Tecken på dräktighet?

T

Thuja

Har inte möjligthet att UL just nu men undrar om man inte, om man känner sitt sto väl- som jag gör, märka att hon faktiskt är dräktig i beteendeförändring?

Mitt sto som kan vara ganska nojig då andra lämnar hagen och inte vill sto själv i stallet eller hage har faktiskt blivit ko-lugn sen hon kom hem från hingsten. Man kan rida iväg utan att hon får hemlängtan, man kan ställa henne i stallet och hon är ganska lugn utan de andra pållarna. Hon verkar helt enkelt NÖJD, liksom "nu har jag fått mitt".
Är det någon av er andra som också märkt liknande beteendeförändringar på era dräktiga ston? Eller är det bara jag som inbillar mig. Hon har inte haft några direkta brunster heller sen hon kom hem (en liten vid tidpunkten för brunst men det var inte någon feber, kladd under svansen utan bara brunstbeteende..."efterbrunst"?)

Varför kan du inte ultra? Jag hade aldrig vågat göra så. Mitt sto känner jag också otroligt väl, efter 6 föl, men jag kan inte säga att hon är dräcktig så här i början utan att ultra henne.

Ett gott råd, åk och ultra. Måste ju finnas vet som kan göra det där du bor. Annars så får du höra av dig skall du få ett tele nummer av mig, till min vet. Han är kanon bra.

Kan bara hålla med. Gör UL så du får ett säkert besked. Är ju bra att veta inför hösten med tanke på motion o foder.

Tror nog det är omöjligt att se på ett sto om hon är dräktig eller ej. Jag har då inte märkt något speciellt på min.

Svårt att gå efter om dom brunstar eller ej osså.
Min började "brunsta" igen då hon var dygn 50 ca, trode hon resorberat. Kollade henne en extra gång, men hon var fortfarande dräktig. :)

Och om int eultraljud är möjligt, låt i alla fall en veterinär KÄNNA på henne och avgöra dräktighet!

Bor ju på norraste Öland, vet med ultraljud bor i Färjestaden- 10 mil bort och min egen vet. vill inte (?) känna på hästar. Hon anser sig vara ko-veterinär..

Jag hade gärna åkt till Färjestaden med pållan men hon är så otroligt nervös då man ska åka transport. Eftersom de känsligaste dagarna är dag 38-52 och hon är mitten av detta nu vågar jag helt enkelt inte åka med henne just nu, skulle vara så synd om hon kastade nu eftersom det var ett sådant äventyr att bara åka till hingsten! Förra året, då jag skulle göra UL hände detta och jag kunde inte komma tillbaks till hingsten- och fick vänta en hel säsong!INget FÅR gå snett den här gången . SKa jag UL vill jag vänta till dag 60-70!

Jag tar gärna nr men tror inte att han heller vill komma hela vägen upp hit?
// Thuja- bor i en avkrok

jag har märkt en liten förändring på mitt sto faktiskt! (kom hem i lördags)
hon är helt klart mycket lugnare (visst var hon lugn innan men detta är på ett annat sätt), hon vill gärna inte gå upp i duell med dom andra hästarna vilket hon brukar göra (det får syrran sköta nu :D )
jag vet inte om detta kanske bara är för hon är lite tagen efter omställningar o så....

men jag tycker du ska försöka ultraljuda henne!

Då skulle jag göra så isf. Att ultraljuda senare.
Eftersom det blir så sent du ska kolla henne så antar jag att du ej ska betäcka om ifall hon ej tagit sig?

Isf skulle jag nog vänta med UL till dag 90, så slipper du åka 2 ggr. Är ju tidigast då om du ska teckna föl/foster försäkring?

Tyvärr lär han inte vilja det, skulle jag tro. Visste inte om problemen med åkningen på ditt sto.
En som bor ungefär tvärs över sundet från dig.

Ett av våra ston brukar se ut som en godmodig kossa efter betäckning och då har hon alltid varit dräktig. Fast det är inget jag skulle våga lita på. Vi kollar alltid med ultraljud på 16-18 och ev 35 dygn och vår "koveterinär" känner på stona senare på hösten.
Förra året seminerade vi ett 3-årssto som vanligtvis är mycket snäll och på gränsen till mesig. Hon blev tuffare direkt efter detta och vi tog för givet att det berodde på dräktighet. Men tji fick vi.

fast hon blev betäckt i slutet av april.Ultraljudar jag henne i början av juli har jag ju möjlighet att åka till hingsten innan säsongen är slut i augusti....
Men som sagts, vill vänta eftersom hon är så nojig...

:crazy: *ler* jag hade ju inte tänkt att BARA förlita mig på godmodigt, "lugn-kossa"-beteende för att kolla om hon är dräktig men eftersom jag inte vill åka på UL med henne just nu (och ändå är lite nyfiken..) var det här mest en förfrågan om ni märkt något på era dräktiga ston- som Jarrah ju faktiskt hade gjort någon gång!

Alltså inget vetenskapligt bevis på ATT hon är dräktig bara en fråga om min "mag-känsla" kunde stämma trots att det lät otroligt! :cool:

Vi märkte beteendeförändring på vårt sto både förra året och året innan det, men det första året hade hon resorberat någon gång mellan 17:e och 90:e så man kan aldrig vara säker.

Lycka till...

/// ghost

Mitt sto är vanligtvis ganska lätt att stressa upp, t.ex genom att lämna själv i stallet i några minuter, nya konstiga situationer etc, men nu efter seminering (och konstaterad dräktighet) är hon omöjlig! Hon har gått helt i taket och blivit något som kan liknas med totalt galen..!
Hon kan inte slappna av i två sekunder, stressar runt runt och blir helvild om t.ex. inte ALLA i flocken (just nu 3 stycken) kommer in - samtidigt!! Även om hon ser ut i hagen från boxen, och har en av hästarna som sällskap, springer (galopperar ibland!) hon runt runt, bockar och slår i boxen tills alla är inne... :(
Det är inte alls roligt när man har fått stränga order från vet att ta det lugnt med henne, då han har knipsat bort ett ägg, (det var tvillingar) och vi hoppas nu att hon ska behålla det andra ägget... :crazy:

Någon som varit med om detta? Ska det hålla på i 11 månader slutar det med att jag också blir galen.... :smirk:

Mitt sto är, var, PRECIS likadan! Jag skriver och berättar mer kväll... ;) Dottern ropar på mig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar