Sv: Temperament
Gör en liten spinoff på Vart är Briar-tråden.
Jag har funderat på detta flera gånger innan, men inte kommit mig för att ta upp det här. Men nu är det dags.
Jag får en känsla av att olika människor väger inte helt olika saker i hästars temperament. Och när det pratas om att en hingst ger skarpa eller nerviga avkommor, så tror jag att det tas på väldigt olika sätt, beroende på vem som läser och dennes referensramar.
Några uttryck som ofta används är till exempel
Skarp
Nervig
Nerv
Het
Cool
Vad väger ni in i olika uttryck? Det finns säkert många fler än de jag tog upp. Hur resonerar ni? Vad är ett dåligt temperament? Vad är bra? (Rent generellt, givetvis så är det olika beroende på om man vill ha en skogsmulle eller en tävlingsindivid. Men om vi ser till avelsmålen för swb tex.)
Spåna fritt! Jag är intresserad av alla svar
För mig, som föredrar välavlade ponnyer på hobbyträningsnivå i dressyr/hopp/fälttävlan, så ser definitionerna ut ungefär såhär:
Skarp förknippar jag med "farlig" agressivitet. Inget jag önskar öht. Något som lätt lockas fram om hästen tycker något annat och som lätt kan bli farligt. Hästen är arg "på riktigt". Inte att förväxla med en häst som är tjurig/sparkig eller liknande och som tar en tillsägelse, utan snarare en häst som triggas av tillsägelser och lätt tar strid.
Jag vill ha en häst som visar vad den tycker och inte låter sig tramsas med men som ändå ALDRIG går att få över kanten till att vara farligt hotfull och bli "stridslysten" vid normal hantering. Hästen kräver bra grunduppfostran och är den för bortklemad blir den direkt farlig vid konfrontation. Jämför med typ rottweiler (som vi själva har).
Nervig är för mig en oharmonisk häst som är otrygg i sig själv och/eller med sin människa. Det är ofta något som kan bli mycket bättre med rätt människa och hantering men är hästen i grunden nervig så är den inget för mig.
Min tid i stallet vill jag ska vara harmonisk och samspelt, en häst som hela tiden behöver en filbunke till ryttare som vaktar minsta rörelse orkar jag inte med. Jämför med en osäker människa.
Nerv Något som verkar vara väldigt positivt bland tävlingsryttare? För mig är det mer förknippat med en väldigt prestationsinriktad häst som "ångar på lite extra" när det behövs. Kräver en ryttare som kan fortsätta rida. Mycket nerv för mig är inte en häst som mitt i "extra" läget kan slappna av totalt och lunka iväg, det är mer en häst likt GP-dressyrna som efter avslutad ritt trampar iväg på lösa tyglar sådär extremenergiskt. Nästan lite stressat men mer stressat på ett "positivt" sätt. Som när man är helt hög på
Jag vill inte ha mycket nerv alls enligt ovan betydelse. Jag vill ha en häst som är pigg och glad men mer "lugn" i sin prestation. Jag klarar verkligen INTE av att rida när det blir "för mycket". Min häst kan elda upp sig när vi är ute och galopptränar och bli ganska stark i galoppen. Men vill man skritta nästa kurva så är det bara att lätta på tyglarna/sitsen, prata lite och sedan lunkar han vidare på långa tyglar helt avslappnad.
När man tar tyglarna igen är det dock "ON"-läge igen och han är väldigt "på". Det vill jag ha. Men det är för mig ett lugnare läge än "nerv". Blir det fel i hans "ON"-läge får man på sin höjd lite glada/engeriska skutt men han blir aldrig stressad/tar illa vid sig. Blir det fel när nerven slår till så blir hästen med stressad och tar mer illa vid sig. Mao inget för en hobbyryttare som jag
Het är för mig en häst som försvarar sig genom att stressa, ofta genom att springa. Och en häst som ofta blir stressad av att springa.
Jag tycker även hästar som är "lätta att hålla" kvalar in i kategorin. Hästar som blir sjöblöta av stress men där ryttaren har koll på det fysiska tempot, bara det psykiska som går på högvarv liksom.
Eller är det något annat?
Inget för mig kan ni kanske lista ut enligt ovan
Cool är för mig en häst som är trygg i sig själv. Jag tänker ofta även på flegmatisk men vet inte om det är att blanda ihop benämningarna?
Vad är en bra cool häst som inte är flegmatisk, är den bara cool då?
Är det någon som förstår vad jag pratar om med "ON"-läge? Vad är det för någon egenskap egentligen? Att hästen lätt växlar mellan av/på liksom på ett trevligt sätt.