TävlingsUtrustning

Sv: TävlingsUtrustning

spannar vill mat och vatten.
Svamp om du ska svampa av hästen, eller handduk om det är varmt.

Vet att Man måste skriva 1 sak var, men jag ahr gjort en lista i stället X'D

Sadel, kolla att sadelgjorden är med
Träns eller vad du nu använder, kolla att tyglarna är med
Nummerlapp
Hjälm
Sporrar (max 15 mm för ponnyryttare)
Spö (max 75 cm)
Strykkappor/senskydd
Kavaj eller fritidsjacka/tröja
Plastrong
Hårnät eller annat att sätta upp håret med
Stövlar (+ pådragare och stövelknekt om du behöver) eller jodphurs + shortchaps
Tävlingsridbyxorna (om du inte redan har dem på)
Alla papper: Vaccinationsintyg, Grönt kort, ryttarlicens, häst/ponnylicens om det behövs, medlemskort i din klubb. För ponny även mätintyg och (på lokaltävling) registreringsbevis.
Meddelande till ryttare
Tävlingsreglementet om du har
Pengar till depositionsavgift för nummerlapp (om arrangören lånar ut nummerlapp), startavgift om det är någon, veterinäravgift, ev obetald anmälningsavgift (om du är efteranmäld), lunch, godis, dricka, bensin o.s.v.
Extra tyglar
Extra sadelgjord
Extra vojlock/schabrak
Grimskaft/lina (att leda hästen med, tränset måste dock alltid vara på)
Vattenhink
Foder till hästen
Borstar och svamp (ifall du vill svampa av hästen mellan klasserna)
Matsäck till dig själv om du inte tänker köpa lunch.
Vass kniv (att t.ex. skära av grimskaft med om hästen lyckas fastna i transporten och inte går att ta loss på normalt vis)

Vilken? Min? :S

Senast ändrad av en moderator:

det e bra att ha med sig broddar om tävlingen är utomus på gräs.. tänk på att gänga dan innan och sätta bomull i broddhålen... då blir det genast lättare att brodda på tävlingsplatsen.. ta med en broddlåda, skiftnuckel, gängtapp mm..
:)

Boots och ev. kylgele (jag lägger alltid kylgele runtom innan jag åker någonstans.. ifall något händer så är det inte så stort blodflöde..)

Jag märker att ingen nämnt det, men täcken? beroende på årstid och väder, men jag brukar alltid ha med minst två täcken (ett i transporten)... :D

Liknande trådar

Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: MML
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur