Tecken på att jag inte ska sälja?

H

heylan

Visste inte om jag skulle lägga denna tråd här eller på gnägg.

Har insett att jag nog måste sälja min älskade lilla röda häst, då jag kommer att flytta till en ny stad där mitt boende kommer att bli betydligt dyrare och där stallplatserna även är dyrare. Det känns tungt, då jag aldrig har haft en sådan här relation med någon häst tidigare.:cry:

Men, nu till trådens kärna. Jag tror egentligen inte på det här med "övernaturliga tecken", även om jag gärna ser dem, men då med glimten i ögat. Men, nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

Jag har haft problem med ischias tre gånger tidigare i mitt liv, varav en gång riktigt illa då jag blev halvt förlamad i vänster sida av underkroppen i ett halvår. Samtliga omgångar har varit då jag har haft uppehåll i ridningen och tappat muskler i bålen. I helgen skulle det komma spekulanter på honom. I lördags morgon började jag få riktigt ont av min ischias. Jag skämtade då om att "det är ett tecken på att jag inte ska sälja - har ju bara haft ischias då jag har haft hästuppehåll tidigare!"

Spekulanterna kom istället i måndags och det kändes ganska ok - hon red honom mjukt och fint och verkade ödmjuk och trevlig. Idag när jag traskade genom hagen funderade jag på det här med försäljningen och tänkte då att "det skulle väl vara typiskt om han blev halt nu, så att jag inte kan sälja honom". ...o vad tror ni att jag hittade? Jo, en röd liten krake på tre ben... Till saken hör att den här hästen i princip aldrig har varit halt tidigare (undantaget en ful sårskada som fick sys, men inte ens då visade han någon direkt hälta)! Hur höga är oddsen att han skulle bli halt precis just nu?

Vad tror ni, är det tecken på att han ska vara kvar hos mig och att jag ska bygga pussel med mina slantar, eller är jag bara fånig..?

Sv: Tecken på att jag inte ska sälja?

haha men om de nu skulle vara tecken, skulle du då försöka ha han kvar?

;) ...jag vet inte... Gha! Det här är jobbigt. Har "blivit av med" och sålt många hästar, men det har aldrig varit så känslomässigt jobbigt som med den här lilla virrhästen...:o

Det verkar som du vill ha kvar din röda virriga häst, går det inte att fixa? Iaf testa?

Om det kommer ett tredje tecken är ju saken klar!

Jag som är lite knäpp hade tagit det som ett tecken och verkligen försökt behålla hästen.

Hm...den är lite kluven. Den säger att jag inte vill förlora lilla hästen, men samtidigt att den inte orkar med pengastressen...

Jo, jag vill ju egentligen inte bli av med honom. ...o GÅR går det nog, att ha kvar honom. Men det blir tight.

Får väl se om det kommer ett tredje..! ;) Just nu känns det som att "det är klart att han ska vara med mig!" ...men så säger förnuftet att "hanna, tänk på pengarna..."

Börjar fundera på om inte jag är lika knäpp...

Jag försökte sälja min häst för något år sen pga en enorm tidsbrist, men när jag skrev annonsen blev den en mil lång med en massa krav på köparen...senare fick jag faktiskt ett erbjudande om köp, men jag då hade jag redan insett att jag inte ville sälja min lilla pålle. Så ibland behöver man realisera en försäljning för att inse vad som verkligen betyder något.

Kan du inte försöka skaffa en medryttare som hjälper till med betalningen?

Det ligger något i det. Känner lite samma känsla. Men jag är så sjukt kluven - häst och pengastress eller hästlös och stabil ekonomi. Jag vet ju att jag kan skaffa häst senare, det behöver inte vara "slutet på hästlivet". Men jag vet ju hur mycket jag saknar hästeriet när jag är utan. Att vara "hästtjej" är ju en sådan himla stor del av min identitet...

Svarar även Belethien. :)

Har funderat på att lämna ut honom på foder, men där säger magkänslan nej. Detta av flera anledningar, bla att jag har ett par små lån som jag löser om jag säljer honom. Lånar jag ut honom "kostar" han mig ändå ca 1500/månad (lånen + hans försäkrning) och då är jag ändå hästlös (eller rättare sagt; Zeuslös ;)) men tjänar inte lika mkt ekonomiskt på det. (Det där lät kallt och krasst, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.)

En betalande medryttare känns i sådana fall mer lockande, både ur ekonomi- och tidsaspekt, plus att det kan vara trevligt att ha någon att planera lite med och bolla eventuella problem med.

Hittar man bara rätt person att dela med som också är villig att betala i nivå med vad det kostar så är det ju guld värt. Men nu är han ju halt, så du får ju iallfall tid att fundera över det här iallafall, hoppas det inte är något allvarligt bara. Men jag känner igen det det där med att "se tecken"... haha, du är inte ensam om det. Kanske tiden inte är inne för försäljning riktigt ännu....sen är det ju så att när man väl hittat den där speciella hästen som man trivs så bra med så är det ju svårt att bara släppa det, även om man senare kan skaffa ny häst, men det blir kanske inte detamma....:(
Du kanske kan leta upp något billigt alternativ på det nya stället, det brukar alltid finnas billigare stallplatser även i dyrare kommuner, beredd att stå i kollektiv kanske?

Kollektivt har jag inget emot att stå - har oftast stått i stall där man gör det mesta eller allt själv. :)

Hältan beror förmodligen "bara" på en hovböld, får hålla tummarna att den ger med sig snart.

Hehe, man kanske ser tecknen för att man så gärna VILL få anledningar till att, i det här fallet, inte sälja... ;) Men, nu tycker jag att det har varit så uppenbara saker så att inte ens jag kan ignorera dem.. Eller?!:angel:

Hehe, man kanske ser tecknen för att man så gärna VILL få anledningar till att, i det här fallet, inte sälja... Men, nu tycker jag att det har varit så uppenbara saker så att inte ens jag kan ignorera dem.. Eller?!:angel:
Jo det kan nog vara så, så varför inte testa ett tag o se hur det går, du kanske hittar ett superbilligt och bra stall och en jättebra medryttare. :)

Finns det en chans att du kan behålla hästen - även om ekonomin blir tuff - så skulle jag göra det. Hästar finns det gott om men det är inte alla som det klickar sådär alldeles speciellt med - dessa ska man vara rädd om!

Måste ditt boende bli betdligt dyrare för att du flyttar? Beroende på hur din familjesituation ser ut - kanske kan du dela lägenhet (och hyra) med någon annan hästfrälst stackare med skral ekonomi?

Visserligen fattar vi våra egna beslut - men visst ger livet oss små hintar ibland?! ;) Ibland blir det trots allt bäst om man följer sitt hjärtas röst, även fast det kanske inte verkar så logiskt till att börja med!

Ja jag hade absolut sett detta som tecken på att ha kvar lilla hästen, men jag är ju lite som jag är också:)

Förstår att du känner dej kluven. Visst finns det alltid andra hästar, men kanske de inte har "det".
Kanske du kan prova att annonsera efter en medryttare, som vill vara med och betala, säg hälften? Ja, lr mindre lr mer. Och då får denne ha hand om hästen 3-4 dagar i veckan, lr hur man nu vill lägga upp det. Det kan ju variera från vecka till vecka.
Är ju värt ett försök iaf. Prova och se hur det går, vem vet. I morgon kanske en underbar människa knackar på din dörr, och vill hjälpa dig med din fina häst.
Och hittar du inte ngn på en gång, kanske kan du flytta med hästen, och fortsätta leta medryttare, lr halfodervärd lr vad vi kan kalla det. Sen se hur det går, och ut efter det ta beslut om försäljning lr ej.

Jag håller tummarna för er, att det blir så bra som möjligt i slutändan, hur det än blir.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 119
Senast: Wonderwoman
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 765
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 090
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30