Tävlingsgrenar

Flash5

Trådstartare
Har lite funderingar kring hundtävlingar och olika grenar..

Vilka raser är "brukshundar"? Alltså, vilka raser får tävla bruksgrenarna?
Vilka är bruksgrenarna? Kortfattat, vad innehåller grenarna?

Vilka mer grenar finns det, agility, lydnad, fler?
Vilka får tävla dessa?

Jag har ju en oreggad BC, alltså en blandras och han får jag ju tävla lydnad och agility med vad jag förstår men utan att han kan bli champion?

Ja, jag är kanske lite lat som inte söker reda på infon, men täbkte att det kunde vara intressant att ta det här på forumet..

Är ju lite sugen på en till hund, inom något/några år och skall du ha en renrasig som jag kan tävla lite med. Vad vet jag inte än, därför vill jag få lite hjälp på traven här :)

Sv: Tävlingsgrenar

bruksgrenar

IPO
Svenskskydd
sök
spår
rapport

bruksraser

Schäfer
belgiska vallhundarna
holländska vallhundarna
rottweiler
hovawart
dobermann
risenschnauzer
boxer
svart terrier
briard
bouvier
collie
airdelterrier
kelpie
cattledog
australien sheperd

Det finns även freestyle och rallylydnad att tävla i om man vill det, och säkert massor av "smågrenar" som inte blivit officiella än.

Här kan du läsa mer om olika tävlingsgrenar, hitta regler m.m Under "köpa hund" och sedan "bruksraser" kan du hitta länkar till alla rasernas rasklubbar där du kan hitta mer info om dem. http://www.brukshundklubben.se/

Bortsett från IPO och skydd (?) så får alla renrasiga, registrerade hundar tävla bruksgrenarna.

För att tävla övriga grenar behöver din hund ett tävlingslicensnummer.

Bruksraserna är de som SBK, svenska brukshundklubben, har ansvar för. Det är;

Australian Cattledog
Australian Kelpie
Australian Shepherd
Beauceron
Belgiska vallhundar (Groenendael, Laekenois, Malinois, Tervueren)
Bouvier Des Flandres
Boxer
Briard (+ Picard)
Collie
Dobermann
Hollandse Herdeshond
Hovawart
Riesenschnauzer
Rottweiler
Schäfer
Svart terrier
Vit herdehund

Du får tävla i bruksgrenarna med SKK-reggad hund, de behöver inte vara av brukshundras. Det behöver den däremot vara för att få tävla i IPO, BHP, BSL och BSP.

Agility och lydnadsklasserna är öppna för alla raser, inkl blandraser. Du får även tävla i bevakning och IPO-R (om jag inte har helt fel för mig). I lydnad kan du ta lydnadspris (LP) i alla klasserna, men inget championat. LP får man genom att få tre förstapris i respektive klass och därefter kan du skicka efter diplomet från SKK (dock lite onödigt dyrt). Förutom de tävlingar som brukshundklubben arrangerar så kan du även tävla i viltspår med en blandras, men får inte något championat.

De olika bruksgrenarna består av en lydnadsdel och en specialdel, samt uppletande i de högre klasserna. Skyddshundarna ska dessutom spåra utöver sin special. De olika grenarna är;

Spår - hunden ska följa ett upptrampat spår och markera föremål i spåret.

Sök - hunden ska söka av ett område och markera figuranter (människor).

Rapport - hunden ska springa längs olika sträckor.

Skydd (svenskskydd) - hunden ska skydda sin förare i ett simulerat överfall.

IPO/BHP, BSL och BSP är internationella skydds/spårprov.

Obs att du oavsett vilken gren du tänkt tävla i måste ha en tävlingslicens till din oreggade hund. Som tävlande är du också skyldig att väl känna till alla reglerna, så en regelbok är en god investering :).

KL. Tack för alla bra svar!

Cillamuffins - Tack för ett väldigt bra svar! Trodde att det bara var brukshundarna som fick tävla bruksgrenarna.
Jag tränar en del rapport med min vovve nu, mest bara för att vi båda tycker att det är otroligt roligt. Så det skulle ju vara roligt att träna och kanske tävla det med kommande hund..

Ja, tävlingslicens vet jag att vi lär ha om jag ska ut med nuvarande hunden, så med honom har jag någorlunda koll på vad som krävs. Tränar även tävlingslydnad med honom, siktar på att starta 1an nu till vår/sommar..

Har ju mer eller mindre bestämt ras på nästa hund sen flera år tillbaka men sen fastnade jag och tyckte att rapport var så roligt och skulle gärna vilja tävla det. Men då kanske möjligheterna finns iaf, även om kommande hund inte är brukshund?

Vill du tävla rapport finns lite olika raser som inte är brukraser att välja på. T ex så finns det nästan alltid flattar och border collies med på SM. Är bara hunden är snabb, arbetsvillig och någorlunda skottfast så spelar rasen inte så stor roll.

Får man fråga vad det är för ras du är intresserad av?

Det var värst vad jag är glömsk idag. Grenen skydd är också enbart för brukshundraser!

Vill du tävla rapport finns lite olika raser som inte är brukraser att välja på. T ex så finns det nästan alltid flattar och border collies med på SM. Är bara hunden är snabb, arbetsvillig och någorlunda skottfast så spelar rasen inte så stor roll.

Får man fråga vad det är för ras du är intresserad av?

BC går bort direkt då jag inte har några som helst vallmöjligheter och jag klarar mig med den jag har ;)

Rasen jag alltid ha velat ha är AmStaff. Dock ingen ras som visat framtassarna ordenligt, men inget är omöjligt? :)
Sen är ju rapport inte det enda jag vill syssla med såklart, vill ju även tävla lydnad och gärna spår eller iaf träna spår. Sen dragtränar jag året runt och BC'n har sprungit i spann en gång så jag vill ha en aktiv och sportig hund.
Har helt snöat in mig på AmStaffensen många år tillbaka och jag ska äga en, en vacker dag :)

Blev erbjuden en Dobermanntik på 4 år igår, uppflyttad till LK3 (skriver man så?) och även tränad en del rapport. Men, Dobermann har jag aldrig lagt en tanke på så det sköt jag iväg.. Kanske förhastat? Har fått för mig att dom är både flamsiga och dåliga mentalt (generaliserar)..

Allt beror ju på hur högt man siktar. Jag tror inte att en Amstaff har några chanser att nå SM, men klarar sig säkert utmärkt i de lägre klasserna. Dessutom, har du drömt om en Amstaff i åratal, så är det såklart en sådan du ska ha. Var dock noga med att köpa från linjer som gjort bra MH:n och som är skottfasta. Rasen är ju inte precis känd för sin goda mentalitet. Försök också luska ut om det finns allergier och hudproblem i släkten, det är ganska vanligt i rasen. Rasen som sådan är inte särskilt förig, men även här skiljer det sig helt säkert mellan olika linjer.

Det finns både bra och dåliga dobermanns. De bra är säkert en fröjd att träna med, de är snabba och kvicktänkta så det gäller ju att man hänger med. De dåliga behöver man en ängels tålamod för att öht kunna handha. Men om du siktat in dig på en annan ras så är den kanske ändå inte intressant?

Jag har aldrig sett beteckningen LK3, det är vanligare att man skriver LKL3 (lydnadsklass 3) eller helt enkelt lydndad 3.

Jo, AmStaffarna känner jag att jag har ganska bra koll på då jag studerat dem både över hunddata/avelsdata samt IRL i flera år. Både på utställningar och på några prov och tävlingar. Så där vet jag ungefär vad det är jag vill ha :)

Sen siktar jag nog inte på SM, utan bara att komma ut och ha roligt tillsammans med hunden, kanske bara blir träningar, är egentligen ingen tävlingsmänniska. Men det får tiden utvisa :)

Nej, någon dobermann blir det inte. Blev mest lite nyfiken då jag blev erbjuden att ta henne.

Men nu kliar det i valpnerven och skulle helst vilja ha en hund NU. Men det får vackert vänta, dels finns det ingen kombination som jag är intresserad av ännu och dels så fick jag precis mitt sommarschema.... Så någon valp hinns det inte med på ett tag :/

Jag har aldrig sett beteckningen LK3, det är vanligare att man skriver LKL3 (lydnadsklass 3) eller helt enkelt lydndad 3.

Lite halvt ot och mycket möjligt att jag yrar i nattmössan, men brukar inte bruksklasserna benämnas lkl (lägre klass) och lydnaden lk (lydnadsklass)?:)

Ja det är förvirrande med LKL eftersom det kan betyda både och. Men siffran efteråt visar ju att det handlar om lydnad och inte bruks. Jag har aldrig sett att LK används, men det kanske det gör i vissa kretsar? Så länge man vet vad det handlar om så kan det ju inte vara fel. Vanligast är nog att man skriver lydnad och sedan vilken klass.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 977
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 364
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 683
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka