Teknosan lusern vs andra sorter

Sv: Teknosan lusern vs andra sorter

Kan tillägga sedan jag skapade denna tråden att jag har förbjudit affären att sluta ta hem denna lusern!

Läste först att du förbjudit affären att ta hem fler säckar! Blev lite orolig att du hittat något negativt med lusernen !

... Sen läste jag en gång till, mer ordentligt :D

Jag köper både luzern och havre från spannex och båda säckarna är likadana, vita med lite text på och så namnet Complett. På baksidan står näringsvärden för flera olika fodertyper, de använder samma säck till både havre, lusern och....nåt mer som jag inte minns nu. Men längsmed säcken, på högkant står det stämplat vad för slags foder som finns i just den säcken.

Lite förvirrande och inte världens bästa marknadsföring, kanske, men en ruskigt fin lusern! Melassfri, ren och fräsch. Bästa jag testat!

Jag ger också Dangrönts i dagsläget och har kikat lite på Teknosan. Vet någon vart närmaste återförsäljare finns i mina trakter (Kalmar)? Sväller Teknosan lika mkt som Dangrönt? Jag uppskattar att Dangrönts pellets blir stor volym när den blötlagts, det är därför jag har ratat Kraffts lusern.

Mvh JV

Ok, 5,60 + moms per kg alltså!

Då är Kvarnbyfoders med 150 gram smb rp billigare, även den melassfri!

Salsa Naturell är inte lucern utan tidigt skördad gräsvall!

Från produktbladet för Salsa Naturell Grön:
Den hetluftstorkade pelletsen består till 100% av tidigt
skördad halländsk vall. Grässorterna är de samma som används
till produktion av hö och hösilage.

Där är det alltså gräs, lucern är en baljväxt!

Men vad han menar med man made är ju att det sätts ihop en fröblandning och odlas, och växer inte "fritt" som vanligt gräs. Så är det ju med allt hö/hösilage som odlas oavsett blandning.

Sedan tycker jag det är skillnad på att fodra enbart alfalfa eller att fodra en del alfalfa/lusern för att balansera näringsvärdena i det vanliga gräshöet/hösilaget. Jag har aldrig haft en häst som ätit mer än ca 4 kg när dom har fått fri tillgång på lusern (+ vanligt hösilage/hö)

Han pratar om att man inte kan fodra på en utmärglad häst med alfalfa och det har han helt rätt i men han säger också att det är ett bra foder för tunna hästar om man fodrar rätt.

Det är bättre att fodra mer lusern än att fodra med näringsmässigt dåligt gräshö och lägga till en massa kraftfoder, och det är ofta dom två alternativen man väljer mellan.

Annars gillar jag Rick, även i verkligheten ;) men håller inte helt med i detta resonemanget.

Säg till om jag ska skriva på engelska!

Det gå bra i swingenglska, we understand each other.

I thought man made meant a hybred typ of seed, thanks for getting me straight.
That it was origanaly grown for the race track I didn´t know, but that does figure, kinda like our KRFFT produkts, in the beginning it was marketed for Trav Folk then caught on with the general publik.

Ya the guys seems ok.

Havrekross på Ekohallen gå för 4.50kg. hur gå det ihop när .50 öring inte finns :confused:
They didn´t have any alfala cubes:cry:

Om du beställer lucernpellets från Kvarnbyfoder kan du få det hemkört om du köper tillräckligt mycket (minst 200 kg). Bättre pris om du tar hel eller halv pall!

Tack för tips, men det var lucern hackelset i cube form som jag var utt efter.
Vill prova lite först innan jag beställa ett hel pal, för swinga förbi grangård.

Det har jag inte sett i Sverige på länge, var nog 15-20 år sedan! Meddela gärna om du hittar på det!

Cr-p!!! finns ingen alfalfa cubes på grangård :cry:
Bara pellets och 25kg. sak av hackelset för 210sk :eek:
double så dyrt som havre, så det bli ingen alfalfa på den har ranch.

kl

Vad är det egentligen för skillnad på denna lusern och salsa grön? Förutom att det ena är lusern och det andra är gräs..
Det har ju nästan identiska värden? Eller har jag missat något?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama