Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej.Har läst TR från pärm till pärm och även läst på lite extra på vissa områden, men trots det gjorde jag klumpiga nybörjar missar på första tävlingen (vill ju inte att det ska upprepas) ...
Så jag undrar... Viktiga saker att tänka på när man är på banan? (Jag missade att domaren tydligen fortsätter att döma efter att WH mönstret är utfört och klart ) Vart kan man läsa sig till detta i TR, sidhänvisning? Snälla hjälp ett virrigt blindstyre...
Andra bra saker att veta och tips mottages gärna, gärna också med sidhänvisningar till regelboken!
Och en sista fråga, tror mig läst eller hört att 4 klasser är rekomenderat max antal starter per dag, men om man vet att hästen lätt fixar 5 klasser, är det ok att anmäla och starta 5 klasser?
Tack tack för hjälp!
Kapar tråden, och lånar en knapp*
Jag ska tävla för första gången på söndag. Visserligen en prova på tävling, men alla är ju nybörjare någon gång Ska ställa upp i Trail och kanske, kanske pleasure walk&trot
Har köpt en regelbok, men känner mig fortfarande som ett frågetecken.. Så illa att jag inte ens kan komma på några bra frågor, jag bara fattar inte
Står det någonstans om krav på utrustning och utstyrsel för de olika nivårena? Just prova på är väl i princip helt fritt, men sen då? Hur länge får jag rida bettlöst på en häst som inte vill ha bett (men som mig veterligen inTe har fysiska problem)?
Jag kommer antagligen inte göra någon större karriär, men det kan ju vara kul att veta.
Kapar tråden, och lånar en knapp*
Jag ska tävla för första gången på söndag. Visserligen en prova på tävling, men alla är ju nybörjare någon gång Ska ställa upp i Trail och kanske, kanske pleasure walk&trot
Har köpt en regelbok, men känner mig fortfarande som ett frågetecken.. Så illa att jag inte ens kan komma på några bra frågor, jag bara fattar inte
Står det någonstans om krav på utrustning och utstyrsel för de olika nivårena? Just prova på är väl i princip helt fritt, men sen då? Hur länge får jag rida bettlöst på en häst som inte vill ha bett (men som mig veterligen inTe har fysiska problem)?
Jag kommer antagligen inte göra någon större karriär, men det kan ju vara kul att veta.
Va bra, då kan jag hålla mig på D-nivå Börjar nästan bli lite nervös nu, imorgon är det dags!
Vad ska jag tänka på? Det är ju bara en liten tävling, och jag har itne så stora amitioner, men man vill ju inte skämma ut sig totalt
Ska ställa upp i trail och pleasure walk&trot.
Alla ridsportsförbundets "regelböcker" kallas TR oavsett om det gäller dressyr, hoppning, fälttävlan el. distans osv.... Därifrån kommer uttrycket TR. (Vilket betyder "tävlings reglemente".)
Tack för paragraf hänvisningarna! Ska läsa igenom dessa nogrant!
Tack Tack!
*Lite knapplån*
Är inte 100, men tror att detta endast är rekomendationer (ang max 4klasser/dag). Om jag inte mins helt fel så tror jag även att tävlingsledaren kan neka ekipage att starta i fler klasser.
Men jag är som sagt inte 100....
Engångslicens är 100 per häst/gång och 100 kr per ryttare /gång
jag misstänker att du ska på WRAS tävling
Från D-klass och uppåt måste du ha westernsadel osv.
du får använda bosal (typ bettlöst) tills hästen är 5år gammal i D-klass och uppåt.
på E-klass får man i princip ha på sig vad man vill, vilken sadel/träns du vill osv, det är en Prova på klass som inte behöver licens, du kan inte plocka poäng osv.
Du får rida hur många klasser du vill, men rekomederat max 4uppsuttna klasser om dagen(innom wras). men det är ingen regel.
Är det ändrat med utrustningen på D-tävling?
Förut fick man rida i engelsk sadel men det är inte så längre alltså?
Jag har inte den nya regelboken så jag har inte läst i den.
För min del spelar det ingen roll då jag har en W sadel men kan ju alltid vara bra att veta.
Jag får nog köpa den nya regelboken tror jag
Jag har också bara betalat 100 kr per ekipage.