Tävlingskondition och mer muskler.

Elisha

Trådstartare
Just nu under lovet gör jag såhär för att träna kondtionen + mer muskler: rider 6 ggr/vecka, nästan bara ute just nu endast på lovet för när jag går i skolan tränar/rider jag mest i ridhuset. Vi pulsar i hög snö, långa galopp och trav sträckor i snö, klättrar mm. Jag har bara under nu nån vecka märkt bra resultat. Har jag rätt, att den bästan träningen/resultaten får man genom att rida ute mellan 1-2 timmar nästan varje dag? (Bara under lovet) Har ni något annat tips för bättre kondition och muskler?? :) :)

Sv: Tävlingskondition och mer muskler.

Det du bör tänka på är att ta det liiiite lugnt iaf eftersom du mest rider i ridhus flera månader på höst/vår.
Kör inte slut på hästen, o överbelasta inte benen.

Det är lättare om du berättar hur mkt du brukar rida ute i skogen under skolterminen...

Asså ja rider inte bara i ridhuset i flera måndader? Det har jag INTE SAGT!:mad: jag rider på vardagarna i ridhuset (oftas) och så rider jag långritter på helger (oftast) långritterna brukar bli runt 2 timmar

Nej det sa inte jag heller.. :smirk:
Jag skrev att det blir lite lättare om man vet hur mkt hästen går i skogen under terminerna.
Så man har lite lättare att utgå från hur många muskler som har fått jobba då oxå..

Menmen. Fortsätt träna som du gör nu..
Men tänk på att inte jobba samma saker två dar i rad, och att låta hästen vila från hårt arbete några gånger i veckan (ex var tredje dag) - & kanske gå på banan de dagarna som den e mer van vid.
Intervallträning kan oxå vara en bra sak att träna på...

Om du rider på "långritter" på helgerna så utgår jag från att du inte direkt konditionstränar den..?!

jo, långritter för mig är att jag rider en lång sträcka och travar och galopperar väldigt mkt! (alltid där de e bra me underlaget)

Tycker det låter som du har fångat upp något som många missar efter vintervilan nämligen mängdträning. Det är jättenyttigt och istället för att tro att hästarna går isönder för att man rider "för länge". En 2h långtur är absolut inte för länge. Brukar mängdträna 1.5 mila tur där ca 3 km skritt, 7 km trav och 5 km galopp i lugna intervaller. Sen kan man komplettera med intervallträning- mjölksyreträning om man har en häst som ska gå tufft. Klättring är oxå perfekt nu när inte vädrets makter alltid är med oss, skrittklättring ger många fina muskler.
Bra att du är noga med underlaget. Vilan är oxå viktig så variera mycket och som du sa en vilodag i veckan.
Min numera pensionerade häst hade inte en hälta på sina 15 år som aktiv hopp och fälttävlanshäst (hon hade en hovböld en gång, men det beror som ni vet inte på tränign) Jag hoppas hennes son kommer blilika hållbar.
Lycka till med din sunda träning :smirk: som många har missat:smirk: , vill du veta mer om intervallträning så kan du PMa "gammeln" h*n verkar vara kunnig på det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 957
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
852
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 786
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat