J

Jezz

Efter måååååånga års hopp-uppehåll har jag nu börjat hoppa lite smått igen! :smirk:
Nu gäller det att hitta tillbaks till känslan...
Några råd skulle jag behöva!

Hoppar bara smått för att finna balansen osv...
Har lite funderingar ang. tempo.... hur vet jag vilket tempo som är bäst? Har en förmåga att rida i undertempo! :crazy:

Mina 2 hopp-killar är väldigt olika... gissar att jag måste rida dom olika oxå.

Den ena killen är en 12-åring... han är född till att hoppa! (e: Leuthen :D )... han har ett jäkla sug mot hinder och blir gärna lite het. Hoppar allt!

Den andra killen är en 5-åring...(e: Cortus) väldigt stabil och säker. Han suger inte på samma sätt, utan går i ett jämt tempo hela tiden... hoppar dock med glädje.

Jag vill gärna hålla på och ''fippla''.... istället skall jag väl låta dom sköta taxering osv själva? (illafall på dessa låga höjder).

Tips & råd mottages tacksamt!

Sv: tempo

ja gör inte för mkt. låt hästarna tänka själva och rid "mellan skänkel och hinder" och träna på låga hinder, för då gör det ju inget om det blir lite fel m avståndsbedömingen innan du och hästarna hittat rätta känslan. du ska ha en stark galopp utan att det går fort, det är ju förstås olika från häst till häst, men har man en storgalopperad häst känns det ofta för fort utan att det är det.

hoppas du fick ut nånting av det jag skrev, och lycka till med träningen!

Sv: tempo

tant agda skrev:
ja gör inte för mkt. låt hästarna tänka själva och rid "mellan skänkel och hinder" och träna på låga hinder, för då gör det ju inget om det blir lite fel m avståndsbedömingen innan du och hästarna hittat rätta känslan. du ska ha en stark galopp utan att det går fort, det är ju förstås olika från häst till häst, men har man en storgalopperad häst känns det ofta för fort utan att det är det.

hoppas du fick ut nånting av det jag skrev, och lycka till med träningen!

Tack för ditt svar! :)
Ja, då är jag nog inte helt fel på det!

Bägge hästarna är storgaloppade...

Det är väl bara att träna på! :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama