Tävlingsmänniskan har vaknat till liv igen..

malinsky

Trådstartare
Jag är så sugen på att tävla!!! :o

Men när jag inte ens orkar sitta ned i traven (jag blir snabbt trött och spänner mig) Galoppen har precis börjat dala från ca 200 km/h till i alla fall kanske 90, så är det långt kvar. Om jag sitter med handbromsen i så kan traven bli sittbar för mig, men det vette klåen om det ger så mycket. Jag vill inte ge mig ut för tidigt heller då vi inte har så mkt domare och vill undvika stämpeln "hon kan ju inte ens rida" så snart de ser mitt namn i startlistan :angel:

Jag kan ju också meddela att halvhalter inte finns på världskartan, det är tempoväxlingar än så länge.

För att starta i en LC eller kanske tom LB:2.. vad är lägstanivån som ekipage, tycker ni?

Sv: Tävlingsmänniskan har vaknat till liv igen..

Jag säger som jag alltid säger.... för att ge sig ut på tävling - och nu tar jag i beräkning vad jag vet om dig som "personlighet" också - dvs att du har höga krav på dig själv och lätt rackar ner på din egen förmåga och prestation och "vänder dig i sängen" på natten över det.... ;)

Jag tycker att grunden ska sitta för det dressyr programmet ber om bedömnings mässigt.

dvs formen på hästen, din inverkan på hästen osv ska fungera på hemmaplan innan man ger sig ut.

Nu har jag inte sett er i verkliga livet, inte ens ridbilder här på forumet, så jag har svårt att bedöma om du är oerhört och brutalt självkritisk när du beskriver er, eller om det faktiskt är så att ni är helt ok grundnivå mässigt. du får själv bedöma detta utifrån mitt svar ovan.

Man ska kunna åka ut och rida en klass utan att ha hjärtat i halsgropen till att börja med (om man har höga krav på sig själv) för att man har en magkänsla att inte ens grunden sitter.

Har man känslan att den GÖR det - till 90% hemma på träning i vardagslivet - då är det dax att ge sig ut och pröva på. Då kan man tävla och ha med sig känslan att det som händer och påverkar en under tävlingen är orutin och "träning" för en själv och hästen, och att det därmed är prestationer man slipar på. Oftast går det ju sämre på tävling än hemma i början. då är det skönt om man inte dessutom åker ut med grund känslan att man inte är klar/behärskar grundförutsättningarna för vad programmet/tävlingen kräver.

svammel svammel. Hoppas du förstår mitt avseende.

hahaha

Du verkar känna mig alltför väl :angel:

Men däremot så är jag inte alltför kritisk, mest krass tror jag. Jag är en medelmåtta på att rida men jag lär mig allt mer, min häst är inte den lättaste att rida samt att han dessutom RÖR på sig :eek: ;) Mer än jag är van i alla fall. Jag vill inte på något vis framhäva mig som duktig, därför kanske det ibland låter värre än vad det är.

Det är lite väl tidigt att ge sig ut för oss, både han och jag måste orka mer, samt att jag måste ta befälet bättre på ryggen.. Han vimsar gärna runt om han inte har en tydlig uppgift hela tiden. Men däremot så är jag nyfiken på hur andra resonerar innan de ger sig ut..

Inget svammel från din sida och mkt tack för ditt svar!!! :D

:) Klart att du ska ut:bow:
Om du så väntar till döddagar så går allt inte likadant som hemma.

Han behöver miljöträning o du rutinen plus att du inte vet hur han kommer att beté sig eller hur du ska lägga upp framridningen.

Men DU:- varför kan du inte sitta? BOLLen= rumpan :devil:

Halvhalter är inte svårt- vad har du din tränare till:crazy:

Det är bra att det går i 90 knyck. då finns det ju motor,

Sen har du ett mål o då blir det kanske lite :devil: anamma:cool:

Jag börjar för övrigt bli väldigt sugen på att se lite bilder på Malinsky in action snart! vi har ju alla varit modiga på senaste tiden och postat bilder trots att vi sagt att vi inte ska göra det - så jag är faktiskt väldigt nyfiken. Har ju sett hästen förrut och vet att den är snygg! ;)

jamen vaffan bollen kräver lite magmuskler också :devil: Me have no sånna :mad:

:rofl:

Jag väntar till vårsäsongen, sen ska vi nog ut på tävlingar, kanske vi tar en eller två träningstävingar i höst :eek: :eek:

Mina tävlingsnerver måste också få träning då jag har totalt avsaknad av dessa... åsså blir jag lika besviken varje gång jag upptäcker att jag inte är lika bra som Kyra... :confused:

;)

Ja:)
Hon kommer ju att hårdträna nu, så snart kanske.

Vill se bilder på dina byten -åt båda hållen;)

jag blev faktiskt filmad vid sista träningen, då bockade vi oss igenom höger galopp då han inte ville vara med längre = jobbigt. Jag ville hålla mig i manen för att undvika att ramla av, men det fick jag inte.. det var förbjudet att tappa kontakten med hans mun :smirk: Jag är för gammal för det här... *suck*

Det blev lite lättare då han sist blev seg när det blev jobbigt i stället för att ta fart i 290 knyck.

Jag lovar härmed att kaxa till mig i höst när vi sätter igång igen. Pållen har en välförtjänt vila i 3 veckor, för att inte tala om övriga famlijens semester från mina många timmar i stallet varje dag.

Dock tror jag inte att jag lägger upp det på Buke, jag kanske fegar och PM:ar de som är nyfikna samt som jag "litar" på är seriösa i sin bedömning och vet lite om mig och pållen.

axel skrev:

Byten?? Jag kan uppvisa lite bocksprång, ev byte från höger till vänster då han tycker att det blir lite jobbigt ibland samt levader ur skänkelvikning.. DET är han bra på!!! :o

Sorru. Det var Mackan som ska visa sina färdigheter.
Är träningstävlingarna på samma ställe?
Om ja, så skulle jag höra med en annan klubb om jag fick vara med o träna.

aha, det förklarar saken :) oops, såg nu att du svarade Mackan ang byten..

träningstävlingar på samma ställe som vaddå?

malinsky skrev:
aha, det förklarar saken :) oops, såg nu att du svarade Mackan ang byten..

träningstävlingar på samma ställe som vaddå?
Trögo:angel:
kanske vi tar en eller två träningstävingar i hö
Om det är på samma ställe, ridhus, ort eller korvstånd

axel skrev:
Ja:)
Hon kommer ju att hårdträna nu, så snart kanske.

Ja ja ja ;) :D
endera dan kanske (eller halvåret :D )

Jag tycker man kan ge sig ut och tävla tidigt, rutin och erfarenhet kan man inte få för mycket av. Personligen vill jag inte rida lägre än LA för jag tycker de programmen under är så himla tråkiga:p

Min häst har det problemet att han är ganska spooky så han kan tvärnita mitt i programmet för en solkatt osv och det får jag ju en 3 på oavsett om det är en LB:2 eller en LA:4 och sen kan man få en 8 på nästa moment. Jag tror att du känner själv vart du ska ligga men jag tycker absolut du minst ska rida LB och då de svårare LB programmen. Här i Sthlm är det väldigt vanligt att folk rider klasser de redan är för bra för men det beror antagligen på att man så ofta blir bortlottad men jag tycker INTE det är okej att rida LA:4 ena helgen och MSV B:5 på 64% helgen efter:mad: låt oss ryttare som ligger på LA nivån få tävla de klasserna iställer..... sorry att jag hamnade lite OT:D

Mackan, har du postat bilder på dig själv till häst? Var då? Jag har varit jättenyfiken på dig och din häst länge!!

:bump:

Håller med dig med en liten reservation dock. Kanske kan man vilja spara lite på sin häst så att den inte blir blasé ute på tävling. Fast det kanske inte är något problem för din herre..? :D

Jag skulle bli glad om han blev blasé på tävling, då kanske man skulle lyckas få lite jämnare poäng:D eller menar du blasé hos domarna? Det är knappast någon risk här i Sthlm, så stora klasser och så många domare som det finns.

Nä, jag menar precis som du skrev. Att hästen blir blasé. För van liksom, utan att spänna upp sig alls inne på banan. Men vi har ju lite olika utgångslägen du och jag. Min häst blir bara till sin fördel om hon spänstar till sig framför publiken. Den spänningen vill jag inte förlora. Men om jag har förstått dig rätt kanske du har lite för mycket av den varan på tävlingplats?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka