Tävlingsfärger

Sv: Tävlingsfärger

Det är jättebra med olika klasser. De som är duktiga blir uppklassade och får tävla mot rätt motstånd och de som inte är så duktiga får möta rätt motstånd på sin nivå.

Men ur den lägsta nivån blir man uppklassad redan på 3 placeringar så man kan bli uppklassad direkt. Men det gäller för kalenderår.

Man kan aldrig komma tillbaka till den lägsta nivån när man klassats upp därifrån, den ska enbart vara för nybörjare. Ur övriga nivåer kan man klassas ner om resultaten inte räcker.

Men antalet ekipage räcker nog inte riktigt till för ett sånt system i Sverige?

jo, vi har ju klasserna A,B,C,D, så att man ska få rätt motstånd.
Nu är det meningen att man ska tvingas gå upp i klasserna, när man ridit in 30 poäng. Och flyttas ner om man inte rider in 30 poäng på två år. Detta gäller per ridgren, så om man flyttas upp från D till C i pleasure, så kan man fortfarande tävla på D-nivå i reining. Datasystemet för detta håller fortfarande på att utvecklas/implementeras. Kanske klart till 2009?

Redan för många år sen la min man en motion om ett uppklassningssystem till Wras men den avslogs tyvärr. Tyckte att det var skittrist att möta SM-ekipage på D-tävlingar, kändes värdelöst att starta då.

Hoppas att uppklassningssystemet går i lås och att det fungerar:bow:

helt ok med svart, men du har en dyster hållning. Fram med glada punkten. Du måste får bärighet din hållning, just nu ser det lite säckigt ut. Va inte blyg , ta för dig. Tänk ; här kommer vi o vi är as kalas snygga.

Jo, jag har ingen hållning tyvärr. Sitter och kutar med ryggen. Har du några tips på hur jag ska bort från den usla sitsen?

japp. det sitter en punkt på bröst benet. Du har en halsgrop vid nyckelbensfästena, dra en linje rakt ned. Stanna i mitt imellan halsgropen o brösten, där är glada punkten, tänk dig att den punkten ska vara längstf fram på din kropp. Det är glada punkten. Bröstben ut o vips som ett trolleri åker pösmunksryggen in. Hoppas du förstår. träna på det när du står går o sitter. sen kan du ta det till häst

Tycker det var riktigt snyggt och stilrent! :D

Personligen har jag väldigt svårt för när det blir för mkt färg och paljetter och grejer.

Kör på det svarta!

Lånade denna bilden från en av dina andra trådar
Pentax%2013.09.2008%202-05-17%20.jpg

Tyckte dessa färgerna var riktigt snygga!!! :love:

Tack! Jag gillar grönt, men jag har inte hittat någon blus med mörkare färg tyvärr. Denna blus är för ljus, färgen går inte fram alls. Men grönt är läckert till hästen, det tycker jag också.

Tack! Jag gillar grönt, men jag har inte hittat någon blus med mörkare färg tyvärr. Denna blus är för ljus, färgen går inte fram alls. Men grönt är läckert till hästen, det tycker jag också.

Som det ser ut på bilden så matchar blusen de ljusa delarna i padden, vilket jag tyckre är snyggt.

Jo, han går väldigt illa i galoppen, dubbla spår eftersom jag håller honom för mycket i munnen. Jag var så koncentrerad på att han inte skulle få öka farten så jag insåg inte hur snett han gick. Det fick jag bättre ordning på i nästa klass när han också var mer framriden. Så här i början är det svårt att väga av och få hästen lagom framriden. Film finns men jag har inte lagt ut den än, den måste kortas ner.

Inom EWU så har man 5 olika klasser som även delas in i vuxen och ungdom. I den lägsta nivån som är en ren nybörjarnivå så är reglerna såna antagligen för att men verkligen ska vara nybörjare på denna nivån, 5:an. Man kan hoppa in på högre nivå, 4:an om man vill, bara man har licens för sig och hästen. Det är helt valfritt.

Man kan ta ett ryttarmärke också, i Brons, och då får man starta i en högre nivå, 3:an direkt. Där tävlar man på stång om man vill.

Tycker det verkar vara ett bra system i Tyskland med stång förbud i lägre klasser och uppklassning för att få rida reining osv...
Tyvärr tycker jag att man kan se en del dålig ridning i reining här på låg nivå... och stång blir flitigt använt på låg nivå! :angel:

Som det ser ut på bilden så matchar blusen de ljusa delarna i padden, vilket jag tyckre är snyggt.

Jo, det matchar. Jag är bara rädd att man upplever kontrasten mellan de svarta byxorna och blusen som för stor. Men det är ju en smaksak.

Tycker det verkar vara ett bra system i Tyskland med stång förbud i lägre klasser och uppklassning för att få rida reining osv...
Tyvärr tycker jag att man kan se en del dålig ridning i reining här på låg nivå... och stång blir flitigt använt på låg nivå! :angel:

Jo, det sparar hästarna och det sparar publiken från för usla ritter. Har sett hästar mer än en gång som kastas över i en ny volt så att de tappar balansen och byter galopp pga av det. Och att inte tillåta stång på nybörjare är utmärkt. Jag har sett lite för många som inte varit mogna för stång men som ändå rider på det i tron att man "måste" ha det för att rida western.

Men vilja för förändringar inom Wras verkar inte så stor? En sån regeländring är ju inte svår att genomföra. Ingen på D-nivå behöver ju rida på stång, folk gör det gärna av häftighetsskäl tycker jag. Nu är det 4 år sen jag bodde i Sverige så det kan ju ha skett massor med utvecklingen på ekipagen sen jag sist såg en Wras tävling? Kan ju bara hoppas att det är så.

Men när jag tittat på tävlingsbilder från svenska tävlingar så är det fortfarande många som rider med helt felaktig utrustning av rena okunnighetsskäl.

Jag har också ridit på stång på D-tävling, men hästen var utbildad och bytte åtminstone galopp på hjälpen.

T.ex på min senaste tävling här i Tyskland. En tjej kom in med ett huvudlag utan käkrem och blev utsickad eftersom det inte är säkert att rida en orutinerad häst utan käkrem. Man får inte ha enöras huvudlag med tränsbett, också en säkerhetsfråga. Man måste ha curbstarp, får inte starta utan. Sånt ser jag på bilder från svenska tävlingar, den kunskapen tycks inte finns.

Hej,

jag kommer också att ha grönt på hästen jag förhoppningsvis ska börja tävla med till nästa säsong. Så jag tänkte dela med mig lite av hur jag tänkt på min framtida tävlingsklädsel. Kanske kan vara till hjälp. Jag var på SM och fick mkt inspiration av speciellt en ryttare så hon är min förebild.:banana:

Till hästen har jag samma filt som du har till din.:bow: finfin smak där.;)
Jag kommer att ha svarta jeans, vit skjorta och svart väst (där har du det som binder samman byxa och överdel. På ryggen ska jag be någon sykunnig att brodera något fint grönt som är samma nyans som i filten för att plocka upp den färgen men väldigt disktret.

Vad tror du om det?

Senast ändrad av en moderator:

Väst är perfekt för att få en helhet:) En väst ger en helt annan sammahållning i kläderna, mellan överdel och underdel så det är helt rätt tänkt.

Senast ändrad:

Mmm,
har också letat mossgrön skjorta men förgäves känns det som. Det var då jag kom in på broderitanken istället. Ett stort grönt broderi på ryggen. Men som du säger jag har vintern på mig att leta och det finns ju ett antal herrbutiker att leta igenom.:laugh:

Man blir helt besatt av att leta efter rätt nyans;) Jag har några sidor på nätet där jag hela tiden spanar efter nyheter för att kunna hitta kläder som passar min smak.

Budjeten är ju begränsad så jag kommer väl att få leta länge. Var på Americana nyligen och letade utan att hitta något som jag kunde köpa. Det kändes jättetråkigt.

Kollat på Ebay? Borde ju finnas en hel del på både ebay.de och ebay.com... *tips*

Jo, jag brukar kolla där ofta. Men säljarna i USA vill ju aldrig leverera till Europa. Eller så har jag bara haft otur när jag har sökt.

På tyska Ebay finns det nästan bara utrustning. Då och då har det funnits kläder i mikrostorlekar. Hade jag kunnat ha Small så hade det varit enklare.

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18