Självklart är det olika grenar med olika svårigheter, men om man tittar på folks resultat så är det ju betydligt vanligare med "förstapris" samt väldigt höga poäng i rallyn mot i lydnaden. Det är väl snarare det som kan kännas lite märkligt.
Folk som annars kör lydnad går ju dessutom rätt ofta in och hämtar hem uppflyttningspoäng i rally utan att knappt ha tränat..
Så var det för mig, när jag tävlade rallylydnad med Wahidah efter att ha tränat "lydnads-lydnad". Det var plättlätt, till en början! Det enda jag behövde lära in för nybörjarklassen var att sitta framför. Det var dock svårt eftersom Wahidah hunnit bli rejält insnöad på att alltid vara vid min vänstersida... Hade vi däremot kommit så långt som till avancerad klass, när alla moment skulle utföras även på höger sida, då hade det blivit rejält svårt. Dels för mig själv, att få till alla kommandon och handtecken, men mest för att få Wahidah på min högersida också. Med Aysu, som jag från början försökte få inriktad på rally, så lärde jag in att gå fot även på högersidan från början.
Egentligen har jag någon teori om att det absolut lättaste, om man vill tävla rallylydnad utan att ha tränat det innan, är om man har en agilityhund som kan lite vanliga tricks. Då är ju hunden van vid att det hela tiden händer nya saker, van vid att arbeta på alla tänkbara sidor om ägaren osv...