Tävlings frågor?

S

Sasse_

Har läst TR från pärm till pärm och även läst på lite extra på vissa områden, men trots det gjorde jag klumpiga nybörjar missar på första tävlingen (vill ju inte att det ska upprepas) ...:rofl:

Så jag undrar... Viktiga saker att tänka på när man är på banan? (Jag missade att domaren tydligen fortsätter att döma efter att WH mönstret är utfört och klart :crazy:) Vart kan man läsa sig till detta i TR, sidhänvisning? Snälla hjälp ett virrigt blindstyre... :idea:

Andra bra saker att veta och tips mottages gärna, gärna också med sidhänvisningar till regelboken!

Och en sista fråga, tror mig läst eller hört att 4 klasser är rekomenderat max antal starter per dag, men om man vet att hästen lätt fixar 5 klasser, är det ok att anmäla och starta 5 klasser?

Tack tack för hjälp!

Sv: Tävlings frågor?

Ja d finns mycke missar o göra ,men man e väl ute för o lära . Allt kan ju inte gå perfekt från första ggn:). Lika i SH (showmanship at halter) där börjar dom döma direkt man kommer in på banan alltså d jag trodde var mer uppvärmning.:rofl:.

Ja d finns mycke missar o göra ,men man e väl ute för o lära . Allt kan ju inte gå perfekt från första ggn:). Lika i SH (showmanship at halter) där börjar dom döma direkt man kommer in på banan alltså d jag trodde var mer uppvärmning.:rofl:.

NEJ!!! För att vinna sååå klart! :rofl: Hahaha... skämt och sido... "man lär så länge man lever"... Och allt är en övning... :banana: (men det är ändå snopet att missa plac. pga. nybörjar klant!) :crazy:

Jag har märkt att flera använder uttrycket ”TR”. Är det någon gammal dressyrterm och vad skulle den i så fall syfta på?

Iaf: I WRAS regelbok §574 framgår att helhetsintrycket skall bedömas genom hela klassen (inte bara mönster resp railwork) och i §578A & C beskrivs fel i helhetsintryck.

I AQHA’s regler framgår motsvarande under §473B.d.

Jag har märkt att flera använder uttrycket ”TR”. Är det någon gammal dressyrterm och vad skulle den i så fall syfta på?

Iaf: I WRAS regelbok §574 framgår att helhetsintrycket skall bedömas genom hela klassen (inte bara mönster resp railwork) och i §578A & C beskrivs fel i helhetsintryck.

Alla ridsportsförbundets "regelböcker" kallas TR oavsett om det gäller dressyr, hoppning, fälttävlan el. distans osv.... Därifrån kommer uttrycket TR. (Vilket betyder "tävlings reglemente".) :)

Tack för paragraf hänvisningarna! :bow: Ska läsa igenom dessa nogrant! ;)

Tack Tack!

Jag förstod det… ville bara som westernridningspuritan rynka på näsan lite åt inblandningen av uttrycket ;)

Ja, så står det ju faktiskt! Men jag kan nog tycka att din parantes behövs där, även i regelboken! För när jag läste det så kopplade jag faktiskt inte ihop det riktigt med att domaren fortfarande dömer när man skrittar från mönster tillbaka till lineup. Även om det nu är menat så...

Det står alltså inte någonstans i klartext att domaren fortsätter att döma trots att själva rittens mönster är färdigt och avslutat? Man ska bara förstå att det är det som menas... (som vanligt med "TR") :p

Jag är absolut ingen dressyr människa, men jag skulle vilja se den dressyrmänniska som accepterar att bli diskad pga. att hon klappar om sin häst och låter den skritta på fria tyglar (med fri tygelfattning) efter avslutad ritt... Kan faktiskt tyckas lite konstigt i mångas ögon! De allra flesta som inte är western invigda som jag pratat med...

Men visst jag accepterar min tabbe, eftersom regeln tydligen finns (dock illa formulerad, om jag inte förbi sett något?)

Det där med att domaren i WH dömer även efter genomfört mönster: med tanke på att mönstret följs av ett railwork som också är del av tävlingen, är det väl rätt tydligt att tävlingsritten inte är färdiggenomförd förrän efter railworket, därmed inte avklarat i och med att man ridit själva mönstret.

Ett hett tips är att utgå från att domaren dömer dig i varje gren hela tiden du är inne på ridbanan. När du är i collecting ring däremot, ingen bedömning.
När domaren lämnat upp resultatet till sekretariatet är också en rätt bra hint om att bedömningen är färdig...

Lycka till!
Kryddelydd

Har oxå läst att 4 starter är max men kommer inte ihåg var jag har läst det. Men varför ställa upp i 5, vad finns det för syfte med det. Less is more och kvalité framför kvantité är två bra uttryck tycker jag...

Lite saker att tänka på i Western Pleasure:

I pleasure börjar bedömningen direkt då hästen sätter sin hov på banan, innan alla ekipage kommit in. Domaren utser vinnaren ganska omedelbart och tittar sedan ut de resterande placeringarna.
Du får inte klappa eller vidröra hästen under klassen (tror det gäller i de flesta klasser). Många kan göra felet att de gör det när man väl står vid line up men då återstår ju ett moment, backningen.
Det är viktigt att titta domaren i ögonen när du backar och backningen används oftast för att särskilja ekipage som är lika.

Jag vet inte om detta står klart och tydligt i regelboken, har inte kollat.

Har oxå läst att 4 starter är max men kommer inte ihåg var jag har läst det. Men varför ställa upp i 5, vad finns det för syfte med det. Less is more och kvalité framför kvantité är två bra uttryck tycker jag...

*Lite knapplån*

Är inte 100, men tror att detta endast är rekomendationer (ang max 4klasser/dag). Om jag inte mins helt fel så tror jag även att tävlingsledaren kan neka ekipage att starta i fler klasser.
Men jag är som sagt inte 100....:crazy:

Har man en häst som är tränad för och tävlad i nationell nivå i distans och man tränat honom själv sen barnsben, så vet man att 5 klasser är peace of cake!!! Och att kvalitén kommer bestå!

Anledningen till att jag vill starta en 5:te klass, är därför att jag ridit 4 klasser som ingår i agria cup och på denna deltävling har de även versitale horse som jag är sugen att prova! (Förutom de 4 klasser jag redan ridit i cupen). ;)

*Lite knapplån*

Är inte 100, men tror att detta endast är rekomendationer (ang max 4klasser/dag). Om jag inte mins helt fel så tror jag även att tävlingsledaren kan neka ekipage att starta i fler klasser.
Men jag är som sagt inte 100....:crazy:

Kanske ska ringa och fråga tävlingsledningen vad de tycker innan jag anmäler då? :)

Har man en häst som är tränad för och tävlad i nationell nivå i distans och man tränat honom själv sen barnsben, så vet man att 5 klasser är peace of cake!!! Och att kvalitén kommer bestå!

Anledningen till att jag vill starta en 5:te klass, är därför att jag ridit 4 klasser som ingår i agria cup och på denna deltävling har de även versitale horse som jag är sugen att prova! (Förutom de 4 klasser jag redan ridit i cupen). ;)

även jag tycker att "max 4starter" är lite löjligt... hemma kan jag rida min häst i 4timmar flera dagar i rad och hon är ändå pigg, óch hon är "normalt tränad", på en tävling är det ju oftast så att man hoppar av och låter hästarna vila mellan klasserna...

Varför ska man titta domaren i ögonen?

Det undrar jag också!? :smirk: Det står ju i regelboken att man INTE ska stirra på domaren, men titta och stirra är ju inte riktigt samma sak, men man vill ju inte heller riskera att stirra ;)

Kanske är delvis knapplån

Men vilka regler gäller för showmanship at halter?

Varför ska man titta domaren i ögonen?

Som ovanstående har skrivit; det är domaren som ger tecken när du ska börja backa och avsluta backa. Om du då tittar någon annanstans så vet du ju inte när du får signalerna.

Det är som om du skulle prata med någon utan att titta denna i ögonen.

Det märker man..... :smirk: för domaren bara går! :D

Men man ska alltid ta en snabb ögonkontakt med domaren och vara extremt uppmärksam på vad han eller hon vill att man ska göra. Dock som någon sa inte STIRRA!

När man visar i halter tex är detta vädligt tydligt. Det är som en slags "spel" oxh man får försöka läsa av domaren lite, vad just han eller hon är för "typ"
När dom först kommer fram till dig och din häst så är man uppmärksam och tar en snabb ögonkontakt och hälsar-åtminstone de flesta domare hälsar, en del babblar en lång ramsa "Good Morning ma'm and how are you today....." och en del nickar snabbt, en del tittar inte ens på en (men dom är ganska få)
Sedan har man uppmärksamheten åt domaren hela tiden men samtidigt på sin häst, kan bli lite klurigt när det kommer två domare o tittar samtidigt.... då får man ha tre ögon :smirk:

Om domaren söker ens ögonkontakt bör man se det direkt och ge den, så man får hålla ett öga åt det hållet hela tiden.

När domaren kommer fram under line up-en i pleasuren så gör h*n ofta liknande, tittar till och nickar eller säger något som tecken att man ska börja backa. Man möter ögonkontakten men sedan ska man koncentrera sig på backningen. Ibland nickar domaren när h*n är nöjd,eller säger tack eller som sagt, bara går till nästa...

Det är ett spännande spel :D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 428
Senast: hhere
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 191
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 095
Senast: Araminta
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 640
Senast: Hedinn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka