Sv: Tävlingslydnad.
Det finns tävlingslydnad och brukslydnad.
Tävlingslydnad:
Finns uppdelat i fyra klasser. Klass ett, två, tre och elit. Man börjar i klass ett och om man får tillräckligt bra poäng får man fortsätta i klass två osv. Momentet ser olika ut i alla klasser och jag orkar inte förklara alla så jag nöjer mig med ettan. Man kan få 10 poäng i varje moment beroende på hur bra man utför momentet. Man kan få som minst noll och som näst minst 5. Vilket betyder att man kan få 0, 5, 6, 7, 8, 9 eller 10 poäng på varje moment. Alla moment har en koeffcient (stavning?) som man gångrar poängen man fick på momentet. På mometet linförighet är det tex koeff 4. Om vi säger att du och din hund skrapade ihop en 8:a räknar man 4x8 och går fram poängen för momentet. Alla moment är värda olika mycket poäng, i ettan är linförigheten mest värd. I ettan ingår följande moment (OBS! Starkt förenklade):
*Platsliggning. Hunden ska ligga brevid andra hundar och med föraren ståendes en bit bort i 2 min.
*Tandvisning. Domaren ska kunna kolla tänderna på hunden utan att den reagerar nämvärt.
*Linförighet. Hunden ska gå i rätt position vid din sida i höger/väster-svängar, sätta sig ned vid halter och kunna springa vid din sida.
*Läggande under gång. Hunden ska lägga sig ned vid kommande samtidigt som föraren fortsätter från platsen.
*Inkallning. Föraren lämnar hunden och kallar sedan in.
*Ställande under gång. Samma som läggande fast hunden ska stå.
*Apport. Hunden ska ta apportbocken som föraren håller under nosen och hålla fast den i 5 sek.
*Hopp över hinder. Föraren lämnar hunden och ber den sedan att hoppa över hindret som ska vara lika högt som hundens mankhöjd.
*Helhet. Domar gör en helhetsbedömning på ekipaget.
Poängen delas in i tre kategorier. 1-pris om man fått över 160 poäng. 2-pris om man fått över 140 poäng och 3-pris om mna fått över 100. Alltså kan man få 1-pris även om man är placerad sist i tävlingen
Brukslydnad
Den stora skillnaden mellan brukslydnaden och tävlingslydnaden är att lydnaden bara är ett delmoment i brukset. Man väljer om man vill tävla i rapport, skydd, spår och sök. Lydnad ingår vad man än väljer. Det är även två domare som dömmer. Brukset är indelat i apellklass, lägre klass, högre klass och elit.
En länk som förklarar bättre än jag
:
http://www.sbk.nu/templates/Page____690.aspx