Tempoväxlingar och övergångar

T

Tjalfe

Hur använder ni era hjälper när ni t.e.x ska göra tempoväxlingar i trav?
När ni ska öka farten/steget?
Och sakta ner/minska?

Hur använder ni era hjälper när ni t.ex. ska göra en övergång mellan skritt och trav?
Och sakta ner från trav till skritt?

Lite nyfiken på hur alla gör(och om jag gör "rätt":o).:angel:

Sv: Tempoväxlingar och övergångar

Rider långsammare/rider snabbare med min kropp. Om jag rider lätt är detta ganska enkelt för då rider jag lätt snabbare/långsammare. humm.. detta lät konstigt.

halvhalt, sitter emot med kroppen, ev liten förhållning med handen om hästen inte lyssnar på mina andra signaler.

Jag har ingen aning om jag gör det som anses vara rätt, utan jag gör det som funkar bäst för mig och min häst. Jag ska verkligen följa denna tråden :)

Brukar inte göra det så ofta faktiskt, snarare isf rätta till ett tempo som hästen valt själv som är för högt. Då blir det halvhalter (med tyglarna, kramningar, räta upp sig och spänna bålen ngt) och jobba med övningar för att få bakbenen på plats och tillbaka balansen som gått förlorad i det för höga tempot! :p

Om jag vill öka farten behöver jag bara smacka och släppa fram! ;) Gör som sagt sällan det eftersom vi tappar allt vad form och balans heter. Däremot länga steget gör vi dock inte så mycket att vi tappar balansen utan bara lite i taget. Länger tygeln = ramen helt enkelt, ev. en tydlig drivning med skänkeln om hästen tänker bakåt (men då gjorde den ju det även i den kortare steglängden). Om man tränar samla-läng så brukar hästarna vara mer än villiga att länga vid eftergiften! ;)

Och sakta ner/minska?
Sakta ner - halvhalter, oftast kramningar på innertygeln. Minska är ungefär samma sak som samla eftersom vi oftast minskar i syfte att lära hästen samla sig, då sätter jag mig mer "belastande" dvs rakare rygg och se till att sträcka på sig ordentligt med vikten i rumpan, höjer handen något (nej, vi pysslar inte med tävling så det gör inget att det är inkorrekt! :p ) och om det behövs så kramar/vibrerar jag i tyglarna som förhållning och om det behövs försöker jag plocka med ett bakben mer eller peta in en bog med hjälp av vikt/skänklar.

Hur använder ni era hjälper när ni t.ex. ska göra en övergång mellan skritt och trav?

Ökar energin, samlar upp lite, driver med innerskänkel på innerbak vid behov, smackar. Ibland räcker det med att tänka trav, ibland måste jag "kicka till" en gång med innerskänkeln för att han ska förstå att det var trav jag ville ha, men när vi väl travat en gång för dagen brukar han knappt vilja göra annat! :p Är egentligen inte sån som förstärker skänklarna med skänklarna sas utan föredrar en dutt med spö i såna situationer, men eftersom det så sällan behövs och kusen blir lite stressad/orolig av spö så fuskar jag.

Här fuskar jag något enormt och brukar bara andas ut - länga tyglarna ordentligt och tänka skritt. Räcker inte det för att vi inte jobbat tillräckligt så hästen uppskattar vilan, då kramar jag förhållningar i tyglarna så att jag förhindrar tvåtakten (svårt att förklara rent tekniskt, går efter känslan...) kan ta en ordentlig förhållning om det behövs också för att sen släppa efter så snart takten börjar ändras till skritt-takt. Ibland gör vi först halt (oftast lättare) för att sen "låta" hästen gå över till skritt.

Är inte sån som låser mig vid vissa ramar utan brukar vara flexibel beroende på vad som passar hästen, med "minsta möjliga" som motto men vill ändå få så bra kvalitet som möjligt. När det känns som att man rider med bara tanken (vilket är målet) så är det ju oftast ändå små små omedvetna hjälper man ger, men som kan vara svårt att definera..

