telefontid :(

Sv: telefontid :(

resterande 23 timmar på dygnet arbetar jourhavande (distrikts)veterinär med sjuka djur, alternativt försöker hinna sova och äta lite också...
Det är helt ok att ringa på jourtelefonen om man är osäker på huruvida något är akut eller inte, fråga måste man få göra, men vet man med sig att något inte är akut, ex tidsbokning så får man prova nästa dag istället.

Visserligen, men det är väl mer än en veterinär? Alternativt att dom kan ha en person som tar telefon?
Om dom ska ha några sjuka djur att ta hand om så är det ju bra om dom går att få tag på så att dom får veta vilka djur dom ska ta hand om.
 
Sv: telefontid :(

Om det ringer så mycket på telefontiden att det är svårt att komma fram så torde det ju finnas patienter att fylla dagen med, dessutom ringer det ofta in ett och annat akutfall under dagen. Få veterinärstationer har ekonomi att hålla fler veterinärer än de kan hålla sysselsatta, alltså är det svårt att hitta ekonomi i att ha en person som fritt kan prata i telefonen hela dagen.

Vad jag menar är att det inte alltid är så lätt att släppa det man har för händerna och ta jourtelefonen, men man försöker alltid - just för att det antagligen är något akut som ringer.
 
Sv: telefontid :(

Visserligen, men det är väl mer än en veterinär? Alternativt att dom kan ha en person som tar telefon?
Om dom ska ha några sjuka djur att ta hand om så är det ju bra om dom går att få tag på så att dom får veta vilka djur dom ska ta hand om.

Den som har jourtelefonen är ju bara en. Den veterinären kan dessutom ha varit i tjänst över ett dygn, och kanske knappt fått sova.

Har aldrig någonsin blivit avsnäst av DV när jag ringt på jour för jag själv varit tveksam om det varit akut eller ej, utan har alltid blivit trevligt bemött, även när de gett rådet att det ej är akut utan går bra att avvakta, endera till nästa morgon eller 'tills vidare'.

Däremot törs jag knappt tänka på hur det skulle låta om jag ringde med något helt klart icke-akut på jourtid. Jag har inte provat och har ingen direkt lust att prova heller.

Sen, visst är det 'jobbigt' med telefontid. Men jag försöker se det från andra hållet. För att jag sitter där i en timme och om och om igen trycker på återuppringningsknappen och hör tut-tut-tut - det gör ju att när veterinärern är ute hos mitt sjuka djur, så kan vet koncentrera sig på djuret, och behöver inte avbryta sig 'stup i kvarten' för att svara i telefonen. Jag skulle faktiskt anse det som jobbigare om vet svarade i telefonen 15 ggr under ett besök här.

Sen har jag aldrig misslyckats med att komma fram, även om jag ibland ringt 'konstant' från 08.00 till 09.05 innan jag fått svar. (Tfntid mellan 8 - 9)
 
Sv: telefontid :(

sen kan man ju ha privatvet, det hade jag, men jag hade jobbat åt dem så de svarade utanför teletid när jag ringde, supergoa och hjälpte mig massor...
 
Sv: telefontid :(

Men går det inte att lämna ett medelande? Dom kan vet lyssna på det när h*n har tid och återkomma till dig om dom tycker att det e akut nog.

Så funkar det hos dom vet som jobbar runtomkring där jag bor.
 
Sv: telefontid :(

Visserligen, men det är väl mer än en veterinär? Alternativt att dom kan ha en person som tar telefon?
Om dom ska ha några sjuka djur att ta hand om så är det ju bra om dom går att få tag på så att dom får veta vilka djur dom ska ta hand om.

Efter telefontiden fördelas dagens resor och samtliga veteinärer börjar arbeta. När du ringer jourtelefonen ringer du en veterinär som är på väg i bil alternativt står med händerna fulla i en ladugård eller ett stall. Eftersom jourtelefonen är just för akuta fall försöker man i möjligaste mån svara eller iallfall lyssna av telefonsvararen så snart som möjligt - har man då t ex gått ifrån en kalvning för att behöva förklara för en hästägare att man för stunden inte har möjlighet att diskutera t ex hovröta och än mindre ha tillgång till tidboken där på båspallen så är det ju fullt förståeligt om man blir irriterad. I synnerhet om hästägaren börjar gnata om hur jobbigt det är för denne att behöva passa telefontiden.

Det finns privata veterinärer att ringa till om man inte vill prata med dv. Privata hästveterinärer har sällan den typ av jourtjänstgöring som dv har och har också oftare mer inbokade fall och lättare att föra tidbok. Till dv ringer bönderna akut på morgonen med sina sjuka kor, inget som går att skjuta upp till morgondagen precis. Så hur dagen ser ut vet man oftast först efter telefontiden.

Vad griniga många här är!?
 
Sv: telefontid :(

Ja, det var ett jäkla gnäll.

Själv kanske jag har extrem tur med mina distriktare, både här i Småland och hemma på slâtta. Jag har inga som helst problem att få prata med någon, har suttit i telefonkö en gång vad jag kan minnas. Däremot kan det vara svårt att få tag i kliniken under telefontid, så där brukar jag gå in och prata med damen i receptionen.
"Mina" dv är dessutom väldigt trevliga och hjälpsamma. Nu senast var det till och med en som började leta preparat åt mig i alla sina böcker och uppslagsverk och ringde tillbaka och avlade rapport nästan en timme senare. Då hade hon löst allt allt hon kunde hitta om hjälp vid sommareksem! Mycket duktig tjej :bow:

Är det akuta grejer ringer jag jour, aldrig annars. Om det är saker som kan vänta, får det vänta. Och handlar det bara om ren rådgivning ringer jag runt tills någon svarar, vilken station eller klinik det än må vara. Hittills som sagt napp på första försök.
 
Sv: telefontid :(

Jag skulle definitivt inte ringa till jourtelefonen om det inte var akut. Kan inte riktigt se varför det är så svårt att ringa under telefontid. Man måste ju inte heller ringa sin distriktare om det enbart gäller rådgivning. När jag letade häst ringde jag till min närmsta klinik (som har telefontid under större delen av dagen) för att få lite råd och input angående ett sjukdomstillstånd som jag inte kände till eller kunde googla fram information på. De var väldigt hjälpsamma och trevliga :)
 
Sv: telefontid :(

delvis

jag tycker att det är lite trist att så många tycker att jag är gnällig. Självklart så är det ju så att jag vill ha hjälp så fort som möjligt fast det inte är "akut". Jag har aldrig ringt en jour annat än att det varit riktigt akut förr och inte nu heller. Däremot kan jag tycka att det är väldigt kort om tid att bara kunna ringa en timme på morgonen. Det skulle vara bra om det åtminstone gick att ringa en timme på eftermiddagen också. Jag har aldrig träffat på en veterinär som har varit otrevlig eller ohjälpsam och är väldigt tacksam för att dom finns. Men jag står för min åsikt att en timmes telefontid på morgonen är väldigt lite. Sett ur min synvinkel.
 
Sv: telefontid :(

Vet som jag har kan man ringa när som (men h*n vill helst att man ringet under tele tid). Oftast svarar vet inte på jourtele utan man får läsa in ett medelande om vad saken gäller. När vet sen får tid ringer denna upp.
Och e det akut ringen vet upp när h*n kör från gården. Har sett vet både ringt upp och lagt i från sig tele efter ett besök + att det kan ta låååång tid innan h*n ringer upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp