Tävlingsreglementet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare bulwark
  • Startdatum Startdatum
B

bulwark

Jag bara undrar: Har inte ekipagekontrollanten till uppgift att kolla ekipagen innan dom åker in på banan?
Hur kan det vara möjligt att ekipage gång efter annan släpps in på banan med handstropparna så långt bak att kusken har dom (stropparna) ända in vid kroppen? Kolla Mr. Musclemans kusk Ron Pierce t.ex.
Lika illa är det med hakremmen på hjälmarna. Reglementet säger att remmen skall vara fastsatt vid ALL körning på banan. Som jag förstår så gäller det alltså även efter målgång. Detta syndar i princip alla kuskar emot.
Vad tycker ni om detta?

*paragrafryttaren* ;)

Sv: Tävlingsreglementet

Tycker det är dåligt, reglerna ska väl hållas oavsett vem det är..
Man måste väl ha fötterna i fotstöden också va?

En som körde en av shettisarna igår var nog det värsta jag sett. Båda fötterna hängandes, höll i tömmarna långt bakom handstropparna så dom fladdrade. :crazy: Har shettisar ett eget reglemente?

Hultman bröt också mot det, hade inte hakremmen knäppt, ja det var många som inte hade det, en tog ju av sig hjälmen till och med.

Men ingen av dom fick böter :confused:

*puttar* lite i min egen tråd.

Är det verkligen ingen mer än Lazio som har åsikter om detta? 31 stycken har läst tråden, men ingen tycker något??? ;)

Jag uppfattar det som att "alla" tycker detta är helt okej?? :crazy:

Jag tycker det är helt ok att lyfta på hjälmen i segerdefileringen.

Finns det någon i reglementet om att man måste hålla i handstropparna? Var isåfall? Man måste ha fötterna i fotstöden i loppet. Inte före och efter. Var i reglementet står det beskrivet var på tömmarna handstropparna ska sitta?

Ekipagekontrollantens uppgift är att se så att utrustningen är reglementsenlig.

Jag förstår inte riktigt, det är väl inte regemlementet som bestämmer hur långa/korta tömmar man ska ha? I USA sitter nästan alla kuskar sådär med så långa tömmar som Mr Pierce. De använder inte handstroppar så mycket heller, i alla fall inte i träning.

JO,.. visst håller jag med om att alla skall följa reglerna och böta om inte de gör det! Vad är det för meningmed att ha regler annars? :confused: Dessutom är det ett dåligt föredöme för de yngre travkuskarna :mad:

Jag tycker det är helt ok att lyfta på hjälmen i segerdefileringen.

§ 47: Av STC godkänd hjälm skall alltid användas vid all körning eller ridning på ban-, stall-, och träningsområde. Hakbandet skall alltid vara fastspänt.

Finner det märkligt att det sällan eller aldrig utdöms böter då majoriteten syndar mot denna regel.

Ja, jag vet att det står så i reglementet. Det var handstropparna jag undrade var du kunde hitta något om.

Jag tycker det skulle vara löjligt om man inte skulle få böter för att "man lyfter på hatten" åt publiken. Man får inte slänga pisken heller... :smirk: Vårt problem i vardagstravet är knappast att det är för många glädjeyttringar...

Jag tycker också det är dåligt att några kör utan hakband fastsatt men det är väl knappast någon majoritet? Det är inte så frekvent på Åby iallafall, kanske beror på vem som är måldomare? Om man ska vara paragrafryttare är det väl inte att de inte har hakbandet knäppt som är värst. Alla de vars häst har vunnit som är jätteglada och åker med på sulkyn fram till vinnarcirkeln utan hjälm... Huu :eek: ;) Borde de få böter allihop? Eller det kanske inte räknas som körning utan medåkning?

När jag tog min licens (för hundra år sedan) :D så påtalades detta med handstropparna gång på gång. För mej är det en självklarhet att inte sitta med handstropparna i knäet, utan dom skall vara i ett sådant läge på tömmarna att man kan manövrera hästen på ett säkert sätt.

För vad händer om hästen börjar skena, tokpulla, reser sej o.s.v.? Man har noll koll när man redan "i starten" har stropparna i knäet. Det är min åsikt i alla fall.

Att detta är vanligt förekommande i USA rör mej inte i ryggen. Jag nämnde Pierce som ett färskt exempel bara och loppet jag avsåg gick ju i Sverige. ;) Vi har också kuskar som alltid kör med stropparna i knäet. En av dom gör comback i sulkyn på onsdag.

Dessvärre hittar jag inte regeln om handstropparna. *Lusläser reglementet* :o Kanske var det så att licensansvarig ville att vi skulle lära oss "korrekt utselning"? Han är ju gammal militär. ;)

Jag håller med dej om att det visas för lite glädje på våra banor. Efterlyser också mera glädjeyttringar från kuskarna.

Håller också med dej om ägare/tränare/skötare som lifter med till vinnarcirkeln skall ha hjälm på sig. Med hakbandet knäppt!

Vad jag ville med min tråd var att skapa lite debatt kring detta ämne.

Dessvärre hittar jag inte regeln om handstropparna. *Lusläser reglementet* :o

Den finns inte. Jag kan också tycka att en del har onödigt långa tömmar men vill de köra så så är det upp till dem så länge det inte är farligt.

Håller också med dej om ägare/tränare/skötare som lifter med till vinnarcirkeln skall ha hjälm på sig. Med hakbandet knäppt!

Du missuppfattade mig, jag tycker inte det gör så mycket. Tycker inte heller att man behöver sätta på en hjälm på de som blev skjutsade till stallbacken i den stora vagnen på Elitloppsdagen.

Det finns andra saker i reglementet som jag retar mig mer på t ex 36 §, se det fetmarkerade.

"Identifiering av häst i samband med start
36 §
Identifiering skall ske innan häst tillåts starta inom den region där den
tidigare ej deltagit i tävling eller där den ej startat under den senaste åtta-
40
månadersperioden. Identifieringen utförs av person som utsetts av sekreteraren.
Häst, vars identitet ej med tillförlitlighet kan styrkas, får ej starta. Dock
får häst starta i kvalificerings- och premielopp, om blodprov tas för senare
fastställande av identiteten.
Tillämpningsanvisningar:
- Häst skall vid identifiering uppvisas för hand och tränsad samt utan
någon form av bandage, utselningsdetalj, etc.

- Ej läsbart frysmärkningsnummer utgör ej skäl för strykning av häst om
övriga tecken ej påtagligt avviker från angivet signalement. Påtaglig
avvikelse skall rapporteras till måldomarnämnden. Denna skall tillse
att blodprov tas på hästen som beläggs med startförbud tills vidare.
Blodprov skall även tas på häst med ej läsbart frysmärkningsnummer
där övriga tecken ej påtagligt avviker från angivet signalement. Taget
prov skall för kontroll sändas till av STC godkänt blodgruppslaboratorium."

Följer du reglementet vad gäller detta? Jag har aldrig visat en häst tränsad.

Jag kan inte dra någon annan slutsats är att det är ridfolk som har skrivit den bestämmelsen.

För övrigt så kan jag inte läsa STC:s reglementen utan att bli helt hysterisk i min juristsjäl. Jag blir fullkomligt galen på bristen på rättssäkerhet och andra grundläggande brister i teknik att föreskiva regler. Och språket, språket... *skakar på huvudet*

Och ägarskiftesblanketten! Där står det att företrädaren har rätt att förfoga över hästen - även överlåta äganderätt - med bindande verkan även för övriga delägare. Det är fel. Uppenbarligen har man menat att företrädaren har rätt att ANMÄLA TILL STC att hästen är såld. Men som blanketten är formulerad, så blir det en fullmakt som ger företrädaren rätt att med civilrättslig giltighet sälja hästen. Jag lägger alltid till "gäller endast gentemot STC" på de blanketter jag använder. Med en dåres envishet.

Nu fick jag sagt det. Nu ska jag inte skälla på STC mer. Jag lovar.

Nej, jag har heller aldrig visat häst tränsad eftersom kontrollanterna alltid lyckats komma på besök när hästen har stått i boxen. Och dom har heller aldrig uppmanat mej att ta hästen ur boxen och därvid tränsa den.

Jag tror denna regel härrör från de banor där man själv tar med sej hästen och knallar iväg till typ dopingstallet för identifiering. Jag tror inte den proceduren förekommer idag, utan nu kommer dom själva till boxen där hästen står.

Senast ändrad av en moderator:

En som körde en av shettisarna igår var nog det värsta jag sett. Båda fötterna hängandes, höll i tömmarna långt bakom handstropparna så dom fladdrade. :crazy: Har shettisar ett eget reglemente?
Nej, shettisarna har inget eget reglemente, just på den fronten i alla fall.
MEN jag tycker inte att det är så himla märkligt ATT det sker, för ponnykuskarna gör som deras förebilder gör.... :idea:

Kan tänka mig det och med tanke på vem som är ungens pappa så var det väl inte så konstigt :angel: :devil:

Nej, jag har heller aldrig visat häst tränsad eftersom kontrollanterna alltid lyckats komma på besök när hästen har stått i boxen. Och dom har heller aldrig uppmanat mej att ta hästen ur boxen och därvid tränsa den.

Jag tror denna regel härrör från de banor där man själv tar med sej hästen och knallar iväg till typ dopingstallet för identifiering. Jag tror inte den proceduren förekommer idag, utan nu kommer dom själva till boxen där hästen står.

På Mantorp får man också gå med hästen till ett speciellt ställe för identifiering. Men jag gick dit med henne i grimma, har tydligen inte läst reglementet tillräckligt :cool:

Jag syndat på Rättvik å Bergsåker och tagit hästen utan träns till angiven plats för idkoll:p

Beträffande handstroppar så finns det väl inte ens en regel som säger att sånna ska finnas?

På min Vallack skulle det behövas en 3-4 olika.... skiljer en hel del på "tömtaget"(ca 50-75cm i längd) på väg mot start och efter målgång....:angel:

sen finns det en regel för hur en avliden ska hedras och då kör man minsann utan hjälm ojoj...

Senast ändrad av en moderator:

På min Vallack skulle det behövas en 3-4 olika.... skiljer en hel del på "tömtaget"(ca 50-75cm i längd) på väg mot start och efter målgång....:angel:

du får väl använda stegtömmar då :idea: :p

Färjestad har tidigare haft att du får gå till id-stallet för koll. Nu har jag för mig att de har ändrat och id-kontrollanterna kommer ut.
På Axevalla har jag visat häst utanför id-stall flera gånger.
Men måste säga att jag har slarvat med träns, men kanske mest för att "ingen annan" visar i träns??? :devil:

"Gör som din lärare säger, inte som han gör" - eller hur var det nu igen?? :o

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka