Fast de tävlar ju i andra, billigare grenar? Eller är lydnaden för svår menar du?
Jag kan bara kommentera hur jag själv tänker. Jag tävlar både rally och lydnad. Jag skulle inte säga att rally är lättare och lydnad svårare. Jo, rally nybörjarklass är lättare än någon klass i lydnaden. Det är en bra första tävlingsgren. Få se hur det blir om lydnaden inför någon motsvarande startklass, det tror jag är en bra grej för att minska tröskeln att börja tävla.
Därför kan det vara lagom att jämföra rally fortsättningsklass och lydnadsklass 1. Men jag skulle inte säga att lydnadsklass 1 är svårare och rallyn lättare, inte heller tvärtom. Utmaningarna för hund och förare är olika i de båda tävlingsgrenarna.
I rallyn är banan alltid ny och det finns ett stort antal moment som är snarlika utan att vara identiska. Det är en utmaning för föraren att verkligen kunna alla 50 momenten om du kommit så långt som till fortsättningsklass. Övergången mellan moment är en ytterligare svårighet, t ex från sändande över hinder direkt in i 8:ans frestelse där hunden ska arbeta med precision trots väldigt lockande störningar på plan. Kom ihåg att man bara har 3-5 meter på sig mellan momenten.
I lydnaden ingår alltid samma 10 moment och de kommer i samma ordning. Hunden ska ju klara momenten med så lite hjälp som möjligt från föraren och kraven på precision är höga, men eftersom det är få moment som kommer i samma ordning är det möjligt att bakåtkedja och att hunden ska kunna momenten mycket bra vilket är svårt i rally.
Du kan aldrig få mindre än noll på ett moment i lydnad, medan i rally kan du få hur mycket minus som helst på en skylt. Mitt rekord är -25 tror jag.
Du får en kort paus mellan momenten i lydnaden, medan rallyn alltid är hela banan i ett svep med 3-5 meter mellan skyltarna och avdrag för stopp. Du kan avstå moment i lydnaden medan överhoppade skyltar i rallyn gör att du blir diskad.
I lydnadsklass 2 tillkommer rutan och fjärrdirigering som nya moment plus ökad svårighetsgrad i övriga moment. Medan i rally avancerad klass tillkommer att 49 av tidigare klassers moment nu ska kunna utföras på höger och vänster sida (=98 moment) plus 14 nya skyltar i avancerad klass = 28 moment till.
Så även om kraven på exakthet i fot, sättande, läggande är lägre i rally, och du får prata med hunden, ge dubbelkommandon och dirigera med handtecken, har rallyn andra svårigheter som lydnaden inte har.
Min tik t ex har ett förstapris i lydnadsklass 1 men ännu inget godkänt resultat i rally fortsättningsklass.