Teknikskydd, vad gör de egentligen?

kopparberg

Trådstartare
Jag har aldrig förut haft sådana, men nu köpte jag ett helt set skydd på Tradera, ville ha senskydd men det som såldes var ett helt set knappt använda som jag fick till kanonpris.

Så plötsligt äger jag ju ett par teknikskydd! Hur funkar de? Varför togs de fram över huvud taget? Vad kan de förbättra hos en häst?

Sv: Teknikskydd, vad gör de egentligen?

Meningen är väl att de gör så hästen inte vill knipa med bakbenen när man hoppar utan att den sträcker ut benen bättre bakåt i språnget.

Teknik skydd används för att förbättra bakbenstekniken hos hästar och bör användas med stor kunskap och tillförsikt om vad man håller på med!

Många hästar har fått ryggproblem av teknik skydd tex av de billiga som man kan köpa i 4 -pack på nästan alla ridsportaffärer pga att de faktiskt fungerar lite som teknikskydd pga att dom sätts på på samma sätt och har elastisk kardborrre knäppning som kan upplevas lite obehaglig för många hästar.

teknikskydd ser oftast ut så, att man sätter på dom likadant som senskydd fram, dvs dom sluter om bakkotorna bakifrån och spännena/knäppena är elastiska el med elasticitet och kardborre som dras åt på framsidan av kotan efter behag.

En del skydd är höga och i läder och det går att manipulera dom med att lägga små blyvikter i dom som är helt lagligt på hästar över 6 år
etc etc...

En del hästar reagerar inte alls på dessa skydd medans en del får man väldig effekt på.

Det finns säkert många som sett fler varianter, men detta är en snabb reflexion av de vanligaste jag sett.

kanske ska tillägga att teknik skydd endast ska användas på tävling då de annars kan göra mer skada än nytta!

Tack för svaren allihopa!
Trots att jag hållit på "i 100 år" så är jag noll påläst på dessa teknikskydd! Mycket pga att jag är en sådan som inte följer modet och skaffar saker för att alla andra har det, vill känna ett behov själv för att prova något nytt. I allafall så länge det nya har en effekt på hästen, följer jag modet på nya färger på schabraket så är det ju inget som påverkar hästen.

Så jag har känt att jag ville vara påläst innan jag försökte hoppa med mina teknikskydd, om jag ens skulle hoppa med dem.
Jag har inte hoppat med dem än.

Nu löste det hela sig så att jag inte kommer hoppa med teknikskydden, tappade ett igår när jag red kors och tvärs i skogen "off road" i blåbärsriset och mossan! Så det skulle till ett mirakel att jag skulle hitta ett skydd i grågrön färg i mossa och blåbärsris! :p

Vill bara tillägga att man INTE ska använda teknikskydd till vardags! Ska man använda dem så ska man ha dem på så kort tid som möjligt. Tex under tävling sätter de flesta på dem innan de tar de sista sprången på framhoppningen, har dem på under ritten, och tar av dem direkt man kommer ut från banan. Dom påverkar senan och stasar benet när hästen vinklar leden. De är (i regel) inte skadliga om man använder dem måttligt, men de ska INTE sitta på mer än nödvändigt, och det är bara vid hoppning.

Vill bara tillägga att man INTE ska använda teknikskydd till vardags! Ska man använda dem så ska man ha dem på så kort tid som möjligt. Tex under tävling sätter de flesta på dem innan de tar de sista sprången på framhoppningen, har dem på under ritten, och tar av dem direkt man kommer ut från banan. Dom påverkar senan och stasar benet när hästen vinklar leden. De är (i regel) inte skadliga om man använder dem måttligt, men de ska INTE sitta på mer än nödvändigt, och det är bara vid hoppning.

Bra skrivet!

Kan tillägga också att jag tycker det är onödigt att använda teknikskydd i klasser lägre än iaf 130. Först i de större klasserna kommer de väl till användning, när det lilla extra behövs av hästen! Sen är det många hästar som snarare hoppar sämre än bättre med teknikskydd, så är långt ifrån alla hästar de får rätt effekt på.

Jag har bara använt dem ett par gånger, ville bara prova att de passade, inte blev skav eller något. Då jag har en pålle som får skav både här och där av de mest oväntade saker! Tex mina shortchaps och sidoringen på bröstan...

Känner allafall att jag fått jättebra svar här! Och att jag inte gjort fel som inte gjorde som "alla andra" och skaffade teknikskydd bara för att "alla andra har det"!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar