Teknosan lucern

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Brisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 871
B

Brisse

Jag fodrar min häst med Teknosan lucern, har försökt hitta nån info om den men ej hittat någon..Nån som kanske vet lite mer och kanske själv fodrar med det? För och nackdelar mm?

Sv: Teknosan lucern

Ingen som fodrar med detta? lr vet nått om det:confused:

Har aldrig ens hört talas om det. Var går det att köpa och till vilket pris?

Jag köper det på en affär som heter Karmegrens och det kostar 157 för en 30 kilos säck. Det är alla fall Spannex som tillverkar det..mycket mer än så vet jag inte..

Här kommer infon...
finns på spannex.se
Kvarnen här hemma hade det ett tag

Lusernpellets
Kompletteringsfoder till hästar
Funktion och användning:
Lusern anses vara det finaste hästfoder som finns att få. Redan i antikens Grekland
prisades växten. Idag används lusern över hela världen som stomme i hästfoder. Högivan
kan till en del ersättas av lusernpellets som egentligen motsvarar mycket bra hö både vad
gäller energi och protein. Lusern innehåller mycket kalcium vilket medför att det ej bör ges i
större mängder till äldre hästar.
Ett kilo lusern och ett kilo halm motsvarar ca 2 kg hö. Lusern skördas under kontrollerade
former, varmluftstorkas och pelleteras direkt efter skörd. Lusernpellets blir på så sätt en
hygieniskt mycket bra produkt rik på växttråd. Utfodra gärna lusernpellets blötlagd.
Näringsinnehåll per kg lusernpellets*:
Råprotein 155 g Kalcium 16,0 g
Smältbart råprotein 120 g Fosfor 2,5 g
Energi 8,5 MJ Magnesium 1,6 g
Vattenhalt ca 9 % Natrium 1,3 g
Aska 100 g Växttråd 300 g
Råvara
Luzern.
Utfodringsanvisningar:
Givan anpassas efter hästens storlek, arbete, ras, hull och kvalitet på grovfoder.
Foderstaten ska också kompletteras med mineraler, ev. halm och annat
kompletteringsfoder.
Förvaring:
Förvaras torrt, väl tillsluten säck, svalt, ej i solljus och bör förbrukas inom 24 månader från
förpackningsdatum. Se datumstämpel.Säck innehåller 25 kg netto. 2005-01-21

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka