TBC på häst?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Läste på FB (ja, jag har för mycket tid just nu) att en alternativbehandlare hittade och behandlade tbc hos häst i Sverige. När hästägarna försökt få ut veterinär hade de vägrat lyssna och ingen åtgärd har skett.

Mina frågor är då:
Kan veterinärer verkligen låta bli att komma ut när det är misstanke om anmälningspliktig sjukdom?
Hur vanligt är det med TBC på häst? Kan det vara vanligare än vi vet pga att veterinärerna inte vill komma ut?
Någon som vet hur man testar häst för TBC.

Jag har förstökt leta själv på nätet, men hittar bara på kor och människor.

/Lavinia, vaccinerad och nyfiken

Hej!

Läste på FB (ja, jag har för mycket tid just nu) att en alternativbehandlare hittade och behandlade tbc hos häst i Sverige. När hästägarna försökt få ut veterinär hade de vägrat lyssna och ingen åtgärd har skett.

Mina frågor är då:
Kan veterinärer verkligen låta bli att komma ut när det är misstanke om anmälningspliktig sjukdom?
Hur vanligt är det med TBC på häst? Kan det vara vanligare än vi vet pga att veterinärerna inte vill komma ut?

Jag ställer mig mer frågan- HUR har en alternativ behandlare hittat och ställt diagnosen tbc på en häst…?
Har aldrig hört om tbc i Sverige på annat än nöt och hjort plus diverse exotiska djurparksdjur och de är under strikt kontroll och sverige anses som fritt från tbc på livsmedelsproducerande djur.
Diagnos ställs på bakteriologisk odling, PCR och mikroskopi.

Men nej, veterinären är skyldig att reagera vid misstanke om anmälningspliktig sjukdom, precis som djurägaren är skyldig att reagera. Frågan är ju dock hur det har framställts, om det ur ett fackmässigt veterinärt synpunkt har verkat otroligt osannolikt att det är TBC så behöver de ju inte komma ut.

Hej igen!

Som jag förstått det är det mananalyser personen gör, hen anser att blodprover inte ger något. Sen behandlar hen med naturmedel.

Jag är bara mest nyfiken på vad som gäller och huruvida vi har tbc på häst, men veterinärerna inte testar för det av någon orsak. Jag tänker då mest på hosthästarna.

Själv hade jag inte anlitat alternativare vid misstanke om smittsam sjukdom och jag känner mig hyffsat tveksam till att det faktiskt ÄR tbc hen diagnosticerar.

Räknas hästar fortfarande som livsmedelsproducerande?

/L

@LenaH jag räknar med att du är fullt införstådd med betydelsen av mitt inlägg , även när jag väljer termen fascinerande i sammanhanget . Men visst : skrämmande går ypperligt bra att använda också .;)

Läskigt och skrämmande att människor har sån brist på kunskap och uppenbarligen viljan att skaffa sig kunskapen att dom ens funderar på att köpa hela grejen. Tragiskt.

Hej igen!

Som jag förstått det är det mananalyser personen gör, hen anser att blodprover inte ger något. Sen behandlar hen med naturmedel.

Jag är bara mest nyfiken på vad som gäller och huruvida vi har tbc på häst, men veterinärerna inte testar för det av någon orsak. Jag tänker då mest på hosthästarna.

Själv hade jag inte anlitat alternativare vid misstanke om smittsam sjukdom och jag känner mig hyffsat tveksam till att det faktiskt ÄR tbc hen diagnosticerar.

Räknas hästar fortfarande som livsmedelsproducerande?

/L

Hästar är livsmedelsproducerande djur fram till att det skrivs in i passet att de inte är det. :) Tbc är inte något man räknar med hos hästar och hos nöt är inkubationstiden lång och ofta ett fund vid slakt. Finns bra information inne på SVAs hemsida om man är nyfiken :)

Jag tycker också det är skrämmande vad folk går på, och som vanligt är det alltid veterinärerna som gör fel/inte bryr sig osv…

Snabbgoogling på tuberculosis + horse ger ganska bra resultat.

Hästar kan smittas av både fågel- och kovarianten, med olika symptom som resultat. Dock ovanligt.

Snabbgoogling på tuberculosis + horse ger ganska bra resultat.

Hästar kan smittas av både fågel- och kovarianten, med olika symptom som resultat. Dock ovanligt.
Jag blir konfunderad på vad du avser med inlägget ?
Menar du att det är fullt troligt att en svensk häst smittats av tbc men utan att veterinärer i Sverige känner till att det skulle vara troligt eller ens känner till det, och att en alternativare nu kommit över ett fall men det inte är rapporterat till Jordbruksverket och bekräftat ? Osv ?

Jag blir konfunderad på vad du avser med inlägget ?
Menar du att det är fullt troligt att en svensk häst smittats av tbc men utan att veterinärer i Sverige känner till att det skulle vara troligt eller ens känner till det, och att en alternativare nu kommit över ett fall men det inte är rapporterat till Jordbruksverket och bekräftat ? Osv ?

Jag avser att svara på två av TS frågor, inte diskutera med dig eller lägga någon värdering i alternativarens bedömning.

(Även om jag själv är oerhört skeptisk till mananalys så tycker jag att personen detta handlar om kan ha sina poänger ibland. Man får som med alla som har något att sälja, läsa inläggen med det i åtanke. )

Jag avser att svara på två av TS frågor, inte diskutera med dig eller lägga någon värdering i alternativarens bedömning.
Fast TS har ju googlat och kan nog googla lika bra som du osv , så jag fattar återigen inte vad du menar med inlägget? Om du dessutom inte vill diskutera förstår jag ännu mindre .

(Även om jag själv är oerhört skeptisk till mananalys så tycker jag att personen detta handlar om kan ha sina poänger ibland. Man får som med alla som har något att sälja, läsa inläggen med det i åtanke. )

Jag diskuterar gärna med TS.

Nu fattar jag ännu mindre efter att du redigerat inlägg enligt ovan ?

Hej!

Tack för svar, inte för att jag känner mig klarare nu men iaf :-). Och ja, med alla som säljer något bör man fundera både en och 2 gånger innan man tror dem rakt av.

Har hittat flera ställen som säger att det är ovanligt med tbc och sen ett ställe som ansåg att man bara kunde hitta tbc med "hostprov" eller vid obduktion. Samma källa ansåg att tbc var mycket vanligare än man tror.

Jag hade gärna sett att man kunde få en veterinär diagnos på de hästar som diagnosticerats med tbc via manen (vilket jag är oherhört skeptisk till att det fungerar jag med)

/L

Hur diagnosticerar man TBC i manen? Gör de någon form av bakterieodling?
Tungmetaller, mineraler etc finns faktisk i hårstrået, så när det gäller ämnen så är det inget hokus pokus. Har själv gjort det för många år sen och resultaten stämde bra överens med båda blodprov och kost. Men att man kan hitta bakterier och virus i hårstrån är nytt för mig.

Är det bara pga manen eller visar hästarna symptom?

Hej!

Mina frågor är då:

Hej!

Tack för svar, inte för att jag känner mig klarare nu men iaf :-). Och ja, med alla som säljer något bör man fundera både en och 2 gånger innan man tror dem rakt av.

Har hittat flera ställen som säger att det är ovanligt med tbc och sen ett ställe som ansåg att man bara kunde hitta tbc med "hostprov" eller vid obduktion. Samma källa ansåg att tbc var mycket vanligare än man tror.

Jag hade gärna sett att man kunde få en veterinär diagnos på de hästar som diagnosticerats med tbc via manen (vilket jag är oherhört skeptisk till att det fungerar jag med)

/L

@MalanMjöl har svarat bra högre upp.

Det är med stor sannolikhet inte TBC som hästen (eller hosthästar) har drabbats av - om man läser och tolkar den info som finns på en seriös källa som SVA.

Det är inte möjligt att upptäcka sjukdomen TBC med ett manprov. Hade det varit möjligt att upptäcka sjukdomar på det sättet, så hade nog de flesta av oss (inkl. veterinärer och sjukvårdspersonal) valt att klippa hårtussar istället för att ta blod- eller halsprov.

/V

Ganska oförskämt inlägg.

Jag diskuterar gärna med TS.
Vill du bara diskutera med TS så tar du det lämpligtvis via PM. Detta är ett diskussionsforum där alla har rätt att svara på inlägg samt fråga vad man menar när någon skriver märkliga inlägg till TS som i detta fallet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Livi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar