Teckningar på stall

Centaur

Trådstartare
Ska bygga stall snart, och det vore roligt att kolla på några teckningarav stall, så man kan se hur andra har löst det. Ska bara ha ett litet stall med plats för tre hästar, men det ska vara rymligt och bra med spolspilta och stor sadelkammare (Har mkt grejer...)

Det jag har i tankarna är att ha två boxar på ena sidan, en box +spolspilta på den andra. Bred stallgång mellan boxarna. Så tänkte jag ha sadelkammare och utrymme för foder i den andra änden av stallet. Vad tycker ni om det? Vad är viktigt att tänka på när man ska bygga stall??

Sv: Teckningar på stall

Viktigt är förstås att följa gällande regler för mått, ventilation, el osv. En bra bok om ämnet är som vanligt Att Bygga Häststall av Ventorp/Michanek som ges ut av SLU. Kostar ca 300,- hem i brevlådan, och finns säkert att låna på ditt bibliotek.

Att planera utrymmet (särskilt sadelkammare) gör att det blir lättskött - liksom att använda smarta material :) Ska du torka täcken i sadelkammaren så ökar kraven på luften lite.

Rita, och rita om och glöm inte utsidan. Den skall ju gärna stämma med resten av gården för att det skall bli så snyggt som möjligt.

Några saker som jag tycker är viktigt:

- Nära ut till gödselstacken. Känns extra viktigt när det är snöstorm...
- STOR sadelkammare. Min är på ca 30 kvm och den är knökfull. Fast då har jag ju förstås en soffgrupp där också... :-)
- Diskbänk är otroligt praktiskt att ha. Foderkammaren nära diskbänken.
- Större av allt. Dvs inga minimimått på boxarna t ex.
- Värme i sadelkammare och foderkammare (så att inte blötlagd mat fryser).
- Jag har klätt väggarna i spolspiltan med plyfa som tål vatten och tätat skarvarna med silikon. Funkar mycket bra och till ett hyffsat pris.

Carina
www.silverarabians.com

Kom på att jag faktiskt ritade ett stall med tre boxar och spolspilta en gång när vi tänkte bygga. Så här såg den ritningen ut. Alla boxar är 14 kvm och spolspiltan har samma mått (går att bygga om till box). Hela stallet blev 140 kvm, men vill man ha större sadel- och foderkammare är det ju bara att bygga det längre. Det är också två dörrar, en ingång och en dörr till gödselstacken. Sedan tillkommer ju såklart utrymme för strö och hö, förstås.

http://www.silverarabians.com/images/Stallexempel.jpg

Carina

Tack! Nära till gödselstacken hade jag inte tänkt på. :p Vad jag irriterat mig mest över i andra stall är att det är för trångt. Så jag vill ha stoora boxar, 4x4m, bred stallgång och så högt i tak som vi har råd att bygga.

Hur har ni gjort med isolering/ventilation?

Nu blev det aldrig så att vi byggde. Vi flyttade istället och där fanns det redan ett stall i en gammal ladugård. Det har stenväggar och är oisolerat, men stort och rymligt. Jag har löst ventilationen genom att öppna ett stort hål i taket upp till loftet (ca 80 cm i diameter) med en skjutlucka som man kan stänga vid behov. Egentligen ska det vara en trumma från hålet upp över taknocken, men eftersom vi har helt tomt uppe på höloftet och det är 5 meter i takhöjd där, samt stora springor i väggarna så fungerar det bra ändå. Sedan har jag alla fönster (ett i varje box) öppna om det inte är en massa minusgrader eller snöstorm. Det är gamla fönster med en separat öppningsbar övre del. Det är inte idealiskt, men fungerar bra. Vi har mycket bra luft. Jag har också läst boken "Att bygga häststall" (den är oumbärlig!) och lärde mig bl a att det går åt betydligt större lufthål än man tror i ett stall. Sedan tror jag absolut att självdrag är det bästa. Fläktar skapar buller om de inte sitter mycket högt upp i en lufttrumma.

Vi har isolerat plattan, väggarna och innertaket men stallet är ett kallstall. Det blir trevligt svalt på sommaren på så sätt också.

Innertaket är som sagt vit plåt som reflekterar ljuset bra, är lätt att hålla rent och inte drar till sig fukt. Dessutom är det ett relativt billigt material att använda :) Som carinaso har frånluft i taket, men vi har trumma och skorsten. Även här med lucka så man kan reglera det beroende på yttertemperatur. Öppningsbara fönster i de tre boxarna, och separat luftventil med lucka bredvid. Vi upplevde samma sak om luften - att det kräver mycket mera ventilation än man tror.

Och inte bara gott om plats - UTNYTTJA takhöjden i sadelkammaren, det finns alltid saker man inte behöver lika ofta. Och IKEA har pall för 99 pix som fungerar utmärkt ...

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA