Teoretiskt korrekta tygeltag för att ställa i nacken

Sv: Teoretiskt korrekta tygeltag för att ställa i nacken

Får inte heller till hur man ska utföra ett "korrekt" ledande tygeltag TUNGT, det ska ju bara rakt utåt, ev. t o m utåt/framåt, aldrig dra.

Men man kan få himla effekt av att INTE dra hästen hårt i munnen också, vill man skrämma en olydig häst från vettet så rycker man tygeln snabbt utåt i en vågrörelse så det "klatchar" (alltså inte "slår" mot hästen eller rycker nämnvärt i munnen utan bara låter av den snabba rörelsen) :angel:
Det är inte alltid hårdheten som avgör vilken effekt man får, även om en mjuk hand alltid är att föredra framför en onödigt hård.

(litet sidospår, hade väl inte så mycket att göra med det du skrev.. :p)

Man ska väl kanske inte alltid lita på att en elev fattar hela en tränares koncept, om den inte ridit dagligen för tränaren i flera år och varit med då den jobbar med andra elever lika mycket.

Men om du ska rida upp hästen till yttersidan/Få den på ytterhjälperna måste du ju ha en yttersida också. Har inte ställningen gått igenom i nacken så blir det ju problematiskt med att få en yttersida också. Jag ser många som rider med en svag ställning åt fel håll, dvs det de tror är ytter. Hade de bara fått igenom ställningen så hade nog en hel del av deras problem löst sig. De hade fått en yttersida.

Fio:

Jag håller med. Jag hade aldrig ridit för någon som inte kan förklara varför och inte har ett fungerande system. Jag kan inte ta en sån persons kunskaper som tillförlitliga.
Man måste ha ett system, veta varför man gör saker(vad som sker i hästens och ryttarens kropp/psyke) och kunna förklara för sina elever så de kan börja tänka ut lösningar på problem de stöter på själva, med hjälp av den kunskap de fått.

Alltså tyngre som i att jag måste använda mer muskelstyrka för att göra ett ledande på två centimeter än om jag ska göra ett lika stort kramande. Speciellt för mig som har svårt med att jag låser handen känns det extra farligt.

Kan det inte vara så att det bara känns jobbigare för att du är svagare i de muskler som aktiveras av ett tygeltag åt sidan?

För det är ju inte muskelstyrkan/ökat tryck i ett ledande som fungerar. Det ska ju vara rörelsen i bettet som blir annorlunda än vid en kramning. Precis som den blir annorlunda om man tar tygeln uppåt.

Om hästen inte är på framdelen och hänger i handen så ska man ju inte behöva ta i för att kunna flytta handen upp/ner/åt sidan.
Går ställningen igenom så kommer ju hästen i eftergift. Och ska ligga kvar där.

Jag tror vi ryttare då och då bara gör för mycket. Jag gjorde det själv senast i helgen, när jag mådde dåligt över annat så spände jag mig. Hästen blev spänd och jag blev då hårdare i hjälperna. När allt jag egentligen behövt göra var att luna ner mig, sitta rätt och ge mindre hjälper. Plötsligt gick hästen som en klocka.

Håller med dig i allt det där. Jag har visserligen ridit ett antal år nu men inte tillräckligt länge för att vara helt hundra på att det jag gör verkligen är rätt. Änsålänge går jag bara på det som känns bra för mig och som hästarna verkar gilla. Så just nu funkar inte ledande för mig i dressyren och jag känner inget behov av att plocka in det. (min tränare har såvitt jag minns inte sagt flasklock om det heller) Men sen blir man ju såklart fundersam/osäker när nån är så starkt övertygad och gång på gång säger "du gör fel, du gör fel" :crazy: Samt utifrån en kolmörk och grynig film ser att hästen sladdar hit och dit och gör både det ena och det andra fel, och allt det skulle då avhjälpas med ledande innertygel :smirk:

Upplevde nåt liknande senaste träningen när hästen kändes låst i nacken. Min tränare sa åt mig att själv slappna av i nacken och hokus pokus blev det en ny häst!

Tillägg om det där med innersidor och yttersidor: Jag är ju en sån som tror på att skapa insida/utsida via sätet och bara ställa i nacken med tyglarna. Lyckas man med det slipper man den krocken du pratar om i alla fall.

Senast ändrad:

Herregud nej, inte var det min tränare som sa det! Hade det varit det så hade jag dessutom inte behövt fråga varför här för min tränare är alltid så noggran med att förklara varför man gör saker och ting :bow: Min tränare lär mig liten-kramning-i-inner varianten.

Det var en bekant som rider för en välmeriterad och ordentligt känd svensk tränare som hävdar att alla elitryttare osv använder ledande tygeltag för att ställa hästen, men att tygeltagen blir så små att de inte syns :crazy: Samt att det är bland de snällaste tygeltagen man kan göra...

Vederbörande är fruktansvärt säker på sin sak och envisas med att ledande för ställning är fakta och rätt och om jag vill envisas med att rida fel är det min sak :angel: Efter femhundraelva upprepningar av samma sak blir man ju lite fundersam då den här människan refererar till en känd svensk tränare samt hela svenska dressyreliten :crazy:

Människan har väl fått det hela om bakfoten och tror att det handlar om ställning, när de i själva verket flexar sina hästar i sidorna. :angel:

Som sagt, tror att det är för att det är en ovan rörelse för dig, därför känns det jobbigare. Minns att jag hade jättesvårt att ta ut handen för länge sen, speciellt vänster, kändes som att axeln låste sig av svaghet typ. Men det är bara att träna på, och glöm inte att handen inte får gå både bakåt och utåt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?