Vårt sto växte inget mer efter 5 års ålder. Angående temprament har jag haft två fjordingar.
Fjord 1: Tempramentsmässigt fanns inget mer att önska. Hon var idel välvilja, arbetsglädje och vänlighet. Då vi köpte henne hade mamma ridit i 1 år på ridskola, jag hade ridit i tre år. Vi var med andra ord inte speciellt talangfulla, ändå red/körde vi denna häst helt friktionsfritt. Vi hade henne i 7 år och inte en gång testade hon/vägrade göra ngt man bad henne om. Hon var en ängel.
Gulette som hon hette var tävlad tom LA hopp (startad Msv med 4 fel) och LB dressyr med plac. Vi red oxå debutantfälttävlan, DM i gymkhana med fina resultat. Jag hade 65 rosetter efter henne, förra ägaren något liknande. Hoppningen var hennes grej. Hon var så gott som alltid felfri, älskade att gå fort mot klockan. Dressyrmässigt hade hon inte tillräcklig exteriör och gång för att vara ridkigt bra men hon gjorde alltid sitt bästa och var otroligt lydig så det räckte ofta till plac ändå. Jag red henne som "vanlig" ponny samt ett par tävlingar i fjordhästföreningen. Vi hann bli klubbmästare i både dressyr, hopp och terräng ett antal ggr under de år jag hade henne. Hon hoppade 140 cm under ryttare som högst (enstaka hinder)
Bild på henne.
Fjord 2: har vi haft i 7 år. Hon har bättre exteriör och gång än den första och vi har tävlat framför allt i dressyr tom LA.3 som stor häst, en hel del placeringar på lokala tävlingar i lc och lb, även plac i la på klubbtävling. Hon har aldrig gått som ponny, jag var 20 då vi köpte henne. Men hon hade varit BRA som c-ponny sett, rör sig trevligt och går i väldigt bra och stadig form. Vi har ridit tre Fjord-Riks i dressyr, som bäst 8:a.
Vi har oxå hoppat lite tom 90 cm. Hon hoppar tekniskt sett bra men har sämre självförtroende på hinder än fjorda 1 hade, kräver mer assisatans från ryttaren (fjorda 1 var mer att man tryckte på on, hoppade bana, tryckte på off, här får man rida hinder för hinder mer). Har oxå ridit en del terräng på henne. Då är hon väldrigt trevlig. Tog mitt debutantkort för stor häst på henne, dvs hoppade 90 cm bana fasta hinder utan problem. Vi har även varit plac på DM i bruksridning 2 ggr, vunnit Western trail C.
hoppbild på henne dressyrbild på henne
Jag har fått väldigt mkt beröm för henne av dressyr och hopptränare genom åren, att hon är så ambitiös och välriden. "Så här skulle alla fjordingar vara" Hon är väldigt trevlig men lite busigare än fjorda 1 var, kan spralla och bocka i skogen till mammas förtret. Har kanske lite mer "humor"?
Hon har mkt motor, det hade fjorda 1 oxå.