*Om jag ska öka från skritt till trav så kortar jag tyglarna (oftast) trycker lätt med mina skänklar å smackar framåt..
*Från skritt/trav till galopp så gör jag galoppskänkel å smackar framåt.. Om det händer mkt runt i kring brukar jag peta henne lätt med spöt..
*Sen när jag ska sakta ner så räcker det oftast med ett Ptroo...

Hon lyssnar mkt bra på rösten :)

Och sakta ner/minska?

När jag ska öka traven, lättar jag på tyglarna och "rider fortare med kroppen, allså när jag rider lätt "
då brukar han förstå vad det är han ska göra, annars petar jag lite med skänkeln.

när jag ska samla in traven, tar jag tyglarna, kramar lite och rider lugnare med min kropp.

när jag ska rida från skritt till trav, så tar jag tyglarna och petar lite med skänklarna,. inte alls avanserat.

tror många gör olika, man gör det som käns bäst för hästen helt enkelt.

Bromsar i första hand med sitsen och en lätt halv halt.
Använder mig av sits och överskänkel.
Och sakta ner/minska?
Samma fast tvärt om

Stöd på tygeln halvhalt för att hästen ska veta att nått händer och lätt tryck med skänkeln.
Sitt emot, halvhalt först på ytter sen inner så fort hästen tar halvhalten.

rider jag lätt ändrar jag tempot på lättridningen
sluter om mer med skänkeln och trycker in rumpan under mig för att få en framåtskutande effeklt
Och sakta ner/minska?
slappnar av mer i benen och en lätt föhållning

halvhalter lite innan som varning sedan ett lätt tryck med skänkeln och om inte får reaktion direkt ett snabbt klick med sporren
halvhalter lite innan som varning sedan en lätt förhållning och snabbt på drivinng efter det så att hästen har kvar powern även i skritten

snabbare/saktare i traven så rider jag med sätet och rider antingen snabbare/saktare lätt. När jag saktar av sätter igång navänder jag oxå sätet ev använder lite kram i tyglarna vid avsaktning.

Det beror lite på vilken häst jag rider, men nu rider jag unghäst och då blir det inte så jättemycket säte, utan mer visar takten med smack i den takt jag vill ha hästen och släpper igenom mer påskjut. Använder inte heller skänklarna i så hög grad än... vill ha honom superkänslig för dom, så jag väntar med det.

Och sakta ner/minska?
Här visar jag takt med tygel och röst (jag visslar - men andra kanske säger "ptroo"...

Jag håller koll på hästens ben och begär traven efter hur frambenen går. Så att det blir bakbenen som ska rätta sig in på framdelen. Detta gör jag med smack och ev takt-förhållningar i tygel.

"pinglar" i tygeln och visslar lång hög ton.

Tippar fram bäckenet och andas in, just nu måste jag ha fått något konstigt knipsyndrom i kroppen för min 24 åriga unghäst är väldigt framåt just nu.

Och sakta ner/minska?

Sitter tungt i sadeln o andas ut, kramar "fågelungarna" i handen om tygeln, just nu är det något som inte funkar, då min 24-åroga unghäst inte läst "handboken" om ridningens grundstenar.

Tippar fram bäckenet och andas in, just nu måste jag ha fått något konstigt knipsyndrom i kroppen för min 24 åriga unghäst är väldigt framåt just nu.

Sitter tungt i sadeln o andas ut, kramar "fågelungarna" i handen om tygeln, just nu är det något som inte funkar, då min 24-åroga unghäst inte läst "handboken" om ridningens grundstenar.

Jag måste säga, att vad än folk här på forumet säger, så anser inte jag att det finns något rätt och fel inom begreppet "god ridning". Utan det är faktiskt vad som fungerar för just det ekipaget som är rätt, givetvis så länge man inte skadar hästen.

Jag förutsätter att pålle är hyfsat lugn och med på noterna i svaren, alltså som han brukar vara oavsett plats.

Sitter till lite mjukt, lättar lite i handen, släpper fram energin mer genom kroppen och lägger mjukt om skänkeln lite om det behövs. Men främst är det lätta i handen o släppa fram energin och ett lite mer tryck i nedsittningsmomentet (rider alltid lätt, unghäst).
Och sakta ner/minska?
Hålelr om mer med skänkeln, bromsar med sitsen i lättridningen på något vänster liksom samlar upp energin igen. Noga med att i alla lägen lägga till MER skänkel om han inte samlar upp sig eller om han blir spänd och gärna böja lite svagt och först då mjukt krama om yttertygeln lite. Men jag vill verkligen ha en häst som samlar sig för ökad drivning och jag försöker renodla hjälperna så han tar drivning som något som påverkar bakbenen och inte bara kastar sig framåt. Iaf inte den sortens drivning som blir när man samtidigt samlar för sitsen.

Jag sitter till väldigt mjukt, typ spänner skinkorna lite eller nåt och tänker framåt, och lättar lite i handen. Och jag sitter och rider för att bjuda hästen framåt-nedåt i övergången, på lätt lätt tygel. Min häst blir oftare spänd än dyker och jag måste hela tiden tänka på att inte störa ryggen utan bjuda honom att gå igång bakifrån och våga släppa energi och rörelse genom ryggen. Sedan tar jag snabbt kontakt med skänklarna (håller om lite mjukt och påpassligt om det behövs) i traven och håller om för att bibehålla den, förhoppningsvis, fina bekbensaktiviteten och bjudningen vi fick genom övergången.
Sjunker ned i sadeln och håller om med skänkeln, lättar i handen. Liksom bryter av med kroppen en halv sekund så han fattar det ska vara skritt sedan är jag direkt med rörelsen igen för att behålla bjudningen i övergången och i skritten som kommer.

Känner jag är kass på att förklara hur jag egentligen gör :crazy: Jag rider enbart på känsla nu för tiden. Och så fort jag tappar känsla eller rygg på hästen så lättar jag i handen, fixar min sits och sedan håller jag om mer med skänkeln alt böjer lite och slappnar helt av igen så löser det sig. Men vi fick iaf beröm av båda tränarna för övergångar o tempoväxlingar så vi har nog hittat varandras knappar iaf :)

Mitt största problem är alltid att jag spänner mig lite någonstans. Kännerj ga att hästen går ltie emot en tygel så räcker det i 9 fall av 10 (eller 10 av 10 om det är hästar jag rider mycket) att slappna av i armarna och lägga till samma sidas skänkel lite så släpper hästarna efter o hittar sin rygg igen. Det ska vara lätt att rida!

Först halvhalt, sen släpper jag fram och sätter takten med sätet samtidigt som jag håller jämnt stöd fram. Min häst blir gärna lite springig och har svårt att länga så jag får hålla om och hjälpa henne med takten

Och sakta ner/minska?
halvhalt och sitter tillbaka genom att tala om med sätet hur takten ska vara nu. FÅngar upp med handen litegrann.

halvhalt- håll om-skänkel

halvhalt, "sitt emot", fånga upp

Rider överlag på ganska små hjälper, mkt med säte, ben och balans

För att öka traven använder jag vikt, överskänkel och underskänkel om det behövs och försöker vara noga med att inte vara för stor eftersom risken då blir att vikten ger motsvarande effekt. För att korta/samla rätar jag upp mig, ihop med skulderbladen något och även här använder jag benen för att fånga samlingen bakifrån. Underskänkeln fångar upp varje steg i små rörelser.. Svårt att förklara! Halvhalten är självklar innan varje rörelse.

Om jag gör tempoväxlingar så ska jag om jag rider lätt göra det snabbare/långsammare. Om jag sitter ner så ska jag antingen släppa loss sittbenen och höfterna om jag vill öka steglängden eller "strama upp dem" lite mer, inte blockera hästens rörelser men minska de, om jag ska minska steglängden.

Detta är då vad jag egentligen ska göra, det jag då sen gör (som alltså är fel enligt mitt sätt att rida) är att skänkla när jag vill öka steglängden och bromsa med handen och lite kroppen när jag vill minska steglängden. Men jag övar på att först och främst kunna följa med med sittbenen i hästens rörelser för att därefter kunna påverka steglängden.

Övergångar ska egentligen ske på samma sätt, röra sittbenen så som hästens rygg rör sig i respektive gångart ska betyda den gångarten, bromsa upp den rörelsen ska leda till lägre gångart/halt. Det jag då gör är att skänkla när jag vill till högre gångart och bromsa med handen och lite kroppen när jag ska växla gångart neråt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama