Tävlings-ångest

G

grl

Gah, eftersom pållen blir spänd i tävlingssammanhang (hopptävlar o är anmäld till FT-deb) fick jag en smart idé att anmäla oss till dressyrtävling, LC och LB (tog två klasser när vi ändå ska åka en bit...).
Men nu börjar jag få lite ångest, han jobbar på jättefint på våra dressyrträningar, men just det här att dels lära sig programmet, dels att han ska göra exkat rätt sak på rätt plats, på rätt sätt, trots att jag OCH han inte kommer vara avspända....

Usch. Vet att det är första starten ihop i dressyr och att jag bör ha låga förväntningar, men jag vet ju också hur himla bra han går på träning...

Hur tänker ni när ni startar en orutinerad häst i dressyr?

Sv: Tävlings-ångest

Ta det lugnt och försök att bara tänka på att få en trevlig upplevelse för er båda. Det är ju så olika hur de reagerar på tävlingssituationen, en del är ungefär som vanligt och en del blir jättespända och tittar på allt. Var beredd på att hamna på er lägsta nivå och ta allt annat som en positiv överraskning.
Att försöka maxa och få ut extra mycket bara för att det är tävling tror jag bara är dumt innan man är van vid att tävla, det kan andra få göra huvud saken är att man har det kul i början, resultatet är mindre viktigt.

Tack!!
Ska bara fokusera på att lära mig programmen och få honom avslappnad, så får det bli med bedömningen som det blir.
Knepigt det där med vinnar-skalle, blir mer en belastning än tillgång;)

Har själv aldrig tävlat dressyr, men tävlar islandshästar istället. När jag rider en orutinerad häst (som aldrig tävlat eller endast tävlat några få gånger) är mitt ända mål att ta oss runt banan, inte bli diskade och att vi ska göra rätt moment vid rätt tillfälle. Jag har helt enkelt väldigt låga mål, trotts att jag vet att hästen är riktigt lovande och det ser jätte bra ut på träning.
Ha så låga mål att det nästan blir "löjligt", sen höjer du målen lite efter några tävlingar.

Detdär låter precis som mig.. Jag anmälde mig till en dressyrtävling som är i slutet på augusti, två månader innan, och efter bara en dag bestämde jag mig för att skippa tävlingen, och då var det ändå bara en clear round. Jag fick sån jädra ångest, satt och skakade hela tiden och var allmänt toknervös bara...

Försöker jobba med det genom att tänka positivt, framåt, och nu snart kmr våran nya sadel oxå som kommer hjälpa mig enormt. Mitt problem är att jag inte kan sitta ner i traven.. Men jag hoppas på att kunna starta en LC:1 så småningom.

Jag tycker att du ska starta dendär dressyrtävlingen och ta hästen för vad den är just då, skitsamma hur det går, gör det bara. ;) Med mer rutin går det bättre och bättre.

Jag red min första tävling i maj, dock på en väldigt rutinerad häst. MEN, jag glömde helt att rida och åkte bara med. Men jag kom iaf. ihåg alla vägar! =)
Ska väl säga till mitt försvar att framridningen blev alldeles för kort efter lite strykningar och sånt, så vi var knappt uppvärmda.

Om ca en månad är det dags igen, och då är målet att faktiskt försöka hinna rida lite också, så att hon inte går i fri form som hon gjorde sist.

Jag läste på någon tråd här att man behöver 5-6 starter för att "lära sig tävla" och kunna rida som vanligt även på tävling.
Det är nog bara att våga sig ut och efterhand öka kraven när man lär sig slappna av.

Lycka till!

Jag läste på någon tråd här att man behöver 5-6 starter för att "lära sig tävla" och kunna rida som vanligt även på tävling.
Det är nog bara att våga sig ut och efterhand öka kraven när man lär sig slappna av.

Lycka till!

okej... för mig tog det nog 5-6 år.... men det beror säker mkt på mognaden på ekipaget...

Jag tävlar varken hoppning el. dressyr, utan islandshäst, men det är väl samma princip?
Jag själv har varit väldigt nervös och spänd -det känner hästen av.
Senaste tävlingen var mitt ända mål att vara avslappnad! Jag klarade mitt låga mål och det resulterade i en första plats :)

Ta det för vad det är, en rolig grej! Vem är det du måste prestera något för? Vad är det värsta som kan hända? Om det värsta händer, hur stor roll spelar det igentligen?

Så tänker jag när mina tävlingsnerver börjar göra sig påminda ;)

Ett tips är att träna på att gå in i en "bubbla" där bara du och hästen befinner sig, allt annat och alla andra runt omkring existerar inte där inne, det är bara du och hästen som spelar någon roll. Ibland blundar jag t.o.m. för att få in den känslan ordentligt (OBS! Var försiktig med att blunda på framridningen ;) ). Var noga med att verkligen RIDA när du är inne på banan och inte bara styra runt, var även noga med vägarna och att förbereda varje moment men rid ett moment i taget, tänk inte på vad som kommer om 50 m utan rid precis där du är för tillfället. Lycka till! :)

När jag började tävla var alla råd att man inte skulle rida programmet på träning, så då gjorde jag inte det. Nu skulle jag aldrig ställa upp utan att ha tränat på att rida programmet framför allt. Dock kan jag plocka isär programmet på träning och rida ett moment om och om igen, tills jag är nöjd, alterantivt lägga till/dra ifrån för att förbättra det. Tanken med att inte träna på att rida det var att hästen inte skulle lära sig programmet och förekomma ryttaren, för då får man sämre poäng. Min tanke numer är att jag så väl det går ska veta vad hästens svagheter är i varje moment och hur jag bäst ska undvika dem. Sedan får jag komma ihåg att det är en sak att sätta en rörelse efter 10 upprepningar jämfört med att sätta dem på en gång - på tävling har jag ju bara en chans!

Att också tänka mig ett äntligen! när jag kommer in på banan (jag slipper trängas med andra ekipage på framridningen och kan använda hela banan utan att behöva ta hänsyn till vad andra kan tänkas ha i åtanke härnäst) samt att jag försöker visa upp hästen istället för att själv ha den perfekta sitsen etc. har också hjälpt mig.

Du har förmodligen en häst du gillar - se det som en chans att visa hur fin h*n är och hur glänsande den kan genomföra det den är bra på!

Tack för alla svar! Har startat två ggr o det går riktigt bra, 64% idag! Har börjat gilla dressyren, och vi gör jätteframsteg. Har en häst som lätt blir spänd o tittig, vilket verkligen kräver att jag rider o är i "bubblan" hela tiden för att hålla honom lösgjord o på spåret.
Kul som komplement o roligare att träna ren dressyr när vi tävlar i det med:laugh:

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 246
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar