Tecken på rikligt med mask?

Lenis

Trådstartare
..om hästen är lös i magen efter avmaskningen, avmaskade i torsdags (banminth var 4e vecka, hårt parasittryck på hagarna) och nu har pållen varit lös i några dagar. Är det tecken på att han har mkt mask som ska ut? Låter kanske helknasigt men frpgar man inte får man inget svar :crazy:

Var avföringen lös innan avmaskning, det kan vara ett tecken på stort parasittryck. Om avföringen är lös nu, kan det bero på avmaskningsmedlet och bör ju lugna sig inom en snar framtid.

Jag har inte varit med om att hästen har blivit lös av den anledning du anger, men däremot innan avmaskning har jag sett. Med det är inget sagt att det inte kan vara så, kanske har någon annan en sådan erfarenhet.

Jag har varit med om att hästar som fått ett lindrigare kolikanfall dagen efter avmaskningstillfället om den har varit parastitangripen.
Jag har också sett rikligt med mask i träcken.
Detta har jag varit med om med två olika hästar (inte min egen) vid två olika tillfällen.

Dela bollarna och kolla efter mask i träcken. Har hästen mycket parasiter så syns det i träcken.
Det bästa man kan göra är att skicka in träckprov för analys till http://www.vidilab.se/

Att hästen är lös i magen efter avmaskning tror jag beror på att man har gett hästen medlet (som är "giftigt" i sig) och därmed rubbat tarmfloran lite.

Jag har ingen erfarenhet av att hästen blir lös i magen efter avmaskningen mer än att den reagerat lite på avmaskningsmedlet. Det brukar gå över efter ett tag. Har man en häst som är länslig mot avmaskningsmedel så är det bra att köpa tex. Protexin och ge en kur av det i samband med avmaskningen. Det hjälper tarmfloran att hålla sig i form.

Om det nu skulle vara så att din häst har mycket mask så borde du kunna se dom med blotta ögat i träcket. I alla fall efter avmaskningen (kan även ses redan innan).

Det allra bästa att göra, för att vara säker på om hästen har mask och i så fall vilken mask, är att göra ett träckprov. Efter det så vet du hur du ska gå till väga med avmaskningen.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
66 768
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur