Tävlingstråden 2014

FengurLaugar

Trådstartare
Hitta ingen sån här tråd, annars får moderator ta bort :)

Tänkte vi kunde samla våra tävlingsplaner, resultat och andra tankar i den här tråden! Och givetvis massa bilder! :D

Jag kan börja.
Har planerat in Glaumurs inhouse, Glaumur KM och Idja Vår för mig och Laukur. Blir antagligen T8 och V5 på alla tävlingarna :)

Sv: Tävlingstråden 2014

Jag ska tävla T8 nu på lördag på stenholmen. Första tävlingen för mi och hästen, förutom en firmakeppni.

Jag ska tävla två hästar i vår, en femgångshäst & en fyrgångshäst. Så det blir väl i tölt, fyrgång, femgång & pass tror jag för mig iår. Har dock inte kollat vilka tävlingar och när än. ;)

Jag ska kanske tävla :nailbiting:
V5 isåfall. Jag är nervös nu sådär ett halvår i förväg, när jag ska tävla hoppning är jag inte nervös ens samma morgon... :angel:

Jag har ju alldeles ny häst, och vi är inte ett tävlingsekipage än, men vi har målsättning att tävla lite i framtiden i alla fall. :D Min plan är att vi ska göra debut i försommar på Gyda i högbo. Har tänkt starta V5 eller T8. Eventuellt kanske båda.

Har sett att Gyda har två tävlingar i vår, en i april och en i maj. Den ena är ett "Gyda Kval och Lättklass SM-kval, LOK" och den andra "Gyda Vår, LOK" Kan jag starta i vilken som av dessa, eller är det bättre att jag startar den som inte är ett SM-kval? Har ju inga ambitioner att kvala SM. :p

Klart du ska starta båda! Du kan ju ändå inte kvala SM från lätt klass. Mvh/Gydas tävlingssektion ;)

KL.
Det är lite oklart hur tävlingssäsongen blir för oss, vi brukar ju vara med på Gydas tävlingar men eftersom att jag sitter i tävlingssektionen så blir det svårt att hinna med. Är iallafall anmäld till första deltävlingen av Vintermästerskapen där vi ska starta V5 och T8. Funderar på att åka på några tävlingar hos tolt.nu och vill åka till Forsen i juni. Då kommer vi starta V2 och T3. Kommer förmodligen försöka mig på ett SM-kval i Gaedinga.

*KL*

Roligt att fler har börjat planera! :)
Hoppas allt går som planerat så jag och Laukur kan starta de tre tävlingar jag tänkt i vår.

Behöver ner på ovalbanan och träna när den är ridbar igen för han dör lite där inne. Tänkte bara busa runt lite så han märker att man får och kan springa fort och med energi även där! :)

Som jag längtar efter tävlingssäsongen med min nya stjärna till häst som jag har haft i två månader som inte har tävlat någonsin.

Jag tror jag startar Islandshästens Dag, Helsingborg i Mars. Sedan är jag sugen på att rida något GK kval och lite klubbtävlingar i närheten. Inte några höga krav för min häst som inte har varit ute på något, men perfekt för att få rutin och positiva upplevelser. :)

*kl*

Min häst ska göra första säsongen som "vuxen" och vi börjar med en inofficiell inomhustävling i mars!
Har funderingar på Islandshästens Dag i Helsingborg, blir nog en resa dit om jag får med mig någon :)

Nu har vi gjort vår första t8 start.
Fick 5,3 5,3 och 5,5.
Lif var spänd, bajjade löst. Framridningen var jättetrång och det gick bara skritta och tölta lite här och där innan man krockade med någon.
Jag känner mig nöjd.

Jag och min lilla svarta börjar säsongen med T8 och V5 på Vintermästerskapens första deltävling (25 januari). Vi tar det mest som en miljöträning, och jag har inga större krav på honom. Sen ska det bli jättekul att titta på alla fina hästar! Det är det roliga med Vintermästerskapen tycker jag, att man kan komma och rida oavsett om man rider lätt klass eller om man satsar på nationellt och SM :)

Jag har även tänkt mig Hrimfaxis vårtävling i slutet av april (25-26 eller något), Glaumur KM (1 maj) och Idja KM (10 maj). Jag hade egentligen tänkt åka på Glaumur inhouse också, men jag jobbar den helgen och tror inte att jag får byta arbetspass hur mycket som helst, så jag får nog skippa det. Både Hrimfaxi vår och Idja KM är på jobbhelger, så jag får satsa på att försöka byta så att jag kan vara ledig de helgerna i första hand. Nackdelen med att vara handelsanställd alltså....

Men jag ser verkligen fram emot årets säsong! Vi får se om det blir T8 och V5 hela säsongen, men det vore roligt att åtminstone rida T5 eller T3, och gärna F2 till hösten om vi är redo för det. Det beror lite på hur lätt han har för passen, men målsättningen är i alla fall att börja plocka fram den i år. Sen kanske den inte är såpass bra att jag kan tävla F2 i år, men vi har inte bråttom :)

/Anna

:nailbiting: då har jag anmält mig och nya pållen till vår första tävling :crazy: T7 och en 4.3 blir det :D det är lång tid kvar än ( i påsk), men känner redan lite fjärilar i magen :)

Blir två starter i april månad som det ser ut nu.. Dåligt med tävlingar häromkring då det mest är kvaltävlingar under våren.
Men blir F1/F2, P2 och PP1 för våran del. Hästen känns fräsch efter vintervilan och gjorde ett bra avslut förra året så längtar som tusan :)

*KL*

Första tävlingen avklarad! Är i det stora hela helt överlycklig! :D

T8an gick skitdåligt för han dog där inne och ville kolla på allt istället för sådär konstigt brukar det inte se ut i ridhus annars ;) Slutade på 3,70 nånting. Mycket rollningar och traktakt.

V5an gick MYCKET bättre! Tölten flöt på mer och kändes bra trots travtakt i kurvorna men det är ju en träningssak :) De andra gångarterna kan han ju så det gick jättebra förutom att vi fattade fel galopp....tog nog lite onödigt lång tid innan jag lyckades byta till rätt så det drog nog tyvärr ner en massa. Slutade på 4,80 nånting (minns inte exakta poängen) så hade galoppen blivit rätt från början så hade det kunnat bli final! Nu hamnade vi två utanför final.

Men jag skiter faktiskt i poängen för det var sååå kul! Laukur hade kul och sprang på som han skulle :) Nu laddar vi för grannklubbens KM 1 maj och sen vår hemma tävling 10 maj!

img_7601.jpg

img_7688.jpg

Ingen annan som varit och tävlat eller snart ska?

*KL*

Har anmält mig och Laukur till grannklubbens KM som går av stapeln 1 maj. Blir V5 och T8 även då :) Ska bli kul med en officiell tävling! Ska bara komma ihåg att köpa licensen ;)

*kl*
Jag skall tävla till helgen, våran första start i V2 och T3. Tidigare tävlat i V5 och T8. Nervös, för jag vet inte hur vi skall klara kort tölt och den ökade tölten riktigt. :crazy:

Vad kul, lycka till!

Hoppas att vi ska kunna starta en V5 i juni, men än så länge tycker varken jag eller min tränare att hon är redo. Tölten måste bli starkare och bättre. Så vi tränar på, in med de där bakbenen och stärka lateralen... I helgen var vi på kurs och tränade bl a på att rida program (första gången på ovalbana), hon var allt annat än avslappnad och lösgjord men vi tog oss runt i alla gångarter. Bra miljöträning om inte annat.

KL

Har också anmält mig med båda pojkarna till tävlingar 26.4. Skall tävla V1 med Rebbi och V5 med Örn, är min första tävling med Örn, så blir ganska spännande att se hur det går. :crazy:

Var och tävlade för ungefär två veckor sedan! :) Fick 4,83 i T3 (som egentligen va 4,97 på grund av felräkning, men den såg jag hemma...) och 5,17 V2. Allra mest nöjd med en 6,5a i galopp! :)
Nästa tävling är den 18/4 då det blir T3 och V2. Startar eventuellt samma grenar på Gydas kval den 26e om jag känner att jag hinner (är med och anordnar).

Två bilder från tävlingen, finns fler i uppdateringstråden!
300314-1028_533d20682a6b22858f9cff68.jpg

300314-1054_533d2069ddf2b329e4574f28.jpg

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Islandshäst Hitta ingen tävlingstråd för i år men finns det får ni gärna länka och ta bort den här tråden :) Är det några som hunnit tävla något...
2
Svar
34
· Visningar
6 050
Senast: Snurre
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 445
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV