Tävlingsklubbar stoppas

Sv: Tävlingsklubbar stoppas

trazel skrev:
Jojo, jag skulle ha varit tydligare. Klubbarna bör anordna regionaltävlingar för att få dela ut junior-/seniorlicens om vi ändrar det till det.

Jag tycker att det är en bra idé. Det är synd att så få klubbar vill ha regionala tävlingar, det är inte så mycket mer att göra än på en lokal. På hoppningen behövs en veterinär, men på dressyren är det ju i stort sett ingen skillnad alls.

Det är ju inte frågan om att det blir mer att göra på en regional tävling utan kostnadsfrågan. Att anlita en tävlingsveterinär är inte precis gratis och på regional tävling bör väl premier delas ut. På lokal kanske man kan få sponsorer som skänker hederspriser.

Vad jag kan se så står det inget i varken motionen eller förbundsstyrelsens förslag om att anordna regionaltävling.
Förslaget är att klubb som inte arrangerat någon tävling på två år och dessutom inte ansökt om tävling för det tredje året inte ska få skriva ut licenser.

Förbundsstyrelsens förslag lade till att även medarrangör till tävling ska få ställa ut licenser, och att en konsekvensutredning bör göras, distriktsvis, innan regeln tas i bruk.

Förbundsstämman beslöt att bifalla detta med ytterligare tillägg att alla klubbar ska få ställa ut lokallicenser.

Enligt dessa handlingar finns inget som helst krav på att man måste arrangera en regionaltävling för att få ställa ut regionallicens och högre, det räcker med en inbjudningstävling vart tredje år. Det räcker t.o.m. att vara medarrangör på en inbjudningstävling.

tio-i-tre skrev:
Det är ju inte frågan om att det blir mer att göra på en regional tävling utan kostnadsfrågan. Att anlita en tävlingsveterinär är inte precis gratis

Det är därför man betalar veterinäravgift på regionala tävlingar.

tio-i-tre skrev:
och på regional tävling bör väl premier delas ut. På lokal kanske man kan få sponsorer som skänker hederspriser.

Det är dock inget tvång med premier på regional .

Olinda skrev:
Det är dock inget tvång med premier på regional .

Jo, det är det, på hästtävling. Det är tvång på regional och förbjudet på lokal.

TR:
"Vid regionala tävlingar ska premier delas ut till alla placerade"
och
"Vid lokal och inbjudningstävling utdelas inte premier, dock kan anmälnings- och startavgifter återbetalas till placerade ryttare."
samt
"Ponny och handikapp: Premier inte obligatoriska."

Men att tävlingsveterinär inte är gratis är ju inget som drabbar klubben! Man betalar ju som ryttare för veterinärbesiktningen!
Läste som ngnstans (Ridsport?) att flera klubbar tom TJÄNAT på veterinäravgiften, för de tog ut mer än de behövde i avgift från ryttarna!

Och angående premier så är det ju företag som sponsrar, så det enda det kostar klubben är ju arbetet att ragga fram sponsorer!

Jo det vet jag väl att ryttaren betalar för veterinären. Men för att inte den avgiften ska bli skyhög måste man ju som klubb ha ett minsta antal startande ekipage eller hur... Jag tror inte det är många ryttaren som i längden är intresserade av att betala en allt för hög veterinäravgift.
Var går gränsen för dig?

Har du själv jobbat med att ragga sponsorer? Det är inte alltid så lätt att hitta sponsorer som vill bidra med premiepengarna. Det är lite lättare att hitta sponsorer som skänker prylarna.

Håller ju med dig i sak att det är trist att det inte annordnas tävlingar av alla typer men samtidigt kan jag förstå klubbar som drar sig för att arragera regionalatävlingar. Nu lär det väl iofs vara olika i olika distrikt och olika grenar men om man jämför en lokal och regional dressyrtävling här så är den lokala i allmänhet knökfull, det går inte att efteranmäla och många blir bortlottade medan den regionala inte får ihop starter så att det räcker hela dagen. Kombinera det med att man måste ha premier, som inte alltid är så lätt att få företag att sponsra, saker är inte heller lätta att få alla gånger men oftast lättare än rena pengar.
På hoppsidan ser det kanske annorlunda ut men jag gissar att det även där är en del som ligger på gränsen mellan lokala och regionala klasser som drar sig för att lösa seniorlicens bara för att kunna tävla regionalt.
Mycket tror jag skulle var vunnet om regionallicensen återinfördes, som de är nu är priskillnaden väl stor mellan att tävla lokalt och regionalt, vilket gör at regionala tävlingar får färre starter, lönar sig sämre och den onda cirkeln snurrar vidare.

Rent personligen gynnas jag iofs av det, fler lokala tävlingar betyder fler för mig :), lär dröja innan jag käner behov av nått annat.

Tja vart gränsen går för att inte ha råd att tävla, den har jag nått över många ggr genom åren! Mest pga bensinpriset.
Men jag betalar i veterinäravgift allt från 50:- till 120:- beroende på vart jag tävlar.
Och som jag sa i ett tidigare inlägg, ser klubben att anmälningarna är så få att de går back, då går det ju faktiskt att ställa in tävlingen.

Men om man tittar på tävlingen jag ska rida i helgen. Veterinären är ju numera sällan kvar hela dagen, bara till de i sista klassen besiktigat.
Gissar att det är minst 50 hästar med i helgen. 50 hästar x 100:- = 5000:-. Vilket borde räcka.

Och ja, jag har varit med och raggat sponsorer. Men det var några år sedan nu.

Håller med dig när det gäller dressyr. Där är det ju ofta samma klasser i lokal och regional tycker jag. Och tävlade jag dressyr, då skulle jag bara lösa lokallicens.

Men i hoppning ser det annorlunda ut! I lokal är högsta klassen 1,10 (på samtliga tävlingar jag sett).
Och jag rider 1,10 och 1,20! :crazy: Och 1,20 kommer inte förrän på regional!
En och annan tävlingsplats har på lokal haft 2 st 1,10, och då har det ju varit intressant för mig.
Men jag vill ju inte rida 1,00. Och inte heller åka för bara en klass...

Och ska vi hårddra det så har inte regeln tagits i bruk och alltså får alla klubbar skriva ut licenser till vilken nivå som helst.

Tulip: Om inte annat kanske man borde flytta prisändrigen till mellan regional och nationell, då har man den ju "mitt emellan"? Lokal och regional har ett pris och nationell och elit ett.

Veterinären är dyyyyr. Inte själva veterinären för det är inte de som satt taxan. I snitt kostar veterinären 635kr per timme+moms. Då är inte resan med som kostar 350+20%admavgift+moms den oxå. På våra midsommar tävlingar brukar räkningen sluta på ca 30 000 kr. Lägg den kostnaden på ryttarna så får du inga ryttare. I fälttävlan måste du ha vet. närvarande under hela tävlingen (kan göra undantag för dressyrdelen) men om det är någon som är duktig lobbyist så kan ni gärna lobba på djurskyddsmyndigheten, för det är de som satt priset. Bra att man ska ha veterinär med, men tänk om man kunde som förr i tiden få ha en veterinär som sponsrade klubben med sin närvaro. Man kunde ju vara tvungen att anmäla till dsm vilken vet. man har på plats. Det borde kunna spara in en hel del både för regional hoppning och fälttävlan. :D

Om det inte har ändrats något på sista tiden så ska veterinären vara kvar hela tävlingen. Men 50 hästar * 2 starter borde vara rätt avklarat så snabb avklarat så tror jag att 5000:- räcker.. har tyvärr inte deras arvode i huvudet och vad som tillkommer eftersom det är på helger osv...

tio-i-tre skrev:
Jo det vet jag väl att ryttaren betalar för veterinären. Men för att inte den avgiften ska bli skyhög måste man ju som klubb ha ett minsta antal startande ekipage eller hur... Jag tror inte det är många ryttaren som i längden är intresserade av att betala en allt för hög veterinäravgift.
Var går gränsen för dig?

Har du själv jobbat med att ragga sponsorer? Det är inte alltid så lätt att hitta sponsorer som vill bidra med premiepengarna. Det är lite lättare att hitta sponsorer som skänker prylarna.

Självklart måste man ha ett mista antal starter men är det verkligen så svårt att få?? på våra tävlinagr kan det lätt ligga runt 100 starter i varje klass på reginola (beroende lite på årstid mm..), efteranmälan är inte att tänka på.

Om jag har raggat sponsorer, vad har det med saken att göra om JAG har gjort det?? Men om du så gärna vill vet så NEJ jag sköter "resten", "säljet" finns de det som är mycket bättre på äm mig så det överlåter jag åt dem.

Det är inte lika lätt över hela landet att få så många anmälningar att det räcker för att kunna hålla vet.avgiften på en hygglig nivå. Det är bara att gratulera om man bor /tävlar på platser där det blir 100 starter i varje klass.

Det var inte till DIG jag ställde frågan om att ragga sponsorer så du har ingen anledning att vara spydig över det.
Dom flesta jag frågat tycker det är en oerhört jobbig uppgift att ragga sponsorer, särskilt då det handlar om rena pengar till premier.
Själv har jag jobbat med allt från sekretariatsuppgifter till att vara tävlingsledare.

Det är väl tur att det finns så många trots allt i våra klubbar som fortfarande ställer upp och jobbar ideellt på tävlingar, annars hade det nog inte funnits många villiga arrangörsklubbar kvar.

Men angående att det inte skulle blir tillräckligt mkt starter.
Jag har mkt ofta varit med om att ryttare åkt MKT långt till en regional tävling!
Senast i söndags så pratade jag med en tjej som åkt från Uppsala till Kumla! I mina ögon en REJÄL sträcka!
Och slutsats: Uppsala = stor stad, dessutom nära Stockholm med många klubbar. Varför åker hon till Kumla? Vild gissning, det finns så få regionala runt där hon bor...

Och det är inte enda gången jag märkt att många åker så långt för en regional!

100 startade ivarje klass är inte heller alltid ett drömscenario (inte 250 heller i en klass som vi haft som någon gång) varesig för arrangör (bara kassören) eller ryttare, men jag har svårt att tänka mig att en klubb som klarar av att genom föra vettig tävlingar, planerar dessa väl så inte grannklubben har samtidigt och inte ligger bort i bakom eller på platser där det finns väldigt få tävlingsryttare överhuvudtaget skull ha så svårt att få ett OK antal starter.
Arrangerar man en tävling på kalfjället så kanske man inte ska förvänta sig så många starter utan tar och arrangerar ihop med en lite mer "central" klubb.

självklart måste tävlingarna grunda sig på ideelt arbete, och för att inte slita ut dessa eldsjälar i en del klubbar så blir det så här att arrangerar man inte en tävling så får mna inte rätt att skriva licenenser, det är just för att motverkar att vissa "tävlingsklubbar" inte gör ett skit och bara åker runt på andras tävlingar där de ideellafolket sliter mer och mer tills de lägger av... var ska då "glidarna" åka...

kopparberg skrev:
Men angående att det inte skulle blir tillräckligt mkt starter.
Jag har mkt ofta varit med om att ryttare åkt MKT långt till en regional tävling!
Senast i söndags så pratade jag med en tjej som åkt från Uppsala till Kumla! I mina ögon en REJÄL sträcka!
Och slutsats: Uppsala = stor stad, dessutom nära Stockholm med många klubbar. Varför åker hon till Kumla? Vild gissning, det finns så få regionala runt där hon bor...

Och det är inte enda gången jag märkt att många åker så långt för en regional!

Precis som att det inte skulle finnas ett underlag att kunna genoföra bra tävlingar med bra antal starter där, det tycker jag låter vädligt märkligt..

Hos oss börjar det bli lite liiiiite bättre, de senaste ären så har det varit lite lågt med reg.tävlingar eftersom vissa klubbar har tagit timeout från tävlingsarrangeradenet men börjar komma tillbaka.. Men har tävlingsklubbarna arrangerat något under den här tiden... knappast...

Vad det gäller Uppsala har du rätt, i höst har det bara varit 3 regionala hopptävlingar i det distriktet, Stockholmsdistriktet har däremot haft ungefär en regional varje helg från slutet av augusti till början av november (totalt 14 st). Ganska mycket alltså fast ändå för lite, klasserna är ofta på 100 starter+unghästar så ja kan tänka mig att det är mer lockande att åka lite längre men till tävlingar där man kan starta två klasser utan at behöva vänta 3-5 timmar mellan starterna.

Om man gämför med lokaltävlingar så är det 5 i Uppland och 20 (men ej lika väl spridda i tid) i Stockholmsdistriktet, inte nån jätteskillnad alltså. Tror at största problemet är för få tävlingar överhuvudtaget även om det alltid känns som om just en kategorin man själv vill rida saknas.

Mer stöd och uppmuntran till klubbar som ordnar tävlingar behövs och fler tävlingsryttare som ställer upp som funktionärer (men där är vi rörande överrens det vet jag :) )

Tycker då att vi ska bygga vidare på detta och kräva att de tävlingsryttare som vill ha licens själva ska ha varit med och arrangerat minst en tävling på den nivå de vill ha licensen..... :banana: :banana:
Har själv varit med och ordnat ett otal tävlingar trots att jag själv och nästan ingen annan i funktionärsstaben tävlar. :crazy: .
I vår klubb har vi dock löst det så att de som hjälper till vid minst 2 tävlingar eller arbetsdagar inför tävlingar får sin ryttarlicens betald samt en viss milersättning vid tävling. :idea:
Det är ju inte meningen att det hela tiden är "någon annan" som ska fixa allt, eller hur?

Jag tycker precis som jag sagt tidigare i tråden att man ska framhäva de klubbar som arrangerar tävlingar framför rena tävlingsklubbar. Det är inte rätt enligt min mening att man bara ska "glida med". Så i grund och botten tycker vi lika i den frågan (tror jag)

Men planeringen "för att inte krocka" med andra arrangörer fungerar ju inte över distriktsgränserna. En klubb som ligger i utkanten av ett distrikt kan ju gränsa till både ett eller två andra distrikt. Då ser man inte "krockarna" i tävlingsterminen innan dessa presenteras i resp distrikt hur väl man än har representerat sin klubb på distriktets tävlingsterminsplaneringsmöte.
Hur löser man detta? Borde nivån för planeringen för regionala tävlingar flyttas upp ett snäpp eller ska man jobba för mer samarbete mellan distrikten? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
802
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Calmiche
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka