Teoretiskt korrekta tygeltag för att ställa i nacken

Gwaeron

Trådstartare
Jag har nyligen fått upprepat för mig ett dussintal gånger att det enda sättet att ställa en häst korrekt är att leda inåt med innertygeln. Personen i fråga får inte ihop en vettig förklaring på varför så nu frågar jag alla här, har ni hört nånting liknande nån gång? Jag har alltid fått lära mig att ska man använda tyglarna för att ställa hästen är en mikrominimal kramning i innertygeln det man ska använda.

Nån som vet nåt?

Sv: Teoretiskt korrekta tygeltag för att ställa i nacken

Kramning i innerhanden är bra.

Släppa fram yttersidan är också bra.

Rida fram inner bak till handen är också bra.

Men leda med innerhanden kan också funka.

Det finns alltså många vägar till Rom.

Enligt skolboken är ställande tygeltag en förhållning i ena tygeln.

Men för att verkligen ställa hästen finns det fler vägar som svea skriver, men att använda ledande tygeltag varje gång man ska ställa är inte korrekt i längden, ledande innertygel gör man för att få en eftergift i innersidan, med hjälp av övriga hjälper givetvis.

Till båda:

Jo, jag hade visst glömt bort ett par andra bra sätt :o

Det jag inte känner igen är just varför ledande skulle vara det Enda som blir rätt :crazy: Låter lite knasigt.... Jag tror att förklaringen skull vara att vid ledande flyttar hästen sitt huvud rakt och behöver inte parera med bogarna. Jag har inte hört nåt liknande nån gång :confused:

Det är skänklarna som kontrollerar bogarna, inte ledande. Jag förstår inte riktigt heller resonemanget...Men om något är rätt så är det som sagt ställande tygeltag som är en förhållning i ena tygeln, alltså "kramning".

ledande åt sidan alltså? det beror väl på vad man är ute efter... om jag gör så är det ett sätt att vara övertydlig och verkligen böja halsen inåt "se här sååå ska du göra", inget jag gör när jag rider vanligt sas..

men om man inte korrigeringsrider eller förtydligar något för hästen så ska ju aldrig halsen vara så böjd som den faktisk blir om man leder inåt. då är den inte ställd längre utan böjd - överböjd tom. :p

Ledande tygeltag kan absolut fungera, nackdelen jag kan se är att man då "avlär" hästen att ställa ända bakifrån dvs genomgående från innerhöft till nacke.
På mindre skolade hästar är det alltså ett sätt att få ställning utan att "ha" ställning, om du förstår hur jag menar? :p
Jag brukar utnyttja det genom att använda ledande när man vill få hästen riktigt lång och låg (och samtidigt överdriva lite med sitsen, åt ett håll i taget på volt för att till slut få avslappning på båda sidor). Vilket ju inte ger någon ställning men däremot kan man få avslappning som sedan underlättar till bra ställning/böjning.

Hästen ska INTE böja halsen för att man leder, då är man helt fel ute. Kontakten med yttertygeln ska hålla halsen spikrak. Man ska kunna rida med ledande tygeltag UTAN någon ställning alls.

Skönt att det inte bara är jag som tycker det låter lite mysko.

Jag har fått vidare förklarat att ledande tygeltag ska vara nödvändigt när man rider böjda spår för att man inte ska slira runt.

Fattar ingenting...

Skönt att det inte bara är jag som tycker det låter lite mysko.

Jag har fått vidare förklarat att ledande tygeltag ska vara nödvändigt när man rider böjda spår för att man inte ska slira runt.

Fattar ingenting...

Och jag har fått förklarat för mig att ledande tygeltag inåt är ett big no no eftersom det för balansen bort från hästen.

Som sagt det finns många vägar till Rom, och det finns lika många sätt att rida på som det finns ryttare.

Av precis den anledningen har jag fått det förklarat för mig att ledande tygeltag är jättebra, om man bara är ute efter att svänga.

Absolut, många vägar till rom håller jag med om. Det var bara just den här underliga övertygelsen om att en kramning i inner skulle få hästen att skjuta ut ytterbogen och sladda. Eller nåt sånt...

Ledande tygeltag kan absolut fungera, nackdelen jag kan se är att man då "avlär" hästen att ställa ända bakifrån dvs genomgående från innerhöft till nacke.

Fast ställer hästen gör man ju ändå bara i nacken? :confused:

Av precis den anledningen har jag fått det förklarat för mig att ledande tygeltag är jättebra, om man bara är ute efter att svänga.

Men det kan väl aldrig vara positivt att medvetet ta balansen ifrån hästen? Då gör man det ju svårare för den? Eller? Enda gången man är ute efter att 'bara' svänga är väl om man sitter på en grön häst, men i den situtionen vill man ju verkligen inte stjälpa hästen när den försöker balansera sig.

Absolut, många vägar till rom håller jag med om. Det var bara just den här underliga övertygelsen om att en kramning i inner skulle få hästen att skjuta ut ytterbogen och sladda. Eller nåt sånt...

Ja det låter ju verkligen underligt, som sagt.

Ja, jag ställer iaf i nacken och böjer kroppen.

Jag ställer hästen genom att krama/vibrera lätt i innertygeln och tillåta ytter att släppa fram. I extrema fall av korrektionsridning så kan jag ta handen rakt upp med rak arm och lägga tygeln lätt mot den punkt jag vill att han ställer(i nacken) och hålla kvar tills hästen ställer i nacken. Då ändrar man både bettets anläggningsyta och använder sig av tryck mot den punkt hästen kanske glömt bort att ställa om man tex rider hela hästen böjd och ställningen inte gått igenom.
Jag kan också testa ett snabbt, kort ledande i extremfall.
Jag rider med trängande tygel för att svänga etc. Så att min häst följer det snabba ledande och svänger ska inte hända. Speciellt inte om jag inte med sitsen säger "sväng dit".

Jag tycker du skall fråga vederbörande varför det då finns ett tygeltag som heter ställande tygeltag? Ledande tygeltag tycker inte jag har med ställning att göra, inte i längden i alla fall. Funkar det med ett ledande för att förtydliga ett ställande tygeltag så visst kan man göra det i inlärningsfasen. Men ett ledande tygeltag är enligt mig ett riktningsförtydligande alternativt ett hjälpmedel för att förstärka effekten av innerskänkeln på böjda spår.

Om man lärt hästen att svänga genom att man tar i motsatt tygel/använder sig av trängande tygeltag kan man kanske om man använder det suystemet felaktigt råka putta ut hästens bog då man verkar i innertygeln. Jag har sett det hända. Men det bör inte hända om man kan hålla koll på yttersidan/ytterbog.
En häst puttar inte ut bogen om vi rider så väl så att den inte "kan/ska" det. Det är ju vi som gör fel om det är resultatet av något annat, dvs felaktigt resultat.

Jag har nyligen fått upprepat för mig ett dussintal gånger att det enda sättet att ställa en häst korrekt är att leda inåt med innertygeln. Personen i fråga får inte ihop en vettig förklaring på varför så nu frågar jag alla här, har ni hört nånting liknande nån gång? Jag har alltid fått lära mig att ska man använda tyglarna för att ställa hästen är en mikrominimal kramning i innertygeln det man ska använda.

Nån som vet nåt?

Nej.... det är ju knappast korrekt ställning i nacken man får med ledande inner utan du vänder ju faktiskt bara huvudet på hästen= ren unghästridning för att visa vägen ungefär, visst som vissa säger alla vägar leder till Rom men det är jävligt dumt att ta en sådan lång omväg för att komma dit...

Vederbörande anser inte att det existerar några andra tygeltag för att ställa hästen än ledande:angel: Så jag misstänker att h*n inte har hört om det förut.

Tuapuha: Det där känner jag igen;)

Fio: Håller med helt.

nu missförstår du fullständigt.... :cool:

vad jag snackar om är att i gymnastisk eller korrigerande syfte böja halsen. jag skrev bara att det var det enda fallet jag skulle använda inåt-ledande tygeltag. INTE att hästen ska böja hela halsen vid ledande tygeltag i almänhet. för att ställa hästen inåt/utåt använder iaf inte jag ledande tygeltag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?