Tävlingsupplägg eller Konsten att vänta...

Självklart är det olika grenar med olika svårigheter, men om man tittar på folks resultat så är det ju betydligt vanligare med "förstapris" samt väldigt höga poäng i rallyn mot i lydnaden. Det är väl snarare det som kan kännas lite märkligt.
Folk som annars kör lydnad går ju dessutom rätt ofta in och hämtar hem uppflyttningspoäng i rally utan att knappt ha tränat..

Så var det för mig, när jag tävlade rallylydnad med Wahidah efter att ha tränat "lydnads-lydnad". Det var plättlätt, till en början! Det enda jag behövde lära in för nybörjarklassen var att sitta framför. Det var dock svårt eftersom Wahidah hunnit bli rejält insnöad på att alltid vara vid min vänstersida... Hade vi däremot kommit så långt som till avancerad klass, när alla moment skulle utföras även på höger sida, då hade det blivit rejält svårt. Dels för mig själv, att få till alla kommandon och handtecken, men mest för att få Wahidah på min högersida också. Med Aysu, som jag från början försökte få inriktad på rally, så lärde jag in att gå fot även på högersidan från början.

Egentligen har jag någon teori om att det absolut lättaste, om man vill tävla rallylydnad utan att ha tränat det innan, är om man har en agilityhund som kan lite vanliga tricks. Då är ju hunden van vid att det hela tiden händer nya saker, van vid att arbeta på alla tänkbara sidor om ägaren osv...

Men det jag funderar på är.. när det nu är så att du ska köra igenom ett helt lydnadsprogram osv och knappt får säga "bra" till hunden.. vad är det som gör att det känns kul att hålla på?

Nu är jag inte Jadzia och jag tävlar inte IPO, men svaret på frågan för mig är: En av de roliga sakerna är ju att få hunden att gå ett helt lydnadsprogram utan knappt ett "bra", och ändå tycka att det är det roligaste och fräckaste i hela världen :D! Det är ju det som är den spännande utmaningen, att få hunden att jobba lika bra oavsett om den får jobba i 5-10-15 osv minuter utan belöning :up:!

Både lydnaden och brukset är ju lättsammare än IPO emellan momenten, men för mig och min hund passar det bäst att avsluta ett moment med ett lugnt "braaaaaa vad duktig du är" och så gå vidare till nästa moment (för hetsig belöning efter moment får henne ofta att gå i spinn och börja skälla :p )! Sen får hon ju kanonbelöning när vi är klara med uppgiften :) .

Nu är jag inte Jadzia och jag tävlar inte IPO, men svaret på frågan för mig är: En av de roliga sakerna är ju att få hunden att gå ett helt lydnadsprogram utan knappt ett "bra", och ändå tycka att det är det roligaste och fräckaste i hela världen :D! Det är ju det som är den spännande utmaningen, att få hunden att jobba lika bra oavsett om den får jobba i 5-10-15 osv minuter utan belöning :up:!

Både lydnaden och brukset är ju lättsammare än IPO emellan momenten, men för mig och min hund passar det bäst att avsluta ett moment med ett lugnt "braaaaaa vad duktig du är" och så gå vidare till nästa moment (för hetsig belöning efter moment får henne ofta att gå i spinn och börja skälla :p )! Sen får hon ju kanonbelöning när vi är klara med uppgiften :) .

Jag håller med! Att träna på att behålla uppmärksamhet och koncentration hos hunden, att länka samman momenten... Det är en stor del i det roliga.

Jag håller med om att det ibland är orimligt mycket väntetid på lydnadstävlingar men för det mesta flyter det på. De flesta tävlingar jag har varit på har haft flera ringar och kört klasserna parallellt.

Men det är inget mot hur mycket man kan få vänta i brukset om man har otur. Sist vi tävlade lägre klass spår hade vi samling kl. 07.00, ca kl 10 fick vi spåra och vid 13 var det lydnad och däremellan skottmoment och kl. 17!!!! var det prisutdelning. Men då körde de flera olika klasser men på en del klubbar är de bättre på att ha prisutdelning när en klass är klar och här skulle det vara alla samtidigt. Jag drar mig för att anmäla till brukstävlingar eftersom det tar då jäkla mycket tid för det mesta.

Jag håller med om att det ibland är orimligt mycket väntetid på lydnadstävlingar men för det mesta flyter det på. De flesta tävlingar jag har varit på har haft flera ringar och kört klasserna parallellt.

Men det är inget mot hur mycket man kan få vänta i brukset om man har otur. Sist vi tävlade lägre klass spår hade vi samling kl. 07.00, ca kl 10 fick vi spåra och vid 13 var det lydnad och däremellan skottmoment och kl. 17!!!! var det prisutdelning. Men då körde de flera olika klasser men på en del klubbar är de bättre på att ha prisutdelning när en klass är klar och här skulle det vara alla samtidigt. Jag drar mig för att anmäla till brukstävlingar eftersom det tar då jäkla mycket tid för det mesta.
En sån skillnad det kan vara! När vi tävlade högre var det samling kl 8, och klockan var nog inte mer än 13 när det var klart. Men då var vi få startande från början och bara jag och en till som tog oss runt spåren…

En sån skillnad det kan vara! När vi tävlade högre var det samling kl 8, och klockan var nog inte mer än 13 när det var klart. Men då var vi få startande från början och bara jag och en till som tog oss runt spåren…

Vårt första lägre spår var ungefär så trots att de körde högre spår och lägre, högre och elitsök på samma dag då också men inte sist (annan klubb). Men det vet man ju inte innan hur de lägger upp dagen.

... och det är den huvudsakliga anledningen till att jag har bestämt mig för att brukset inte är något för oss. Jag lägger gärna tid på mina hundar men det finns gränser.

Det är ju inte alltid så men man vet ju inte innan tävlingsdagen hur lång den blir, allt från nån enstaka timme till hela dagen.

Däremot har det varit väldigt trevligt på de brukstävlingar vi varit på hittills, bra stämning mellan tävlade och en hel del prat under väntan.

Jag tycker absolut att man kan ta sig tid att delta på ett par om året om man är intresserad av bruksarbete. Tränar man bra och har en bra hund behöver man ju inte tävla massor för att komma upp i klasserna och det finns inga titlar att jaga innan elitklass.

Det är ju inte alltid så men man vet ju inte innan tävlingsdagen hur lång den blir, allt från nån enstaka timme till hela dagen.

Däremot har det varit väldigt trevligt på de brukstävlingar vi varit på hittills, bra stämning mellan tävlade och en hel del prat under väntan.

Jag tycker absolut att man kan ta sig tid att delta på ett par om året om man är intresserad av bruksarbete. Tränar man bra och har en bra hund behöver man ju inte tävla massor för att komma upp i klasserna och det finns inga titlar att jaga innan elitklass.

Ja i förhållande till den tid man måste lägga ner på träningen måste ju ändå tidsåtgången för själva tävlingsdagen vara ytterst marginell. Bara ett enda sökpass i skogen går ju normalt på ett par timmar...

Ja i förhållande till den tid man måste lägga ner på träningen måste ju ändå tidsåtgången för själva tävlingsdagen vara ytterst marginell. Bara ett enda sökpass i skogen går ju normalt på ett par timmar...

Precis, en anledning till att jag inte tänkt tanken att träna sök utan vi kör spår, det tar också tid men inte så mycket tid :)

Exakt!
Om hunden går hela programmet med energi och precision utan så mycket som en blick från mig, då vet jag att jag lyckats. Då vill den verkligen! Och vägen dit är himla rolig. Däremot ser jag inte det roliga i att behöva gå och peppa hunden för att vi ens ska ta oss igenom programmet. Då vill ju hunden egentligen inte jobba med mig och utföra det jag ber om.

Tävlar du själv i rally och på vilken nivå i så fall?

Nej, jag tävlar inte rally. Jag behöver inte gör det för att bedöma att det krävs mindre av hunden där än i brukset. Precis som att jag inte behöver tävla spår för att veta att det krävs mer av svenskskyddsekipaget än av spårhunden. Eller att sök-hundarna måste ha en bra mycket bättre lydnad än rapporthundarna för att ha en chans i resultatlistorna på sm.

Ibland räcker det med att bara studera.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: animalasia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 603
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 579
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka