

Hihi! Det här var alldeles för spännande för att inte testa! Ska bara hitta en söm först...får nog köpa en nånstans. Återkommer med resultatet! :D

Vi bruker en gullring og et hår i fra hestens hale,samme prinsipp:går den i sirkel=hoppe,går den fram og tilbake=hingst...
THELA :)

Hej!
Kul, denna diskussionen dyker alltid upp lagom tills man börjar vänta sig de små....
Jag (eller rättare sagt min mor ) har alltid haft rätt på blivande bebisar, både tvåbeningar och fyrbeningar.
Vi använder oss dock av guldkedja. Mitt nuvarande sto satte dock P för våra antaganden, hon skulle enligt guldkedjan få hingst förra året, fick sto, i år skall hon enligt kedjan få en hingst....
Många reagerar med tvivel på detta men för oss har det faktiskt också stämt, ja tills i fjol då vill säga :crazy:
Hälsningar Nina

Tagelstrå och guldring är vanligt att använda. Jag tror dock inte på det för det har visat fel flera gånger.
Men det är en kul grej. Jag ska pröva det i år igen på våra 4 ston och se hur många som blir rätt. Återkommer med resultat i maj. :)

Det går bra med ett vanligt halsband också, eller ett stetoskop...
Jag pendlar mina ston och hitintills har det stämt. I år har jag ett sto dräktigt och enligt pendlingen skall det bli ett stoföl.

Fel av mig, måste rätta så att vi kan jämföra under våren :)
Maja skall enligt guldkedjan få ett sto i år. Det är väl jag som önskar mig hingst... :crazy:
Nina

japp vi får ta upp tråden igen, vårat kommer i mars eller april. alltid lika spännande!

Testade ett sto förra året som inte gav något vettigt svar hur många gånger jag än försökte, hon födde tvillingar ett sto och en hingst båda dog. Snacka om rätt svar.Läskigt :eek: :eek:

Denna test gjorde vi på oss människor i familjen för måååånga år sedan med guldring & sytråd, då visade pendlingen antal barn man skulle få (på mig de jag fått) samt vilket kön.

T.ex min yngsta dotter (som då var ca 13-14 år) så visade pendeln att hon skulle få 'pojke, pojke, flicka, pojke, flicka'.. hon har de tre första 'helt rätt', sen blev det p-piller.. hon vill inte ha fem barn :D

Kan det vara så även på hästar.. håll kvar pendeln för att se om den fortsätter och ändrar kön, jag ska testa mina ston också.. fast inte gammelstoet som fått 15 föl, då domnar ju armen ;), men man kan ju kolla de första hon fick.. så länge man orkar hålla i tråden!

Jag har råkat ut för precis samma sak - konstig pendling på guldring i sytråd - döfödda tvillingar sto & hingst... :cry:

Hmm... Jag har testat tagelstrået och guldring på mina ston ibland. Ett år funkade det helt och hållet. alla ston fick det som ringen sagt. Ett annat år visade ringen att två av mina ston skulle få stoföl - men de visade sig sedan ha gått tomma...

Så frågan är om det funkar, eller om jag hade tvärflax det året det stämde på alla?! :confused:

Jag har gjort det på mig själv de gånger (3) jag varit gravid, och då har det stämt precis. :)

Vill inte förstöra men... jag tycker också det här är ett spännande sätt. Testa och häng ett metallföremål i tråd och låt denna hänga helt still rakt upp och ner (alltså inte vid ett dräktigt sto eller gravid kvinna). Tänk sedan att metallen skall cirkulera. Sedan tänker ni att det bara skall vara still. Sen testar ni att tänka pendel. Se vad som händer! Jag lovar att det är helknasigt.
Det är tydligen så att vi själva styr alltsammans med tanken. Hjärnan skickar impulser till fingrarna och nerverna gör att föremålet rör sig. Ruggigt men sant.
Blev det rörigt nu? :o

NÄeee... säg inte såå.... Hjärnan kan ju hitta på en massa saker förstås, utan att jag är medveten om det, för det lovar jag dyrt och heligt, jag önskar mig inte en viss pendling innan jag ser om det går runt eller pendlar (inte medvetet i alla fall :crazy:)

Nina (som inte kommer prova utan sto under, allt för att behålla det magiska.. :D)

På människa:
Den som testas lägger armen på bordet med handflatan uppåt och någon annan håller ringen över handleden, en tredje person antecknar resultatet (ifall det blir många barn), så gjorde vi :)

Det 'ruggiga' med testet på mig.. jag har fyra barn + en abort efter andra barnet, ringen visade fem barn.. jag fick ju förklara mig då inför döttrarna :o

Ingen aning faktiskt.. men om det fungerar som på oss människor så kan man göra testet även på ett sto som inte är dräktig.. väl :confused:

Måste testas.. gör det alla ni med ston, så får vi veta om det stämmer :)

Vi testade dett på mitt sto första gången hon var dräktig (3 st personer) alla tre ggr visade det på hingst. Vad hon fick? Jo en hingst, måste testa igen och se.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka