Teknik, ojämna framben

aida

Trådstartare
Jag vet att jag har läst här på buke någon gång, om vad som kan orsaka att hästar vinklar sina framben olika mycket. Har för mig att det kunde bero på muskulära problem?
Har letat som en tok efter vart jag läste det, men hittar inte. Så nu skapar jag en ny tråd och hoppas att någon kan svara!

Min fråga är alltså om hästen kan ha ont eller om det tyder på oliksidighet eller något annat, när den inte vinklar upp sina framben lika mycket?

Bild från 2008 - inga problem.
n668158112_1119627_4802.jpg

Bild från 2011 (inte löshoppad ("på riktigt") sedan föregående bild togs) - höger framben hänger mer än vänster.
DSC_3588.jpg

DSC_3614.jpg

(Hoppade som högst som på den nedre bilden)

Sv: Teknik, ojämna framben

Hej!
Min medryttarhäst hade svårt att lyfta på frambenen i hoppningen. De konstaterade en låsning tror jag det var, som en KP fick knäcka rätt

Hoppar den alltid så?
Enstaka gånger är det helt normalt på en växande häst har jag fått lära mig, av naturliga orsaker. Men en häst som alltid är ojämn eller som alltid landar/hoppar av med ena (samma) benet framför det andra skulle jag kolla upp.

det där är ju väldigt lite.
Men du kan ju alltid kolla upp den om du är orolig. Är det ngt annat som gör att du tror det är ngt fel?

Min släpper gärna sitt högra framben, vanligast på lägre hinder. Ibland hoppar han perfek, ibland blir det hängande. Han har alltid hoppat så, o det är inget fel på honom.

Jag vet inte om hon alltid hoppar så, vi har inte hoppat så mycket alls...
Och jag tänkte inte på det under själva hoppningen, utan först efteråt när jag fick bilderna. Det var då jag drog mig till minnes att jag hade läst om det här.

Jag får hålla koll på om hon gör så nästa gång med.

Nä det är inget annat direkt som jag tror är fel, men nu är hon inte riden på länge, då hon gått med föl. Får se hur hon är att sätta igång, känns hon ojämn, stel eller sned så får jag ta och kolla upp det förstås.

Kan ju hoppas att det är för att det är lågt, hon kanske inte ansträngde sig där direkt.

Det där är en fullt normal skillnad på en häst som denna som inte bryr sig om att slicka upp sina framben utan anstränger sig lite halvt bara, skillnaden du ser är för att du på sådana kan se vilken galopp de har hoppat av ifrån och eftersom båda sprången är löshoppning i vänster varv så ser du den lilla skillnaden på benen på samma sätt på båda bilderna eftersom båda sprången är gjorda ur vänster galopp, på den tidiga löshoppningsbilden så är hästen typiskt yngre och tycker hindret är lite läskigare och anstränger sig då för att dra upp tassarna mer därmed syns det inte lika tydligt men även där ser du att du kan ana att det är ett språng ur vänstergalopp då höger ben är aningen lägre.

När det handlar om låsningar i bogen som ofta visar sig i ojämnheter i benen så är det mkt större skillnad, jag hade en unghäst för något år sedan där det inte gick att missa i löshoppningen och mkt riktigt var den totallåst i ena sidan i bogen troligen efter en vurpa i hagen, när låsningen blev fixad så var hästen jämn igen.

Tack för svaret, det låter ju vettigt och logiskt.

Då ska jag sluta nojja för den här gången :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 108
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassiopeja
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 638
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar