S

SomethingCorporate

Jag hade tidigfare en skäggagam som jag gav bort pga. tidsbrist.
Nu finns de gott om tid. Och kommer göra då jag var tvungen att lämna katter och hundar hos mina föräldrar då min sabo är allergisk.
Och jag är nu väldigt sugen på att skaffa en skäggagam igen då jag trivs väldigt bra med dom.

Nu vill jag har tips på snygga terrarium.

Har ni några bilder?

Är det svårt att bygga själv?
(har kollat lite på annonsersidor men hittar inget som tilltalar mig)

Terrariet jag hade tidigare var inte alls snyggt och de vill jag ha nu då de är tänkt att den i sådana fall ska stå i vardagsrummet.

Några krav är:
Mycket glas.
Inte låga skjutdörrar (det var ett helvete när de for sand dit)

bomba mig med allt ni har! :D

Sv: terrarium

nå fråga också.

hur mycket kostar glas?

och hur tjockt ska de vara?

fler inlägg i min egna tråd.

när jag hade min var de inte prat om annat material än sand.
(några år sedan)

men läser nu att de rekommenderas papperspellets
vad har ni för erfaranhet av detta.

Anledningarna jag läst låter helt klart vettiga.

Det finns mer än så. Konst/plastgräs, bark, torv, majsbaserat grus osv. Vad är det som ska bo i terrariet? Det är ju viktigt.

skäggagam som jag skrev. :)

Jo, jag läste att de fanns en hel del.

Men av vad jag förstod så var papparspellets det säkraste eftersom dom gärna inte åt det och om dom åt de så svällde de lite och löstes lätt upp så risken för förstoppning var inte så stor.

Det ska ju även vara lätt att hålla rent.

Ja, förlåt. Jag hann glömma det medan jag läste. Jag har faktiskt aldrig hört talas om papperspellets som underlag till reptiler. Så länge det inte fastnar i dem om de äter så borde det väl funka. Dubbelkolla det där med hur lättpasserat det är.

En del zooaffärer måttbygger terrarium, då kan du välja själv hur hög sarg du vill ha, osv.

Ingen fara.
Glad att nån svarar :)

Jo jag ska läsa lite till om de.
Men vore kul om någon här hade någon åsikt.

Ska även prata med lite zooaffärer.
Men tyvärr vet man inte riktigt vem och vad man ska lita på nu för tiden.

Hur mycket brukar de kosta om man ber en zooaffärer bygga upp ett?

Papperpellets är inte ett bra underlag då det lätt torkar ut reptiler även ökenlevande reptiler.

Det beror nog helt på vad för mått du vill ha. 120 x 60 x 50 kanske kostar 2500-3500:-

Jo jag läste de men många tycker att de väger upp och om man sprejar de ofta så ska de tydligen inte vara några problem.

Då de inte möglar fast än de blir blött.

Har nu läst en hel del och dom flesta verkar rekommederar de till skäggagamer.
Även veterinärer.
Och är man inte på reptilforum så rekommenderar dom flesta de och referar även till http://www.cbreptiles.se
som även skrivit en bok om skäggagamer.

och jag citerar även från en annan sida

Nackdelar med sand:
• de kan få sand i ögonen
• för mycket svald sand kan orsaka förstoppning
• fastnar i glasdörrarnas skenor
• tungt och svårt att rengöra

Fördelar med sand:
• snyggt och naturtroget
• ger bra grävmöjligheter

Nackdelar med papperspellets:
• kan orsaka torr luft
• ser mindre naturtroget ut

Fördelar med papperspellets:
• om ödlan äter utav det smälter det i magen
• det är billigt och kan därför bytas ut med nytt istället för att rengöras
• klumpar ihop avföringen så den blir lätt att plocka bort
• ger bra grävmöjligheter

Så jag börjar nästan tro helt på detta med papperspellets

Papperpellets är inte ett bra underlag då det lätt torkar ut reptiler även ökenlevande reptiler.

Ja, jag kände också lite motvilja inför detta underlag. Det suger ju väldigt, och måste då också suga upp fukt efter tex sprayning innan djuren hinner dricka.

det måste minst vara 150x60x50.
och de var de mått jag tänkt mig då jag inte har allt för mycket plats i tvåan :p

Ja, jag kände också lite motvilja inför detta underlag. Det suger ju väldigt, och måste då också suga upp fukt efter tex sprayning innan djuren hinner dricka.

Jag vet flera som fått problem med just papperpellets inte just till pogona. men till ormar.

fast vad jag förstår ska man helst ha ett "hål" med fuktig jord som byter oftasr eftersom de lätt kan bli mögel där.
Där ödlan kan ligga.

fast vad jag förstår ska man helst ha ett "hål" med fuktig jord som byter oftasr eftersom de lätt kan bli mögel där.
Där ödlan kan ligga.

Du kan ta en plastlåda med Vermeculit och blanda det med vatten så får dom en fuktig håla. Du kan göra så att du tar typ godislåda o lägger i Vermeculit i sen ställer du in lådan med lock på o så skär du ett hål i framsidan på lådan sen täcker du sand över det så du döljer den det blir både snyggt o funktions dugligt.

Sen är vermeculit bästa matrialet för o ålla fukt.

Nackdelar med sand:
• de kan få sand i ögonen
• för mycket svald sand kan orsaka förstoppning

Borde inte ödlorna ha ett naturligt försvar mot just detta? Jag har aldrig trott att det är enbart sand som orsakar förstoppning, utan möjlligen en hängig och uttorkad ödla i samband med mycket svald sand.

Dom kan få förstoppning av sand men det är ju inget större problem som sällan händer. Sand i ögonen är heller inget problem då man bara tar en pinpett o sköljer ögonen med vatten.

ZirkonXenia ska vara duktig säger dom o hon rekommenderar sand.

Ska man vara riktigt petig så lever dom inte i sand i det vilda. Dom lever i sandblandad packad jord.

Publicerat av Per Löfving (zauindro)

Klockrent svar enligt mig o Per är väldigt duktig med djur.

Emil, du säger att papperspellets inte torkar ut djuret. Vad händer om du lägger pellets i vatten, suger det åt sig vatten?

Publicerat av P-A Barkskog (barkskog)

barkskog är en av dom jag lyssnar mycket på , läst det mesta han skriver o det är mycket vettigt.

Senast ändrad:

vem säger det?

*nyfiken*

De har jag också läst.
och vet.

men som alla skriver hur får man till den blandningen bra?
och hur lätt är de att hålla rent och fräscht?
och när man ska rengöra allt att få till de bra igen..

De känns nästan som ett evigehets projekt.
Och jag har aldrig varit i australien så jag vet vad jag ska eftersträva.

Och zauindro säger inte hur han gör/skulle ha gjort.

Utan kommer bara med ett fakta om hur de lever i det vilda.
Med andra ord tillförde han inte så jätte mycket till den diskussionen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 414
Senast: anglahund
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama