Tävlingsplats fundering

S

solenbakommolnet

Om man anländer till tävlingsplatsen samma dag som tävlingen är, måste man då tränsa hästen inne i transporten innan man lastar ur?

Finns det några som helst krav på att islänningar måste ha träns vid i och ur lastning vid tävling?

Vid vet. besiktning, ska hästen visas i träns eller går det bra med grimma?

Vore toppen med svar från er som vet :bump:

Sv: Tävlingsplats fundering

Nej du behöver inte tränsa hästen vid urlastning. Det är vad jag vet inte "lag" på att visa hästen för veterinären i träns, men en oskriven regel som bör följas (främst av säkerthetsskäl).
Kom ihåg att ge hästägarförsäkran i incheckningen före du lastar ur! Och lycka till!

/Malin

Jag tycker det är en väldigt bra "oskriven regel" att ha träns eller kedja på sin häst på hela tävlingsplatsen. Detta borde alla följa!
Tyvärr på islandshästtävlingar så har jag sett allt för många som har noll respekt eller säkerhetstänkande. Folk som glatt står med sin häst
(i grimma) mitt bland publiken där folk sitter i gräset, både med barnvagnar mm.
Även en stencool häst kan bli rädd!!
Hästar hör inte hemma i publiken!!

På tävlingar för "vanliga hästar" är man tvingad att tränsa i transporten och sedan ha träns på hela tiden. Jag är så van vid att ha tränset på sen jag tävlade ponny så jag har det på hela tiden. Tycker det är svårt att tränsa utanför, ta av grimman och få på tränset på en häst som har välidigt mkt att titta på är inte lätt.
När man sedan har tävlat klart och innan man åker hem tycker jag att det är ganska bra att ha grimma på så man kan ge hästen lite mat och beta med den.

Att ha "bara" grimma och stå med hästen bland publiken är 2 helt olika saker. Att stå med hästen i publiken är i alla lägen fel. Att ha grimma och inte träns på tävlingsplatsen är enligt mig inget fel om man vet hur ens häst agerar samt håller sig till de områden som är till för hästarna. Sett många hästar som blir mer stirriga i träns då det förväntar sig att det ska hända saker då, samma hästar är helt kolugna så länge de har grimma. Och ja det är islandshästar jag pratar om.

Jag lastar ur i grimma, sätter inte på tränset förrän jag måste.

Annars har jag en häst som stressar upp sig mycket mer.
Dock så står jag aldrig med henne i närheten av publiken.

Jag lastar av islandshäst i grimma men är det vet.besiktning är det vanligast att ha träns, men eftersom det inte finns ngn speciell regel om det så är det väl upp till ägaren.På vanliga hopp/dressyr tävlingar har vi alltid lastat av i träns.

Om vi anländer samma dag som tävlingen hålls så brukar jag låta hästen resa med träns under grimman för att inte riskera att ha en lös häst på tävlingsplatsen. Vissa gånger sadlar jag även på hemmaplan. Vid veterinärbesiktning föredrar jag träns.

Tränsar vid vet.besiktning om det inte är så att jag har en häst som stressar upp sig. Skulle dock inte använda träns under transport pga. skaderisken. Tycker det är så skönt vid våra tävlingar att hästarna oftast är lugna nog att man kan ta med dem ut och låta dem beta lite i grimma.
Apropå att inte ha hästar nära publiken, var en gång med om att en tävlande knutit fast sin häst i ovalbanestaketet :D det var iof sig kanske inte en lysande idé dock.....

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 718
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård