Terapi/vårdhund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 933
Sv: Terapi/vårdhund

Ja, visst verkar det ändå ganska strukturerat. Sedan om man tittar på själva terapihundsidan så känns det kanske inte så långt kommet ännu, finns inte så många hundar som ligger ute där ännu. Men det är ju en början. Kanske ses vi på kvällsutbildningen i vår? ;)

Gör ni inte någon undersökning när ni skriver C-uppsats? Eller gör ni alltid litteraturstudier?

Vi har faktiskt inte fått speciellt mycket information alls om C-uppsatsen än, så jag vet inte! Jag har pratat mycket med studenterna som går i terminerna över mig och på det viset har jag fått information. Men på den informationen jag fått av dom har det verkat som att de har gjort litteraturstudier där man måste ha minst 15 artiklar eller nåt liknande.

..... Men det känns som det är ont om svenska studier på högre nivå än just C-uppsatser.

Tur man är så grym på engelska!! :D:D

Jag ser också fram emot att få börja! Och tills jag är klar och kan starta egna projekt! :bump:

Ja, jag håller verkligen tummarna för att man får möjlighet att jobba med hundar i framtiden. Jag har ju valt en lite lurigare utbildning på så sätt (allt ska vara så himla aseptiskt och kliniskt rent i mitt yrke) och ibland ångrar jag att jag inte valde socionom som jag från början ville:(
Men, nångång i framtiden ska jag bli enhetschef på ett äldreboende och då ska det baske mej krylla av vårdhundar på hela bygget:D:love:

Aah, nej det förstås. Vi har inte fått så mycket heller, men vi skrev ju B-uppsats och då snappade jag upp ett och annat. Och så har jag läst dröser av C-uppsatser från socionomprogrammet. :p

Haha! Jag känner mig ganska kass på att läsa engelsk kurslitteratur faktiskt, blir helt nervös att jag ska ha uppfattat något helt fel. Men det brukar ju lösa sig, och går ännu enklare om det handlar om hund som man är intresserad av. :D

Ja, jag kan tänka mig att det är lurigt att blanda in hund som just sjuksköterska.Men det kanske beror på lite vart man arbetar med? Klart allt ska vara antiseptiskt, men tja... Jag tänker att det är värre på t.ex. sjukhus jämfört med ett äldreboende eller så. Kanske?

En kompis till mig gick som nyutexaminerad socionom och blev enhetschef inom äldreomsorgen direkt. Hon hade gjort sin praktik inom det, och dom skriker ju i stort sett efter kompetenta enhetschefer. Så du kanske skulle gått socionom ändå. ;) Hihi! Äsch, jag tror det blir super. Du får komma på något smart sätt att jobba med hundar bara. Kanske liiite lättare för mig som socionom och som vill arbeta med barn och ungdom. Men ändå lite trixigt faktiskt, just för att det inte är helt utbrett ännu så det gäller ju att det blir bra. :)

Jag har haft min hund med mig ett par gånger till jobbet,jag städar på ett äldreboende,hon har fått följa med om hon ska till trimmet under dagen,blir sån omväg om jag ska hem och hämta henne först..:D

Men jag ser ju hur uppskattat det är när hon går runt bland de boende och vill bli klappad eller få en kakbit,hon är ju lugnet själv,finns inget som stressar upp henne,och hoppar inte och ja, är lugn!

Vid ett tillfälle så blev tassen påkörd av en rullstol,men inte ett ljud,hon drog bara undan tassen,satte sig upp och la huvudet i knät på den som satt där!

Så djur på äldreboende är nog inte helt fel!

Jag är glad att jag kom med i år på kursen att utbilda vårdhund :laugh:. Vi har flera otroligt bra föreläsare och tränar en massa moment som gör nytta sen när hunden jobbar på remiss. Några av hundarna i min grupp ska jobba med barn med autism, själv skulle jag också vilja jobba med barn. Det är otroligt att se allt som hundarna kan bidra med!

*KL*

Nellie är inte utbildad, inte jag heller inom just den biten.
Men hon är med mig på jobbet.
Som många säger är det väldigt uppskattat både bland
personal och boende.
Det ger dom gamla något att prata om,
något att göra.
Det ska finnas forskning på vad som händer när
djur kommer in på vårdhem etc.

Om jag går in i en lägenhet så lägger hon sig utanför
eller går till personalrummet under tiden.
Är det en lägenhet där den boende vill ha in henne
så följer hon med in.
Annars så tassar hon omkring i matsalen och blir
klappad och kelad med.
Visst sticker dom gamla åt henne ngn godsak då och då,
men hon har *peppar peppar* inte börjat tigga hemma för det.

Företaget jag jobbar åt ställer sig positiva till konceptet
med djur på servicehuset, vilket är otroligt skönt.
:)

"Min" uppfödare är diplomerad vårdhundsförare och har en leonbergertik som är diplomerad vårdhund. Hon har varit med i många reportage och på olika mässor och berättat om sitt arbete, de tog "examen" den 4 oktober 2008 från Vårdhundskolan, hon svarar säkert gärna på frågor om ex. utbildningen :)

http://www.vallonbygdenskennel.se/

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: Tate
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 604
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka