Teknosan lusern vs andra sorter

Sv: Teknosan lusern vs andra sorter

Fast inte så mycket, väl? Tyckte att det stod 25 kg/säck när jag läste om Teknosan på Spannex sida? Det blir i så fall 8,40 kr/kg mot 9,50 kr/kg (190 kr för 20 kg) som jag betalar för GP alfalfa. Klart att det blir några kronor om man fodrar riktigt mycket, men annars är ju skillnaden väldigt liten...

Det är 30 kg i Teknosans säckar, det står fel på hemsidan.

Jag får ge 11 kr/kg för GP :o

Jag håller med dig (om jag förstått tråden rätt)
Jag tycker egentligen att det är bättre med lite mer att tugga på. Men det beror väl på vad man är ute efter. Om man vill ha så mkt protein som möjligt för pengarna så är ju detta bra och det kan jag förstå att man vill i och för sig.

Jag ger både GP alfalfa och lucernpellets -men jag har 8 hästar och kan helt enkelt inte ge enbart GP'n -detta gör ganska många kronor för mig för proteinet så att säga.....

Tillägg -jag fodrar också ganska mycket med lucern, ofta fri tillgång för årsföl/åringar samt lakterande eller tunna avelsston...

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar, har en ponny som jag fodrar med lusern. Då spelar inte priset så stor roll.

Absolut! Det kan jag förstå. Nu fodrar jag ju med en mindre mängd lucern + att jag verkar få min GP alfalfa relativt billigt, så för min del spelar det ingen roll... Men har man många hästar, som dessutom fodras med en stor mängd, så är det klart att det nog gör några kronor!

Sambon kom hem med en -för mig- ny lucern som jag inte känner igen.... Teknosan.

Kollar upp värdena och kan det verkligen stämma att det är så stor skillnad eller är det jag som fattar fel?

Teknosan MJ 10,5 och smrp 160 g
Dangrönt MJ 8,4 och smrp 105 g.

Även mineralvärdena skiljer sig rätt mycket....

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-teknosan-sck.pdf

http://djuronatur.agriprim.com/attachments/63/1152.pdf

Skillnaderna på protein beror på vilket stadie lusernen skördas, tidigt högre värden och mindre skörd/ha, senare lägre värden och större skörd/ha! Tror att smältbarheten är högre på tidig skörd också!

Nejnej, lucernen som sådan behöver inte blötläggas. Bara när det är i pelletsform.
Egentligen bör de flesta pelleterade kraftfoder man ger till häst blötläggas om man är rädd för att det ska svälla.

Har själv gett icke blötlagt lucernpellets helt utan bekymmer, men man vet ju aldrig..

kl

Behöver lite hjälp här!! Blev rekomenderad Teknosans lusernpellets, och beställde hem det från en åf till Spannex. Han levererade säckarna hem till mig och när jag undersöker saken står det inte nånstans att det ens ÄR lusern, dock så går det ju att se. Men det står ingenting annat, det står inte ens Teknosan på säcken. Det står fodercentralen.

När jag sedan googlar hittar jag lite om att fodercentralen ÄR teknosan, alltså att det är det foder dom säljer. Jag går in på fodercentralens hemsida och ser att deras lusernpellets innehåller 120smrp och INTE 160...

Så hjälp mig?? Har jag rätt eller fel foder?

Hittar nu på Spannex hemsida om jag skriver "lusern", att ett märke som heter Complett - vitalt för hästen, har ett lusern innehållande 160smrp.. GUD HJÄLP MIG! :O

Det som jag har från Spannex heter Complett, vita säckar...

Kan tillägga sedan jag skapade denna tråden att jag har förbjudit affären att sluta ta hem denna lusern!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama