telefontid :(

maiagull

Trådstartare
Hur skulle ni ha gjort?
Ringa på journumret till veterinär fast det inte är Akut, eller vänta till imorgon och göra ett nytt försök på telefontiden?

Jag blir så trött på att det bara går att ringa under en timme på en hel dag för att få tag på folk...

Sv: telefontid :(

Jag känner min veterinär, det är inte lönt att ringa på jourtid om det inte är akut. Bara irriterar och stör.

Dis.vet brukar bli griniga om man ringer om ej akuta saker på jouren.

ja jag vet...
Det är väl bara att vänta då...
Men det är ruskigt irriterande att det bara går att få tag på dom under en timme på morgonen...

Är beredd att hålla med, det tenderar ju att vara upptaget hela tiden. Har du ingen annan vet i området?

Jag ringer när jag behöver, skiter högaktligen om det inte passar vetten. Mina hästar går före vettens eventuella humör.

Problemet med vettens eventuella humör är att de kan vägra boka en tid utan hänvisar till telefontiden. Vilket hände mig. Men sen har jag inte så mycket till övers för dis. vet.

Jag ringer när jag behöver, skiter högaktligen om det inte passar vetten. Mina hästar går före vettens eventuella humör.

:bow: Samma här.. Är man osäker och orolig ska man ringa. Jag fick ringa på midsommar afton kväll då min häst (som har fång) hade legat ner hela dagen i boxen och hade feber + att hon snorade jätte mycket.
Vet. snäste av mig och sa att bara hon har drukigt så är det ingen fara. 3 dagar senare får jag ut en annan vet. och konstaterar ev. bihålsinflamation

Som tur va, gick det över på ett par dagar! och blev inte allvarligare än det var

Hur som helst, så är det väldigt oproff. av en vet att vara grinig mot oroliga djurägare, då har man kanske valt fel yrke

Om du ringer när du behöver så låter det ju som det är akut eller kan vara att pålle ska behndlas under jour ?

Eller ringer du när som helst när du ska diskutera avmaskning eller andra småsaker också ?

Mia

Om du ska boka tid för vaccination - varför i herrans namn ringa på jourtid? Någon måtta får det väl vara? Är det akut, ringer man på jourtid. Är det tidsbokning, då ringer man på telefontid. Annars får man ju ändå inte boka någon tid.

TS: hovröta hade jag tagit med hovslagaren faktiskt.

Hovröta hade jag också tagit med hovslagaren...

Och jag ringer aldrig, aldrig på jourtelefonen om det inte är akut.

Problemet med vettens eventuella humör är att de kan vägra boka en tid utan hänvisar till telefontiden. Vilket hände mig. Men sen har jag inte så mycket till övers för dis. vet.

Ett annat problem är ju att man kanske hindrar någon som verkligen har akuta skäl att få kontakt med veterinären, som te x kolik av allvarlig typ eller annat som kräver insats av veterinär snarast. Vilket jag tycker är fruktansvärt nonchalant.

Problemet med det tillfället var att det var en sådan situation att jag verkligen inte ville vänta på veterinär flera dagar pga hästens tillstånd, men jourhavade veterinär ansåg det inte så akut så jag blev ändock hänvisad till telefontiden. Ibland är det ju svårt att veta vad som går under jour och vad som går under tidsbokning.

Svaret var mer avsett för de som ringer på jourtid bara för att man misslyckats med att komma fram annars. Och det är väl det som jag tycker kanske är lite nonchalant, om man betänker att det sedan kanske sitter en person med en allvarligt sjuk häst som inte kommer fram för att ett samtal som inte handlar om jourbesök ligger före i kön. Annars tycker jag nog att man kan ringa och rådgöra på jourtid, i de fall man är osäker på om skadan ska tas om hand akut eller på annat sätt.

typiskt buke-igt... Var har jag nånstans sagt nåt om vaccination?
Min hovslagare vill att jag ska prata med veterinären om hovrötan.

Typiskt buke - att inte läsa vem jag skriver till. Om du TITTAR EFTER så svarar jag inte dig i första stycket, så du behöver ju inte ö h t lägga dig i den diskussionen om du inte känner för att vara snarstucken.

Jag blir så trött på att det bara går att ringa under en timme på en hel dag för att få tag på folk...

resterande 23 timmar på dygnet arbetar jourhavande (distrikts)veterinär med sjuka djur, alternativt försöker hinna sova och äta lite också...
Det är helt ok att ringa på jourtelefonen om man är osäker på huruvida något är akut eller inte, fråga måste man få göra, men vet man med sig att något inte är akut, ex tidsbokning så får man prova nästa dag istället.

oj...ursäkta då...men jag trodde att det var riktat till mig eftersom det stod om hovröta...

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka