Tävlingsterminen 2012

Sv: Tävlingsterminen 2012

Ja.. Och SM enda 160 km. Sen förstår jag faktiskt inte poängen med unghästfinalen i Sveg...efter de diskussioner som varit. Annars ser det ju himla bra ut :)

De enda tävlingar som var i oktober var sveg och greve.
Sveg har alla bra förutsättningar, stallar, boende osv.
Och folk kommer ändå att gnälla över resan, vart den än arrangeras.

Däremot jobbas det på nån form av resebidrag/bidrag för godkända hästar, så kostnaden ska inte vara problemet.

Jag är så sugen på att vara med på unghästfinalen, men det verkar bli lite väl nära inpå Rönningeritten. Eller är tre veckor tillräcklig återhämtning för en femåring? :crazy::confused:

Såg nu att jag räknat fel och det blir endast två veckor. Så det är ju inget alternativ. Himla tråkigt men samtidigt kan man ju inte vara med på allt. ;)

Tråkigt för Rönninge att du väljer Sveg i stället, men det är klokt gjort. ;)Unghästfinalen behöver verkligen ha med hästar av andra raser än arab, och din fjordhäst blir en intressant och uppskattat deltagare i finalen.

KL

Yes, massor med kul tävlingar! Jätte nöjd att jag inte behöver åka land och rike runt för att kunna vara med på några stycken!

Och stort tack till Nerikes distansryttarförening som ordnar så många tävlingar :)

Någon som vet om det finns någon karta med utprickat vart ritterna går?

... och alla tidigt på året. Ingen på hösten.

Så då behöver jag inte oroa mig för noviskvalen nästa år... För när min häst är noviskvalad finns det inga stjärnritter kvar i sverige. Det blir billigt tävlingsår med andra ord! Bara nationella och då kan jag planera alla hemmavid istället för att åka runt halva sverige!

Senast ändrad:

Tråkigt för Rönninge att du väljer Sveg i stället, men det är klokt gjort. ;)Unghästfinalen behöver verkligen ha med hästar av andra raser än arab, och din fjordhäst blir en intressant och uppskattat deltagare i finalen.

:rofl::rofl::rofl: Jag gillar att du bestämt avslutningen på min tävlingstermin. :p Jag får fortsätta grubbla lite till (har ju några månader på mig ;)) och fråga hinknissarna hur de ställer sig till det hela.

Fast det vore ruskigt skoj att vara med på unghästfinalen med en fjordhäst, tror vi har en bättre chans som femåring än som sexåring i alla fall...

Bara märren lär sig att postlådor inte attackerar hoppas vi rida och vara godkända på clear rounderna på Finnerödja och Vasaritten. Sedan på femåringarnas unghästfinal (för det var två clear rounder som var kvalet va?) sedan gör vi bokslut eftersom hon tävlas i trav samtidigt, så får vi se om det blir trav eller ytterligare satsning på distans 2013 och sexåringarnas final.

Ska bli kul att rida i Sveg - det är en världsmetropol har jag hört:p...

*KL*

Shit vad ritter i närheten! Får bara ponnyskrutt hålla så kan vi ju ha riktigt roligt ju!

Jodå, tror jag skrev det i andra tråden. Att det var ju rätt roligt, och ponnyn hade tvärkul. Dessutom gillade jag 'atmosfären' eller hur ska man säga, så hjälpsamt och 'vänligt'.

Men, det ÄR ju inte en gammal 'distansdröm' som vaknat till liv eller så, utan i grunden är det ju hopp- och FT-ryttaren Alex som försökte hitta på en alternativ sport där ponnyns 'handikapp' inte skulle vara varken rent diskvalificerande eller rent av livsfarligt'.

Så mest som morot efter benbitopskonv och igångsättningen och för att komma på 'något' där vi ändå kunde 'tävla' lite och 'göra något' satte vi ju fjällnoras 20 km PP som mål. Jag sa innan att jag är INTE säker på att det inte blir både den första och den SISTA distans jag nånsin rider. Men, får jag bestämma och ponnyskrutt hålla sig fräsch blir det inte den sista iaf. Även om vi nog aldrig kommer göra annat än larva runt i PP och CR50. Dels är han 'fel ras' för att ha något att säga till om i en T50, och dels så har jag mycket svårt ens om han skulle vara fit for det så att säga, vilja rida honom 50 km i de tempon som krävs för att ha något att 'säga till om' i en T50.

Men ja jag fick blodad tand, just för det var kul, ponnyn hade skitkul och ffa det var en enormt trevlig atmosfär som jag INTE är van med från när jag (iofs för 'hundra år sen') tävlade hopp/dressyr.

Fast nästa ritt, om det blir någon då, ska jag försöka hitta lämpligt sällskap rida med, då blir det nog ÄNNU roligare tror jag =) (Nu red jag medvetet hela banan ensam, för han inte skulle 'dras med' och gå fortare/mer än han tålde, han är DÅLIG på att känna efter/klaga den där. Och vet tyckte 'absolut starta, men sikta på 7 - 8 km/h i snitt och en ridtid på 3 h.)

Nu går väl ALLT åt helvete för Murphy hör, men jag frågar ändå. Om jag fattat det rätt så upp till och med (dvs inkl) 50 km är det 2 v vila som är obligatorisk innan nästa start. Om man håller sig till PP (och på sin höjd CR 50), hur 'slitsamt' är det om de startar tätt då eg?

Rent teoretiskt, skulle det funka t ex det nedan, eller blir det för mycket? Nu beror ju allt på ev konv, hur igång han är osv. Men ursprungligen var min 'plan' att våren - 12 köra en ny 20 km PP men i närmare 10-tempo (vi kan liksom inte, eller jag VILL inte iaf, köra en 50 km på 7.5 km/h tempo) och sen om det gick fint prova en CR eller om man hittade en längre PP (fast jag råkar gilla rosetter..host..). Och när då det första i hyfsad närhet var en just 40 km CR blev jag lite velig. Men hursom, teoretiskt, skulle detta bli för 'tufft'? Han är 6 år nästa år, men räkna honom som en 4-5 åring (beroende på hur det blir med hur mkt han är igång osv)

I verkliga världen blir det snarare PP än CR skulle jag tro, men tar med 'värsta' alt med i frågan:

22 april 20 km PP eller 40 km CR

12 maj 20 km PP eller 50 km CR

30 juni 20 km PP eller 50 km CR

21 juli 20 km PP eller 50 km CR

22 sept 30 km PP eller km 50 CR

Skit i att han är av "fel ras". Det finns både Welshponny och fjording som gått 16 mil.
Dessutom är inte alla araber självklart bra distanshästar. Av de jag sett på tävling i år är det säkert 10 % som inte alls är lämpade för distansritt. :crazy:

Angående ditt schema så är det inte alls tufft, på pappret. Sen vet man ju inte hur hästen tar ritterna.

Senast ändrad:

Okej då, stryk fel ras, fast det var mest ur pulshänseende jag tänkte på. Så kanske borde skrivit fel individ. Nu kan det ju vara en ren rutingrej., och det blev INTE som jag planerat på slutet då han blev stressad och taggad när vi hamnade mitt i T50 upploppet, så skritta sista 3 km blev..inte riktigt så, och han var svettig i mål. Och jag gjorde rookiemisstaget ge honom mat direkt efter men innan slutbes. Men vi gick in för puls efter 19½ minut och pulsade 60, så det var ffa det jag tänkte på, att han kanske 'gå ner i puls fort-mässigt' kanske inte är riktigt rätt individ. (Han har en väldigt låg vilopuls dock, men pulsade in på 54 i förbes, trots att han inte var 'uppjagad'. Dock var det ju debut övht i sammanhang med 'massa nya hästar på ny plats')

Det gick ju både en shettis och en B-ponny i T50n och shettisen hade gått T80 med (ursöt!), så jag vet ju att 'alla' raser kan gå distans och mer individ som styr, så borde skrivit individ.

Men han ska ju ändå inte gå i de farter som skulle krävas för att ha ngt att säga till om i ens en T50, så vi 'lallar' nog som sagt bara i PP och CR:er. Mer än 50 ska han ju inte gå heller.

Bra att det inte låter för tufft på pappret i alla fall =) Det jag funderade mest på var om de två första låg för tätt. TR-tekniskt är det ju okej starta båda, men ibland är ju inte allt som är tillåtet lämpligt så att säga.

Naturligtvis är det han som avgör, men iaf efter den där PP:n nu i okt, så han var pigg i mål, pigg hemma, helt oberörd (och helt ren i benen, yay) dagen efter osv, och verkade inte tycka det var jobbigt trots att han gick utan draghjälp. Han hade ju bara varit igång sen i juli (efter 2 månader avställd pga benbitsop i början på maj) så vi tog det ju piano. Men pigg i mål, pigg dan efter osv så för honom var det nog mest en spännande utflykt och en uteritt på 'nytt ställe'. Förutom då där på slutet, vi behöver träna lite på att bli omgaloppade tätt av klungor typ ;)

Vart är gillaknappen när jag behöver den? :D

En preliminär dansk här:
Foreløbig stævnedatoer 2012
Efter overstået stævnearrangørmøde, er der kommet følgende datoer:

3/3 Feldborg med en option på 5/5 også så fremt der er sne i marts
8/4 Aaaskov
21/4 Vedemarritten, Sverige
12/5 Jerup
19/5 Göingeritten, Sverige
26-27/5 Gribskov (FEI) stjerneantal ukendt
2/6 Skærbæk
10/6 Hedensted
16/6 Hippoaden med Sjællands Mesterskab
15 - 17/6 NM i Finland
30/6 Uppsalaritten, Sverige
7/7 Københavner Ridtet med DM **
21/7 Rom Ridtet med Jydsk mesterskab
4-5/8 Molsridtet (FEI) stjerne antal ukendt med MA championat
25/8 Guldborgsund
8/9 Vrensted
15/9 Hedeland
29/9 Blaabjerg
13/10 Isenbjerg (under udvikling)
20/10 Stenlille (under udvikling)
29/12 Nytårs Mols Ridt

Men du är hjärtligt Välkommen till
Greveritten den 28 oktober i Sjöbo mitt i Skåne.Vi har även en 12 mil år 2012.!Glöm inte oss!Bara 5 mil från Öresundsbron!Vi ses/Rosa banansvarig.Anklams distansryttarsällskap.

KL

Läste på Örebrodistriktets hemsida att Närkecupen skulle gå nästa år, finns det mer information om den någonstans? Är ju nyfiken och vill veta allt nu! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 531
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar