Tävlingsfrågor !

Y

Yra

Får man rida med 10 mm skor runt om på tävling ? Är det tillåtet att ha ett 3-delat bett med fasta ringar och tungfrihet i lätt klass ?

Sv: Tävlingsfrågor !

Varför ha 10mm runt om ?
bara en tanke, vi har nämligen 10mm fram och 8mm bak på våran ena i vanliga fall ..

Hon sliter ut bakskorna på 5 veckor pga ett stort övertramp... Aldrig varit med om det förr. Egentligen skulle jag bara behöva ha 10 mm bak, men jag vill inte vikta henne. Tack för svaren !

det är inte så att hon är passtaktig i skritten, och därav enormt övertramp? Då sliter de oftast oxå enormt...

Nej så är det inte, hon har en helt ren skritt. Många har kommenterat hennes stora påskjut bakifrån !

Jag har en annan tävlingsrelaterad fråga. Nämligen om Ryttarlicensen är giltig ett kalenderår, eller ett år från det att man löst den.

Min systers sto drar också av sig väldigt på bakhovarna, men det handlar inte om hennes övertramp, snarare om hennes lathet att lyfta bakbenen.. :crazy:
Mitt sto trampar väldigt bra med sina bakben, kanske inte största övertrampet, men hon lyfter högt på sina bakben och sätter bra under sig. Hon sliter inga skor. Men det beror kanske lite på rörelsemönstret på hästen.

Undrar också om bett, får man lov att tävla med tungfelsbett, men sån "bricka" som ligger på hästens tunga?

Och får man tävla med bett som har parerstänger ?
ett sånt här
13856727.jpg

fullcheekbettet med parerstänger:
Fråga huvuddomaren! (och ha med ett annat bett ifall HD säger nej).
Bettet är egentligen ett körbett, men det var pessoabettet också från början.
Så det är skillnad från domare till domare om de godkänner det eller ej.
Personligen brukar jag godkänna det.

/Malin

Malin snälla, kan du inte hjälpa mig angående tungfelsbett?

Jag är osäker på det, det är därför jag inte svarat. Har läst i FIPO och hittar inget om det.
Maila SU eller Lena Lennartsson om det!

/Malin

Jag mailade till Lena igår och fick svar nu på morgonen, man får tävla på tungfelsbett.
Men man får inte lov att sätta på en tungfelsplatta på ett annat bett. Alla bett ska användas som de är i ursprunsskick.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 224
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?