Termotäcke, temperatur?

bigganl

Trådstartare
Kort fråga:
Vid vilken stalltemperatur tycker ni det är lämpligt att ha på termotäcke på natten på jaktklippt (hals, bringa, mage och ljumskar) häst?

Sv: Termotäcke, temperatur?

Jag sätter på min häst (helklippt med ryggbesvär) termotäcke när det blir runt åtta grader inne :) .

jag känner på hästen när det är dax att ha tjockare eller tunnare täcke

alltså jag känner om hästen är varm under täcket = för tjokt
eller sval, inte kall, bara lite sval = lagom
kall = för tunt

Märker på hästen om hon ycker att det är varmt/kallt så byts täcket ut :)

Under 8 grader ungefär. Svårt att säga exakt, det beror på hästen och placeringen i stallet. Jag har precis börjat täcka min oklippta häst inne och temp på natten är omkring 4 plusgrader. Min står också precis vid dörren (som alltid är öppen), så det är lite kallare och dragigare där än längre in i stallet. Har ett tunt thermo, ca 150 gram.

En okunnig fråga, men varför behöver man täcka en hist som är klippt så? Man täcker ju ändå aldrig över dom klippta delarna? Ja, såvida man inte har halstäcke och magplatta förstås.

vid flera minusgrader i stallet. då pratar jag om den lättaste typen av thermotäcke - 150 gram, inte ett uns mer.

En okunnig fråga, men varför behöver man täcka en hist som är klippt så? Man täcker ju ändå aldrig över dom klippta delarna? Ja, såvida man inte har halstäcke och magplatta förstås.

Jag är av samma åsikt. Hästen i fråga är inte min utan en inackordering. Jag ska väl egentligen inte bry mig när hästen inte är min, men det känns konstigt att lägga på ett riktigt tjockt termotäcke inne där det är 8-10 grader på natten och ett tunnare fodrat regntäcke ute när det är runt 0:an. Det känns avigt helt enkelt. (och då finns inget att ta till när/om det blir riktigt kallt)
Ville egentligen bara höra hur andra resonerar.

Om hästen inte har några speciella problem (öm rygg, risk för drag etc) så skulle den förmodligen stå otäckad inne hela vintern.

Den är ju inte ens klippt på "frysiga" ställen, liksom...;)

Men jag ser det såhär: Så fort man bara klippt en häst lite på bringan brukar man plötsligt kunna rida på nästan hur mkt som helst utan att hästen svettas. Det tyder ju på att det oavsett vad alla säger sker en ganska stor värmetransport i de kroppsdelarna så att hästen kan kyla hela sin kropp under arbete. Har man då klippt halva hästen gör det ännu större skillnad. Och tänk eftersjälv, en dunväst täcker inte hela kroppen, men den värmer otroligt bra ändå. (Inte meningen att jämföra människa-häst sådär, kan bli tokigt, men det häsr tycker jag var tydligt) Lägger man på lite extra på ryggen kan man ju få hela hästkroppen varmare.

Visst, man behöver inte täcka lika mkt som på en helklippt häst, sällan tjocka täcken, men hela halsen, bringan och magen och sidorna hade ju päls av en anledning, och tar man bort så mkt så måste man ju ersätta lite också. Länden är ju viktigast att hålla varm, men det hindrar inte hästen från att frysa när det drar pga värmeförluster från andra delar av kroppen. Den blir säkert inte sjuk, men iaf första tiden efter klippning kan det nog kännas riktigt rått.

Har man en häst med riktig björnpäls som klarar att täta till riktigt ordentligt över ryggen trots stora pälsförluster på resten av kroppen kan den säkert klara sig rätt bra iaf, men hästar med mer normal päls skulle jag ge lite hjälp på traven. Det får iaf mina halvklippta hästar. De har fleece eller hundra gram nu. Kommer att ha som mest 200 g i år kan jag tänka mig när vinden ligger på och det är fuktigt i luften. Blir inte svettiga under täcket. Man ska ju inte överdriva med täcken, pälsen är ju kvar på de mest vitala delarna, men jag tycker det är tokigt att raka halva hästkroppen och låtsas som ingenting.

Thermo täcke inne i stallet? Tycker iaf jag låter idiotiskt.
Vad ska hästen ha på sig ute när det är -15?? Eller får den så inne och skämmas då för att ägaren skämt bort den med thermo täcke vid +8???

Det är hästar och det är vi människor som lägger på dem täcke för att VI fryser!

Nejnej, det jag skrev gällde utetäcke, blev lite tokigt. Inne kan den säkert stå utan om det är plusgrader, kanske fleecetäcke om det är dragigt eller kallare.

Jag är ingen täckesgalning som använder jättetjocka täcken, men inte heller åt andra hållet så jag klipper halva hästen utan att ersätta pälsen när de är ute.

Har man en häst med riktig björnpäls som klarar att täta till riktigt ordentligt över ryggen trots stora pälsförluster på resten av kroppen kan den säkert klara sig rätt bra iaf, men hästar med mer normal päls skulle jag ge lite hjälp på traven. Det får iaf mina halvklippta hästar. De har fleece eller hundra gram nu. Kommer att ha som mest 200 g i år kan jag tänka mig när vinden ligger på och det är fuktigt i luften. Blir inte svettiga under täcket. Man ska ju inte överdriva med täcken, pälsen är ju kvar på de mest vitala delarna, men jag tycker det är tokigt att raka halva hästkroppen och låtsas som ingenting.

Håller med. Precis som du säger så behöver man för den skull inte smacka på särskilt tjocka täcken eller lager på lager som folk tenderar göra. Men en klippt häst ska kompenseras med ett täcke, i samtliga fall om den inte bara är spårklippt på halsen, dvs ett smalt streck på undersidan av halsen som stannar vid frambenen.

Vad ska hästen ha på sig ute när det är -15?? Eller får den så inne och skämmas då för att ägaren skämt bort den med thermo täcke vid +8???

Det är hästar och det är vi människor som lägger på dem täcke för att VI fryser!

Fast det ni missar är att hästen har en komfortzon på ca 20 grader, så tänket att "vad ska den ha på sig när det är kallare", är ett förmänskligande av hästen i sig, då den inte fungerar som vi gör när temperaturen skiljer sig några grader. De fungerar inte som vi. Dock tycker jag som jag redan sagt att ett tjockt thermotäcke vid + 8 grader är aldeles på tok för mycket.

Igår var pålle kall under regntäcket så han har numera sitt nya 300gr täcke. Det kommer han stå sig på länge. Även om jag klipper honom.

Det var ju en jäkla skillnad att slänga på ett 300g täcke från ett vanligt regntäcke! Du hade den oklippt?

måste bara fråga vart du bor!?

Det är så jag tänker också. Inne i + grader och med skydd för väder och vind behövs det oftast ingenting och vill man absolut ha ett täcke så räcker ett tunt fleecetäcke gott och väl. När det blir riktigt vinterkallt och det i stallet blir på 0.an eller någon enstaka + grad, då kan man väl lägga på ett termotäcke i så fall. Jag har själv haft helklippt häst i stallet och hon hade ett tunt fleecetäcke enbart då det var riktigt kalla nätter -15-20 grader, annars ingenting.
I dag är det +1 ute och blåser av bara 17. Några vilsna snöflingor singlar omkring. Hästen har ett tunnfodrat regntäcke och verkar må alldeles utmärkt. (känns också lagom varm)

Fast det ni missar är att hästen har en komfortzon på ca 20 grader, så tänket att "vad ska den ha på sig när det är kallare", är ett förmänskligande av hästen i sig, då den inte fungerar som vi gör när temperaturen skiljer sig några grader. De fungerar inte som vi. Dock tycker jag som jag redan sagt att ett tjockt thermotäcke vid + 8 grader är aldeles på tok för mycket.

Det gäller ju att ta reda på sin hästs komfortzon också. Den kan ju vara från +1 grad till + 20 grader. Den kan också vara från -10 grader till + 10 grader. Det är ju stor skillnad. Men du har helt rätt i att många inte känner till detta med hästarna komfortzon och hur bra de tål kyla. Har en häst här som har fodrat täcke upp till +5 grader, ofodrat täcke upp till +10 grader och får gå utan över +10 grader. :crazy:

Thermotäcken finns i flera olika varianter. 100 gr fyllning till ungefär 600 gr fyllning. Välidgt stor skillnad på värmeisoleringen i de olika varianterna.

Det är nu har jag thermotäcke på 150 gr på min frusna halvblodshäst (som har mycket fullblod i sig). Hon är helklippt. När det blir kallare så har jag som mest ett 400 gr thermotäcke. Sedan ute får hon regntäcke med tunnt fleecefoder i. Man kan inte jämföra hästar rakt av. Stor skilland på olika individer. Stor skilland på stall, drag, och hur mycket de går på dagarna.

Jag är inte för att pjåska med massa tjocka täcken, men nu fryser min häst - och då är det täcke på :) Har du en häst som inte klipps eller som klipps endast på vissa delar på kroppen - fine, låt den stå utan. Men madame blir helt stel i hela kroppen utan täcke vid den här tiden på året.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?