Temperament

aida

Trådstartare
Gör en liten spinoff på Vart är Briar-tråden.

Jag har funderat på detta flera gånger innan, men inte kommit mig för att ta upp det här. Men nu är det dags.
Jag får en känsla av att olika människor väger inte helt olika saker i hästars temperament. Och när det pratas om att en hingst ger skarpa eller nerviga avkommor, så tror jag att det tas på väldigt olika sätt, beroende på vem som läser och dennes referensramar.

Några uttryck som ofta används är till exempel
Skarp
Nervig
Nerv
Het
Cool

Vad väger ni in i olika uttryck? Det finns säkert många fler än de jag tog upp. Hur resonerar ni? Vad är ett dåligt temperament? Vad är bra? (Rent generellt, givetvis så är det olika beroende på om man vill ha en skogsmulle eller en tävlingsindivid. Men om vi ser till avelsmålen för swb tex.)
Spåna fritt! Jag är intresserad av alla svar :)

Sv: Temperament

skarp=man säger till hästen , det stirrar rakt fram, o skiter fullständigt i vad man säger, blir man besvärlig ska den slåss. Opåverkbar i hantering o ridning när den inte vill.
nervig= väldigt känslig mot ryttarens sits o påverkan (skänklar o sånt), orolig för omgivning, otrygg med ryttaren
nerv, som ovan fast påverkbar, ridningen blir positiv för den erfarna ryttaren
het= känslig, kanske lite lat, springer o springer men inget kommer bakifrån. svårpåverkbar i ridningen då den helst slipper jobb
cool=en okomplicerad häst, ställer upp på det mesta, trygg med sin ryttare. Behöver därmed inte sakna motor.

Skarp - En häst med ordentliga åsikter och en del vilja att slåss för att få som den vill. Kan dock vara fantastiska prestationshästar när ryttaren och hästen vill samma sak.
Nervig - En häst som reagerar lite väl mycket på sin omgivning och är svår att få mentalt avspänd men behöver inte vara speciellt känslig annars.
Nerv - En känslig häst som reagerar lätt men inte överdriver allt för mycket. En häst med mycket nerv är både känsligare och reaktivare och kräver mer av sin ryttare.
Het - En ordentligt framåt häst som antingen kan vara ordentligt framåt, stressad eller lite lat och vilja springa ifrån arbetet. Ofta kopplar jag det med att hästen är rätt bra på att jaga upp sig själv när den tycker någonting är jobbigt eller roligt.
Cool - En lite mindre reaktiv häst som är lugn i sig själv men inte alls behöver vara okänslig eller slö.

Att sen säga att en häst "har mycket vilja" är en väldigt svår beskrivning tycker jag. Jag älskar en häst med stort självförtroende och som har en "jag är duktig" attityd men för att det ska vara enbart positivt så behövs samtidigt en stor portion arbetsvilja och önskan om att göra rätt.

Sen tycker jag att man ska skilja på en "tittig" häst som är flyktbenägen och en som bara är reaktiv. För mig är det inget negativt att en häst är uppmärksam på sin omgivning och att den tittar lite på saker som är konstiga men sen vill jag att hästen tar ett beslut om att det inte var något att jaga upp sig över och att det inte behövs mer reaktion än så. Dock så ser jag det som mycket negativt att en häst skuttar iväg helt okontrollerbart över småsaker och sen tar en kvart att få avspänd igen.

Skarp - En häst med ordentliga åsikter och en del vilja att slåss för att få som den vill. Kan dock vara fantastiska prestationshästar när ryttaren och hästen vill samma sak.
Nervig - En häst som reagerar lite väl mycket på sin omgivning och är svår att få mentalt avspänd men behöver inte vara speciellt känslig annars.
Nerv - En känslig häst som reagerar lätt men inte överdriver allt för mycket. En häst med mycket nerv är både känsligare och reaktivare och kräver mer av sin ryttare.
Het - En ordentligt framåt häst som antingen kan vara ordentligt framåt, stressad eller lite lat och vilja springa ifrån arbetet. Ofta kopplar jag det med att hästen är rätt bra på att jaga upp sig själv när den tycker någonting är jobbigt eller roligt.
Cool - En lite mindre reaktiv häst som är lugn i sig själv men inte alls behöver vara okänslig eller slö.

På mitt sto skulle jag vilja påstå att alla fem uttrycken stämmer in så som det är beskrivet ovan.

Beror alldeles på vad damen är på för humör för dagen ;) Men det är väl det som är utmaningen med ston... :angel:

Svarar alla

Intressant att läsa hur andra ser på det hela.
Vad skulle ni säga är det ultimata temperamentet på en tävlingshäst?
Skulle ni kunna tänka er att kombinera olika temperament hur som helst? Eller är det vissa typer av temperament som ni undviker och väljer bort?
Hur viktigt är temperamentet, alltså kommer det i första- andra- eller sistahand i egenskaperna som ni letar efter hos en hingst (avelssto)?

Jag väljer bort hästar som inte har arbetsvilja och som är för nerviga/tittiga eller för oberäkneliga. Dvs en häst som kan reagera våldsamt på sin omgivning men är svårpåverkbar för ryttaren skulle jag aldrig köpa eller avla på oberoende vad för användningsområde hästen har eftersom det ger en generellt nedsatt ridbarhet.

Ska jag avla är ridbarheten superviktig då en riktigt bra skalle hos hästen ofta med råge kan väga upp eventuella svårigheter som en häst får i ridningen pga exteriören. Självklart är målet en häst med optimal exteriör men saker blir ju trots allt inte alltid precis som man tänkt sig. Sen föredrar jag personligen en häst som i grunden är vänlig och känslig men har ganska mycket framåtanda och vilja förutsatt då att hästen samtidigt har en stor vilja att göra rätt.

Jag vill ha ett bra temperament på avkommor så jag tittar alltid på att temperamentet beskrivs som bra på hingstar jag är intresserad av och gärna att det nedärvs så också ;)

Tyvärr kan det ju ibland låta bra men att det inte passar alla ryttare, dvs att med en duktig ryttare har hästen jättebra temperament men att det kanske fungerar sämre med en mer medioker.

Oavsett om jag vill ha en tävlingshäst eller en hobby/träningshäst söker jag samma sak (kanske för att jag vill kombinera båda beroende på hur livet ser ut just då).

Önskvärt:
Cool (enligt definition av angel)
Nyfiken - bemöter nya saker med nyfikenhet istället för rädsla/reservation.
Känslig - kännslig för hjälper och lyssnar på ryttaren
Modig - har inga problem att ridas själv, vara i stallet själv, vara först vid uteritt osv.
Sund - fri från sjukdomar och ingen olycksfågel
Bra gångarter!
Bra exteriör!

Icke önskvärt:
Tittig - ska rycka till, stanna upp och titta på saker, även påhittade sådana.
Nervig (enligt definition av Mariaauto)
Skarp (enligt definition av Mariaauto)
Osund - gör sig illa lätt, lösa benbitar, mugg, allergier, kolikhäst
Dålig exteriör
markbunden gång

För mig spelar det ingen roll hur fantastisk kapacitet hästen har, om den inte är trevlig och ridbar är den inget för mig!

Givetvis är det som du skriver en fråga om vad jag ska ha hästen till men vad det än är så är väl ridbarheten a och o, d v s att den finner sig i sin situation som ridhäst och har en positiv vilja till jobb.

För mig är temperamentet absolut nr 1 i val av hingst. Vi har ett sto med fin exteriör och stor kapacitet men temperamentet är ungefär allt nedastående och det växlar från dag till dag, ibland minut för minut. Vi tvekar på att ha henne i avel just p g a det. Du vet aldrig om du vägrar ut dig på första hindret eller vinner med 5 sekunder. Hon kan göra GP-rörelser hemma, men är det något som inte passar madame eller något har stressat upp henne går hon inte in på framridningen ens. Men samtidigt helt cool i vissa lägen. Man får ta henne som hon är och anpassa sig efter det, men det är en häst som man aldrig kommer att gå långt med just för att hon är som hon är.

För mig står orden för:
Skarp - svår att påverka, egensinnig, ifrågasättande
Nervig - också svår att påverka men utan den skarpes självförtroende
Nerv - känslig, energisk, explosiv men påverkbar
Het - ånglok, svår att påverka
Cool - tar det mesta med ro, har självförtroende, hygglig

Skarp - svår att påverka, egensinnig, ifrågasättande
Nervig - också svår att påverka men utan den skarpes självförtroende
Nerv - känslig, energisk, explosiv men påverkbar
Het - ånglok, svår att påverka
Cool - tar det mesta med ro, har självförtroende, hygglig

Intressant tråd, och många bra svar!

För mig betyder orden följande:

Skarp - som någon skrev, mycket egen vilja, och drar sig inte för att slåss/slänga av ryttaren ifall det blir konflikt. Inte särskilt känslig för om ryttaren blir arg eller missnöjd, utan blir om något mest förbannad tillbaks, inte mån om att vara till lags.

Nervig - lättskrämd och nervös, lätt att bli spänd och hoppar till vid oväntade ljud/intryck. Svårt att varva ner när den blivit uppjagad.

Nerv - en känslig häst med en del egen vilja och framåtbjudning, vill mycket och är vaken för intryck från omgivningen.

Het - springig och stressad, stänger av och försöker springa ifrån problemet ifall den inte förstår. Eller helt enkelt en häst med mycket energi, otålig och vill göra saker på en gång. Oavsett vilket behövs en ryttare som är som en filbunke och aldrig blir stressad.

Cool - En häst med en inre trygghet, blir inte rädd för minsta lilla och behåller oftast lugnet. Blir det för mycket blir hästen lite loj och svårpåverkad, i mer positiv bemärkelse är det en häst som inte stressar upp sig i onödan, utan som fokuserar på sin uppgift, och kan koppla av däremellan (t ex utanför banan vid tävling). Spar på krutet tills det behövs, helt enkelt.

Het - springig och stressad, stänger av och försöker springa ifrån problemet ifall den inte förstår. Eller helt enkelt en häst med mycket energi, otålig och vill göra saker på en gång. Oavsett vilket behövs en ryttare som är som en filbunke och aldrig blir stressad.

Cool - En häst med en inre trygghet, blir inte rädd för minsta lilla och behåller oftast lugnet. Blir det för mycket blir hästen lite loj och svårpåverkad, i mer positiv bemärkelse är det en häst som inte stressar upp sig i onödan, utan som fokuserar på sin uppgift, och kan koppla av däremellan (t ex utanför banan vid tävling). Spar på krutet tills det behövs, helt enkelt.

Jag håller i stort med om era definitioner, men jag tycker att önskvärda egenskaper/icke önskvärda egenskaper är lite mer komplicerat än så. Enligt min erfarenhet är hästens temperament visserligen medfött, men kanske i lika stor utsträckning påverkbart. En häst som med tillräcklig motion och stimulans fortfarande är stressad, spänd och svårhanterad går bort för mig. Men långt ifrån alla verkar förstå sambandet mellan att träna hästen, hålla uppe disciplinen och utsätta den för stimulerande arbete och hur den uppför sig. Har haft en del spekulanter på min egen häst - som är tävlingshäst - och får ibland frågan : är den snäll att rida ut på? Ja, svarar jag då, men det beror ju på vad du har gjort med honom dagen innan. En häst i full tävlingskondition behöver ju jobba dagligen för att inte få en släng av samtliga, negativa uttryck i listorna ovan. Det kan tyckas självklart, men ändå blir jag lika förvånad varje gång folk formulerar frågorna så! Som om busighet, istadighet eller överskottsenergi vore ett statiskt tillstånd.

Absolut är det så! Jag håller helt med i det du skriver.
Frågorna är ställda bara för att försöka få igång en diskussion, om hur olika personer ser på olika temperament.
Jag har dragit mig för att starta tråden, bara för att det kändes svårt att formulera hur jag menar och vad jag är ute efter. Det är ju en aningens diffust och beror på många faktorer.

Men i grunden så har väl de flesta hästarna ett visst sätt att vara på. Sen kan det säkert variera massor bara beroende på hur de är uppfödda och till och med vem som äger (hanterar) hästen. Men så generellt som det går att resonera runt detta, kan jag tycka att det är väldigt intressant.

(hinner inte skriva mer nu, återkommer)

Absolut är det så! Jag håller helt med i det du skriver.
Frågorna är ställda bara för att försöka få igång en diskussion, om hur olika personer ser på olika temperament.
Jag har dragit mig för att starta tråden, bara för att det kändes svårt att formulera hur jag menar och vad jag är ute efter. Det är ju en aningens diffust och beror på många faktorer.

Men i grunden så har väl de flesta hästarna ett visst sätt att vara på. Sen kan det säkert variera massor bara beroende på hur de är uppfödda och till och med vem som äger (hanterar) hästen. Men så generellt som det går att resonera runt detta, kan jag tycka att det är väldigt intressant.

(hinner inte skriva mer nu, återkommer)

Jag förstår vad du är ute efter, absolut. Men undrar om man inte egentligen ska se till hästens temperament i förhållande till hur mycket tid och energi vi ryttare är beredda att lägga på hästen?

Jag håller i stort med om era definitioner, men jag tycker att önskvärda egenskaper/icke önskvärda egenskaper är lite mer komplicerat än så. Enligt min erfarenhet är hästens temperament visserligen medfött, men kanske i lika stor utsträckning påverkbart. En häst som med tillräcklig motion och stimulans fortfarande är stressad, spänd och svårhanterad går bort för mig. Men långt ifrån alla verkar förstå sambandet mellan att träna hästen, hålla uppe disciplinen och utsätta den för stimulerande arbete och hur den uppför sig. Har haft en del spekulanter på min egen häst - som är tävlingshäst - och får ibland frågan : är den snäll att rida ut på? Ja, svarar jag då, men det beror ju på vad du har gjort med honom dagen innan. En häst i full tävlingskondition behöver ju jobba dagligen för att inte få en släng av samtliga, negativa uttryck i listorna ovan. Det kan tyckas självklart, men ändå blir jag lika förvånad varje gång folk formulerar frågorna så! Som om busighet, istadighet eller överskottsenergi vore ett statiskt tillstånd.

Det är klart miljön påverkar, massor! Men olika hästar har ändå olika benägenheter. Jag rider mestadels på ridskola, och där är det rätt tydligt att hästarna är väldigt olika personligheter, trots att deras liv är väldigt likartat.

Vad gäller nervighet och flykttendenser, t ex, så tycker jag att det definitivt skiljer sig mellan olika hästar. Framförallt hur de reagerar på saker de har sett förut - en räddhågsen häst kan varje dag, i 15 års tid, bli rädd för t ex skottkärran i ridhuset. En annan häst kanske tittar till de första gångerna, sen har den lärt sig att den är ofarlig, och blir inte rädd längre.

Alla hästar blir heller inte sugna på att slåss eller slänga av ryttaren om det blir meningsskiljaktligheter, det finns hästar som aldrig skulle komma på tanken att sparka efter en människa, och det finns hästar som har den tanken väldigt nära till hands om de tycker att människan gör fel, osv.

En del hästar blir arga eller ignorerar ryttaren ifall ryttare och häst inte förstår varandra, andra blir stressade och olyckliga, och börjar försöka springa ifrån problemet.

En del blir istadiga/reser sig när de inte vill, andra blir arga och sparkar, andra försöker smita ifrån, och så vidare.

En del hästar reagerar jättemycket på beröm, och slår knut på sig om de känner att ryttaren blir nöjd och glad, andra bryr sig inte så mycket, utan är nöjda med att de själva tycker att de är bra.

En del hästar kompenserar för ryttarens misstag, andra blir förvirrade, och åter andra blir arga.

Så jag tycker nog att allt annat lika, så är hästar väldigt olika personlighetsmässigt. Sen är det förståss så att orastade hästar ofta blir lite tittigare och hetare än de skulle ha varit annars, t ex, men hästar har ändå någon sorts grundpersonlighet som gör att de reagerar olika i liknande situationer.

Framförallt hur de reagerar på saker de har sett förut - en räddhågsen häst kan varje dag, i 15 års tid, bli rädd för t ex skottkärran i ridhuset.

Jag tror inte att det alltid handlar om rädsla, utan om hur ryttarna har hanterat problemet. många hästar på ridskolor har fått spö varje gång de skyggat för skottkärran och upprepar beteendet, antingen för att de associerar det med obehag, eller för att det provocerar fram en reaktion hos ryttare, etc etc.

Så jag tycker nog att allt annat lika, så är hästar väldigt olika personlighetsmässigt. Sen är det förståss så att orastade hästar ofta blir lite tittigare och hetare än de skulle ha varit annars, t ex, men hästar har ändå någon sorts grundpersonlighet som gör att de reagerar olika i liknande situationer.

Ja, men inte bara tittigare och hetare, utan även istadigare och allmänt betraktat "dummare". Det kom ju en studie nyligen som visade sambandet mellan tjocka ponnier och busiga ponnier - dvs, ju fetare de var, desto sämre betedde de sig. Vilket kan hänga ihop med överskottsenergi och brist på motion. lustigt nog sågs samma fenomen hos barn. Jag menar, för att försöka sammanfatta, att vi nog borde lägga mer fokus på temperamentet i förhållande till arbete som avses.

Jag tror inte att det alltid handlar om rädsla, utan om hur ryttarna har hanterat problemet. många hästar på ridskolor har fått spö varje gång de skyggat för skottkärran och upprepar beteendet, antingen för att de associerar det med obehag, eller för att det provocerar fram en reaktion hos ryttare, etc etc.

Fast på en ridskola hanteras ju alla hästar likadant, det är inte så att den ena alltid får elaka ryttare som slår den, och den andra alltid får snälla ryttare. Så om de reagerar olika på samma skottkärra, så är det för att de är olika. Just i det här fallet så vet jag dessutom att ingen häst får spö för att den skyggar, sånt skulle ridlärarna aldrig tolerera.

Hästen jag syftade på är av naturen helt enkelt extremt räddhågsen och försiktig, den går heller inte att fånga i hagen, exempelvis. Vi har en helbror till den som är likadan, så det är helt klart genetiskt. Har också fyra andra jämngamla hästar från samma uppfödare, som haft samma liv som de två "räddhararna" men har lite annan stam, men de är inte sådana. (alla sex hästar är köpta insuttna direkt från uppfödaren, och har sen varit ridskolehästar på samma ridskola hela livet).

Diskussionen är dock intressant, menar du att alla hästar av naturen är likadana, och att det bara är miljön som gör dem olika? Att det alltså inte finns någon ärftlig del i psyket?

Skarp eller vass drar jag på samma ungefär, det finns humör och man kör inte över hästen ifråga. En egenskap jag gärna vill ha hos mina hästar och båda har. Ger lite extra bett när man ber om det där lilla extra. Kanaliserar man det rätt är det ovärderligt när det gäller ;)
Nervig, nervös, orolig, otrygg, tittig, markskygg etc För min del är det enbart negativt, inget jag söker. Är det en skapad egenskap kan det ju gå att arbeta bort men medfödd, ärvd nervighet är jag tveksam till...
Nerv och känslighet - ja tack :) . Lättpåverkad och formbar...ofta utstrålning, action...
I lagom dos helt ok. Arbetsvillig, framåt, tänder på. Är också en egenskap som jag gärna ser hos mina hästar och stoet törs jag påstå är het.
För mig är cool lite åt det mer världsvana hållet. Erfarenhet, typ...sen gillar jag också när hästen har kyla, inte berörs av otäcka saker på samma sätt som en nervig häst.

Fast på en ridskola hanteras ju alla hästar likadant, det är inte så att den ena alltid får elaka ryttare som slår den, och den andra alltid får snälla ryttare. Så om de reagerar olika på samma skottkärra, så är det för att de är olika. Just i det här fallet så vet jag dessutom att ingen häst får spö för att den skyggar, sånt skulle ridlärarna aldrig tolerera.

Inte riktigt vad jag menade. Jag menar att det ligger nära till hands för en ovan ryttare att gå på hästen med negativ förstärkning, i stället för att bygga upp det förtroende som gör att hästen går framåt även om den blir rädd. Javisst är individer olika, men jag hävdar att ryttare också bidrar starkt till hur hästens flyktreaktioner och andra beteenden befästs.

Diskussionen är dock intressant, menar du att alla hästar av naturen är likadana, och att det bara är miljön som gör dem olika? Att det alltså inte finns någon ärftlig del i psyket?

Nej, såklart inte. Men om egenskapen är dålig eller bra - det beror ju mycket på hur ryttarens ambitioner och omständigheterna. Jag är helt övertygad om att min häst skulle kunna uppfattas som lat av ryttare A, energisk av ryttare B, dum av ryttare C, larvigt beskedlig av ryttare D, osv osv. Samma häst, olika hantering, olika krav.

Inte riktigt vad jag menade. Jag menar att det ligger nära till hands för en ovan ryttare att gå på hästen med negativ förstärkning, i stället för att bygga upp det förtroende som gör att hästen går framåt även om den blir rädd. Javisst är individer olika, men jag hävdar att ryttare också bidrar starkt till hur hästens flyktreaktioner och andra beteenden befästs.

Ja, det är klart, men det hindrar ju inte att hästar har ett vissa psykiska grundförutsättningar, t ex när det gäller flyktbeteende.

När det gäller hästen jag tänkte på, så kan han hoppa felfritt eller vägra på i princip vartenda hinder, beroende på vem som sitter på ryggen och hur övertygande den ryttaren är. Så självklart påverkar ryttaren mycket, och hästen har också med åren och stigande erfarenhet blivit lite modigare vad gäller hinder, exempelvis. Men i grunden är det ju en häst med stor flyktbenägenhet, även om en rutinerad ryttare kan maskera det genom mycket stöttning.

Och där är det stor skillnad jämfört med vissa andra hästar, som varit med om precis samma hopplektioner, men inte alls visar samma flyktbenägenhet och rädsla. De har helt enkelt olika temperament. I måttligare dos kan försiktigheten såklart vara positiv också, eftersom en sån häst också är väldigt försiktig på hinder och nästan aldrig river.

Att man sedan definierar ord som "lat" eller "het" olika är en annan sak, det är väl denna tråd handlar om - vad som egentligen menas med de olika ord som används för att beskriva hästars temperament.

*Knapplån*

Någon här som vet hur Briar är att hantera? Var nämligen många som sa till mig när jag betäckte mitt sto med Briar att - Usch hur kan du välja Briar, han som är så skarp!

Sen har man inte hört på vilket sätt han varit skarp?

Fatta ju sen iofs då min avkomma blev något utav de mest skarpa jag någonsin ägt.

Tänkte bara om någon här har information :O)

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix