Teoretiskt korrekta tygeltag för att ställa i nacken

Sv: Teoretiskt korrekta tygeltag för att ställa i nacken

Hästen ska INTE böja halsen för att man leder, då är man helt fel ute. Kontakten med yttertygeln ska hålla halsen spikrak. Man ska kunna rida med ledande tygeltag UTAN någon ställning alls.

Beror inte det på vad man är ute efter? Alltså om man vill ha halsen rak i ledande tygeltaget, eller om man vill att hästen ska böja halsen - följa med handen?

Okej, då missförstod jag dig!

Fast när du skrev såhär:

"men om man inte korrigeringsrider eller förtydligar något för hästen så ska ju aldrig halsen vara så böjd som den faktisk blir om man leder inåt. då är den inte ställd längre utan böjd - överböjd tom."

Det tolkade jag som att du menade att halsen automatiskt alltid blir böjd när man gör ett ledande tygeltag.

Senast ändrad:

Fast hur ofta vill man att hästen ska böja halsen? Det hjälper varken ställningen i nacken eller formen i sidan (midjan/bogarna).

Fast ställer hästen gör man ju ändå bara i nacken? :confused:

Mja, visst kan man göra det, men man har en fördel (och nackdel i t ex skänkelvikning?) av att hästen reflexmässigt för fram innerhöften ngt när den ställer i nacken. Tygeltaget kommer då igenom hela ryggen, inte "bara" huvudet och nacken.
Om hästen bara ställer i nacken har man som jag ser det ingen nytta av ställningen, man knäpper av nacken från resten av hästen (böjningen ELLER rakheten). Och mycket av jobbet man gör är ju för att koppla ihop hästen.
Visst är det en fördel att kunna sära på kroppsdelar, ffa t ex i skänkelvikningar där man vill ha hästen enligt dessa definitioner "felställd", men rent utbildningsmässigt prioriterar jag i första hand att få hästen koppla ihop ställning -höft eftersom det är så hästen ska röra sig för att kunna "koppla ihop" vid böjning. Det är inte svårt att ställa i nacken, det är svårt att få en böjning som går jämnt igenom hela hästen och framförallt att få den ända bak till svansroten.
Behöver jag tillägga att jag inte tränar separat på ställning utan endast böjning? :p

Beror inte det på vad man är ute efter? Alltså om man vill ha halsen rak i ledande tygeltaget, eller om man vill att hästen ska böja halsen - följa med handen?

Det står väl tydligt och klart vad TS är ute efter , ett teoretiskt korrekt tygeltag för att ställa i nacken

En ren allmän reflektion

Det är grymt tröttsamt att alltid blanda in alla andra hemmagjorda metoder för en enkel sak som att ställa i nacken , det är inte konstigt alla är så förvirrade i sin ridning i dag med noll röd tråd att följa utan hoppar hit och dit med olika saker som inte ens kan hänga samman till slut ibland när jag har lektioner med en ny elev så är den ofta helt förvillad för alla säger annorlunda och ingen vet egentligen varför , ja som den TS pratar om säger en sak men har inget svar på varför.

Tränar man för någon så skall dom kunna svara på varför, annars gå aldrig mer dit :D

men när jag tränar för tränare så rider jag sällan efter TR för att "komma åt" hästen

Men det kanske är TR vi utgår från nu - my mistake

Det står väl tydligt och klart vad TS är ute efter , ett teoretiskt korrekt tygeltag för att ställa i nacken

En ren allmän reflektion

Det är grymt tröttsamt att alltid blanda in alla andra hemmagjorda metoder för en enkel sak som att ställa i nacken , det är inte konstigt alla är så förvirrade i sin ridning i dag med noll röd tråd att följa utan hoppar hit och dit med olika saker som inte ens kan hänga samman till slut ibland när jag har lektioner med en ny elev så är den ofta helt förvillad för alla säger annorlunda och ingen vet egentligen varför , ja som den TS pratar om säger en sak men har inget svar på varför.

Tränar man för någon så skall dom kunna svara på varför, annars gå aldrig mer dit :D

:bow::bow: Håller med till 100%

Fast hur ofta vill man att hästen ska böja halsen? Det hjälper varken ställningen i nacken eller formen i sidan (midjan/bogarna).

Det är så roligt att läsa dina inlägg , rakt på sak och inga hemmagjorda krusiduller som försvårar och förvillar. :bow:

Varför skall folk göra det så svårt för sig när det finns enkla utarbetade metoder på enkla saker...

Fungerar inte dom vanliga metoderna så är det väl för att hästen inte är ordentligt genomarbetad, tjafsar hästen i munnen när man ställer på ett korrekt sätt , ja då är den inte eftergiven i nacken.

Visst då kan det funka med att leda och böja halsen men problemet kommer man inte åt ändå dvs hästen blir inte mer eftergiven i nacken om man undviker att ställa hästen korrekt.

O ja visst alla undantags hästar då som var och varannan människa har här på buke som inte fungerar som alla andra hästar i hela världen dom får jag inte glömma, naturligtvis har jag förståelse för dom som har dessa hästar :angel:

/fio - inte alls sur idag :devil:

men när jag tränar för tränare så rider jag sällan efter TR för att "komma åt" hästen

Men det kanske är TR vi utgår från nu - my mistake

Nä jag har förstått det, men TS utgick nog inte från hur du tränar i sin frågeställning ;)

Lite det jag är ute efter också, men som sagt så blir den ju inte automatiskt böjd för att man tar ledande - däremot så är ju den "andra" anledningen att ta ledande att få hästen svänga i sidled, och man vill väl ha hästen böjd och följa spåret rakt - inte tvära sig runt? :confused: det är lite den risken jag ser, att man särar på kroppen så man inte får någon böjning (rakriktning efter böjda spåret). Ställning i sig ger sällan något OM det nu inte bara är den pusselbiten som saknas vilket jag har svårt att tro, för är höfterna, bakbenen och framdelen på plats är ställningen i regel på plats automatiskt.

Hej hej jag håller med svea....Har som hört att alla vägar går till Rom men i detta fall så leder inte allt till bra resultat kanske?!?

Ha det så bra fr mig

Herregud nej, inte var det min tränare som sa det! Hade det varit det så hade jag dessutom inte behövt fråga varför här för min tränare är alltid så noggran med att förklara varför man gör saker och ting :bow: Min tränare lär mig liten-kramning-i-inner varianten.

Det var en bekant som rider för en välmeriterad och ordentligt känd svensk tränare som hävdar att alla elitryttare osv använder ledande tygeltag för att ställa hästen, men att tygeltagen blir så små att de inte syns :crazy: Samt att det är bland de snällaste tygeltagen man kan göra...

Vederbörande är fruktansvärt säker på sin sak och envisas med att ledande för ställning är fakta och rätt och om jag vill envisas med att rida fel är det min sak :angel: Efter femhundraelva upprepningar av samma sak blir man ju lite fundersam då den här människan refererar till en känd svensk tränare samt hela svenska dressyreliten :crazy:

Nä jag har förstått det, men TS utgick nog inte från hur du tränar i sin frågeställning ;)

Fast jag spann vidare på Centaur och vad hon skrev

Äh, jag är för trött för detta, hjärncellerna har höstlov även de. :D

Jag skulle aldrig ha lagt mig i :o
Det är sällan man vill rida så - men jag får göra det ibland som ren stretch och avslappning

*kl*

alla kan få diskutera hur de ställer sina hästar hur mycket som helst, bara jag får svar på mina frågor:D

Just kramningar i innertygeln, det ÄR rätt "farligt" att använda till ställning. Andra kanske redan har varit inne på det, men den stora skillnaden i bör/bör icke användas i det fallet är väl beroende på hur avslappnad hästen är för innertygeln?
Alltså hur avslappnad i nacke och underkäke så den inte spänner emot och låser linjen mot bakbenet eller huruvida den istället följer efter.
På hästar som är avslappnade i nacken brukar man ju ibland kunna komma åt genom hela ryggen (inklusive nacken) med väl avvägda kramningar, på en häst som spänner emot tygeltaget borde det bli exakt motsatt effekt?

Håller med. Fast ändå tycker jag nästan att i kombination med att man lär sig vettig sits och inverkan samt att rida hästen till yttertygeln osv är en liten kramning i inner det lättaste sättet att lära sig att göra bra. Det känns lättare att lära sig använda handen bra än att lära sig att använda den på ett bra sätt genom att Inte använda den. Just det som jag får lära mig innefattar att inte pilla och greja i truten på en spänd häst utan att rida sig själv/hästen avslappnad först. Så ser i alla fall min vardag ut men jag kan ju bara tala för mig själv :D

På en häst som hade just problem med att den Alltid spjärnade mot ena tygeln fick jag för en annan väldigt duktig tränare ställa åt det hållet genom att hästen följde yttertygeln framåt.

För mig är skillnaden att en kramning innebär att man trycker fingertopparna mot handflatan alternativt gör en liten vridning i handleden inåt mot sin mage. Ett ledande går ju alltid utåt från kroppen, hur litet det än är. Jag har suttit med hästlösa tyglar i händerna och experimenterat hit och dit och jag får verkligen inte till ens ett litet ledande utan att det känns tyngre än kramningen.

Haha jag tar det som en komplimang då? ;)

Håller helt klart med dig ang. hemmagjorda ihopkok! Det är självklart att det finns rätt och fel.

Vad menar du med tyngre? För ett ledande går ju inte utåt-bakåt, man ska hehålla samma kontakt som innan, eller mindre. För hästens mun blir det ju inte ett starkare tygeltag för att du tar ut handen mer från hästens hals, bettet verkar bara annorlunda. Sen är det ju rörelsen ut och in från hästens hals som påverkar den, inte att man rider runt med handen en halvmeter utanför kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?