Tävlings frågor?

Sv: Tävlings frågor? svar

Hej
Svara på en del frågor, har du flera saker som du undrar över ta kontakt med tävlingsansvarige i din klubb alt distrikt.
Ni som läser regelboken för första ggr inkom gärna till wras tävlingsutskott om saker som ni tycker är otydliga i regelboken så kanske vi kan ändra det till nästa bok.

Engångslicens är 100 per häst/gång och 100 kr per ryttare /gång

Tidigare var det en begränsning på max 5 starter per dag, senare år har det varit en rekommendation. Meningen är att tävlingsledningen skall kunna hindra ekipage att starta där hästen är för trött, dvs om din häst är i god kondition och inte stressas upp är 5 klasser ok att anmäla sig till.

Räkna med att du alltid bedöms när du är inne på banan, ända tills domaren lämnar bort domarkortet.
Tävlar man med astma skall man söka dispans hos wras för sin medicin i god tid före första start.

Mvh Z

Sv: Tävlings frågor?

Kapar tråden, och lånar en knapp*

Jag ska tävla för första gången på söndag. Visserligen en prova på tävling, men alla är ju nybörjare någon gång :p Ska ställa upp i Trail och kanske, kanske pleasure walk&trot
Har köpt en regelbok, men känner mig fortfarande som ett frågetecken.. Så illa att jag inte ens kan komma på några bra frågor, jag bara fattar inte :p

Står det någonstans om krav på utrustning och utstyrsel för de olika nivårena? Just prova på är väl i princip helt fritt, men sen då? Hur länge får jag rida bettlöst på en häst som inte vill ha bett (men som mig veterligen inTe har fysiska problem)?
Jag kommer antagligen inte göra någon större karriär, men det kan ju vara kul att veta.

Har läst TR från pärm till pärm och även läst på lite extra på vissa områden, men trots det gjorde jag klumpiga nybörjar missar på första tävlingen (vill ju inte att det ska upprepas) ...:rofl:

Så jag undrar... Viktiga saker att tänka på när man är på banan? (Jag missade att domaren tydligen fortsätter att döma efter att WH mönstret är utfört och klart :crazy:) Vart kan man läsa sig till detta i TR, sidhänvisning? Snälla hjälp ett virrigt blindstyre... :idea:

Andra bra saker att veta och tips mottages gärna, gärna också med sidhänvisningar till regelboken!

Och en sista fråga, tror mig läst eller hört att 4 klasser är rekomenderat max antal starter per dag, men om man vet att hästen lätt fixar 5 klasser, är det ok att anmäla och starta 5 klasser?

Tack tack för hjälp!
Hej.
Jag kan inte regelboken, för jag läser den inte.... Men det står vad jag vet ingenting om hur många klasser du får rida på en dag, men jag brukar försöka att inte rida mer än 7 om dagen....

/Emmi

Jag ska tävla för första gången på söndag. Visserligen en prova på tävling, men alla är ju nybörjare någon gång :p Ska ställa upp i Trail och kanske, kanske pleasure walk&trot
Har köpt en regelbok, men känner mig fortfarande som ett frågetecken.. Så illa att jag inte ens kan komma på några bra frågor, jag bara fattar inte :p

Står det någonstans om krav på utrustning och utstyrsel för de olika nivårena? Just prova på är väl i princip helt fritt, men sen då? Hur länge får jag rida bettlöst på en häst som inte vill ha bett (men som mig veterligen inTe har fysiska problem)?
Jag kommer antagligen inte göra någon större karriär, men det kan ju vara kul att veta.

I alla westernklasser skall westernsadel (om det inte är hunter) användas, man skall alltid ha skjorta/blus eller tröja med polokrage på sig, det får inte visa för mycket skin... Hatt eller Hjälm är också ett MÅSTE.
Samma ganska uppenbara, alltid RÄTT nummerlapp....

/Emmi

jag misstänker att du ska på WRAS tävling
Från D-klass och uppåt måste du ha westernsadel osv.
du får använda bosal (typ bettlöst) tills hästen är 5år gammal i D-klass och uppåt.

på E-klass får man i princip ha på sig vad man vill, vilken sadel/träns du vill osv, det är en Prova på klass som inte behöver licens, du kan inte plocka poäng osv.

Du får rida hur många klasser du vill, men rekomederat max 4uppsuttna klasser om dagen(innom wras). men det är ingen regel.

Hej på d klass kan du tävla med bosal oavsett hästens ålder (§ 131 d sida 12) sidepull är dock ej tillåten i d-a klasser,men i prova på (e-klass är det ok.
Lycka till

Va bra, då kan jag hålla mig på D-nivå :p Börjar nästan bli lite nervös nu, imorgon är det dags!
Vad ska jag tänka på? Det är ju bara en liten tävling, och jag har itne så stora amitioner, men man vill ju inte skämma ut sig totalt :p
Ska ställa upp i trail och pleasure walk&trot.

Va bra, då kan jag hålla mig på D-nivå :p Börjar nästan bli lite nervös nu, imorgon är det dags!
Vad ska jag tänka på? Det är ju bara en liten tävling, och jag har itne så stora amitioner, men man vill ju inte skämma ut sig totalt :p
Ska ställa upp i trail och pleasure walk&trot.

Hej :)
Tänk på att det är meningen att det skall vara roligt!
Om man kommer på en tävling och faktiskt koncentrerar sig på att ha roligt samtidigt som man är inställd på att göra sitt bästa så kommer det alltid att gå mycket bättre än om man börjar fundera på att det skall vara så PERFEKT hela tiden.... Jag har vad man kan kalla LÅÅÅÅÅÅNG erfarenhet av att tävla, jag har tävlat i olika ridgrenar sen jag var 7 år gammal och håller på fortfarande (är i sommar 29) och jag har lärt mig den hårda vägen att det är meningen att ha kul på tävling, annars blir man så nervös.
Hoppas att det går bra för dig imorron :)

/Emmi

Alla ridsportsförbundets "regelböcker" kallas TR oavsett om det gäller dressyr, hoppning, fälttävlan el. distans osv.... Därifrån kommer uttrycket TR. (Vilket betyder "tävlings reglemente".) :)

Tack för paragraf hänvisningarna! :bow: Ska läsa igenom dessa nogrant! ;)

Tack Tack!

Kom ihåg att det är westernridning du sysslar med nu.... ;)
Såvida du inte vill att westernmuffian ska bita dig i hälsenorna... :rofl:

*Lite knapplån*

Är inte 100, men tror att detta endast är rekomendationer (ang max 4klasser/dag). Om jag inte mins helt fel så tror jag även att tävlingsledaren kan neka ekipage att starta i fler klasser.
Men jag är som sagt inte 100....:crazy:

Det är som sagt en rekomendation, men ser tävlingsledaren att en häst startar många klasser och börjar verka trött så kan denne säga till ryttaren att den inte får starta fler klasser. Samma sak gäller vid framridning, där får tävlingsledaren också påtala för ryttare om de sitter och rider fram längre än det är lämpligt för hästen.

jag misstänker att du ska på WRAS tävling
Från D-klass och uppåt måste du ha westernsadel osv.
du får använda bosal (typ bettlöst) tills hästen är 5år gammal i D-klass och uppåt.

på E-klass får man i princip ha på sig vad man vill, vilken sadel/träns du vill osv, det är en Prova på klass som inte behöver licens, du kan inte plocka poäng osv.

Du får rida hur många klasser du vill, men rekomederat max 4uppsuttna klasser om dagen(innom wras). men det är ingen regel.

Är det ändrat med utrustningen på D-tävling?
Förut fick man rida i engelsk sadel men det är inte så längre alltså?

Jag har inte den nya regelboken så jag har inte läst i den.
För min del spelar det ingen roll då jag har en W sadel men kan ju alltid vara bra att veta.
Jag får nog köpa den nya regelboken tror jag ;)

jo det är det jag betalat varje gånge, 100:-/ ekipage INTE 100:-/häst o gång OCH 100:-/ryttare och gång...

hur är det igentligen?

sedan står det ju rekomendationer på max 4gg och inte 5, men dock är det bara rekomendationer, sen brukar det ju jämt stå ett telefon nummer på proppen som man kan ringa o kolla om det e ok om man startar i 5 klasser!
Lycka till!

Är det ändrat med utrustningen på D-tävling?
Förut fick man rida i engelsk sadel men det är inte så längre alltså?

Jag har inte den nya regelboken så jag har inte läst i den.
För min del spelar det ingen roll då jag har en W sadel men kan ju alltid vara bra att veta.
Jag får nog köpa den nya regelboken tror jag ;)

japps det är ändrat i D-klass, men ringer man och frågar dommaren snällt några dagar innan så kan man få vara med med en engelsk iallafall. det fick jag i somras innan jag skaffat egen :)

Tänkte bara skryta lite med min karriär :p
trailen gick inte så bra, kom ju på att jag aldrig öppnat en fast grind innan, så jag rörde ihop det för både mej och hästen.
men i pleasure kom vi trea, otroligt nog! Var inte lite stolt över min lilla köttbulle sen! Syrran trodde jag skojade :D
Han fick dessutom en liten fanclub på läktaren :angel: Det är en musblack fjord/islandkorsning så han sticker ju ut lite ur mängden.

Det var första och sista tävlingen för i år, nu startar ju eksemsäsongen och då blir han alltid lite.. Låg. Känns inte så schysst att släpa med honom ut då. Men till hösten när det bär av mot annan ort (börjar plugga) kanske det blir ett litet gästspel på westernbanorna igen :cool:

Sv: Tävlings frågor? svar

astma?!

Ouups...

Fast jag skall ju snart skcika in komplett dispensansökan till WRAS.
o vore de så petiga på allvar så kanske de skule införa alkoholblåsning

hehe;)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 428
Senast: hhere
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 191
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 095
Senast: Araminta
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka