Tävling, vad är tillåtet?

macken

Trådstartare
Jag har en liten undran om vad man får och inte får göra på tävlingsbanan :nailbiting:
Är det tex ok om man börjar tölta när man kommit in på banan ( i T8, T5, V5 och V3) innan speakern har sagt till? Har sett att vissa gör det, men kan inte finna ut via FIPO om det är tillåtet eller inte... Har bara ridit två tävlingar innan och snart är det dags igen :nailbiting::D

Sv: Tävling, vad är tillåtet?

Ja det är tillåtet, om alla skrittar in tar det en sån himla tid att få in alla på banan. Har man en häst som man inte tror orkar hålla tölten bra så länge är det väl bäst att unvika att börja tölta förrän speakern säger till men har man en häst som går bättre när den har töltat en bit är det väl att rekommendera.

Ok, tack :)

Var lite osäker för sista tävlingen var det en som fick gult kort för att hon fattade galopp innan speakern sagt till. Iofs en helt Annan situation :)

Ja men det är under själva programridningen, och det är en väsentlig skillnad. Är det enligt speakerns kommando, så är det det som gäller och ingen ryttare får göra något innan momentet har tillåtits även om man vet att det är det som gäller nästa gång.

Jag har en liten undran om vad man får och inte får göra på tävlingsbanan :nailbiting:
Är det tex ok om man börjar tölta när man kommit in på banan ( i T8, T5, V5 och V3) innan speakern har sagt till? Har sett att vissa gör det, men kan inte finna ut via FIPO om det är tillåtet eller inte... Har bara ridit två tävlingar innan och snart är det dags igen :nailbiting::D

Så fort speakern säger att du är välkommen in kan du börja tölta in eftersom man är fler på banan och alltid på spekerns komanndo i lätta klasser så brukar de vilja att man töltar in. Vissa skrittar har ja sett, men de kan ju bero precis som de skrev ovan=) Men rider du V1, F1 T1,T2 skall du rida in (Kan du också välja tölt) vänta vid hörnet (halt) innan du ska börja tills de säger varsegod att rid=) Oftast gör de det ganska fort så man behöver sällan vänta utan kan fortsätta tölta, men på lite lättare tävlingar kan spekarn ibland glömma av de, så jag har faktiskt väntat rätt länge innan ja fick klart för start ^^ (Man är ju livrädd för att bli diskad) Sen tycker jag att islandstävlingarna ska bli hårdare på att man ska hälsa på domarna. I andra tävlingsgrenar, hoppning/dressyr blir du ju diskad om du inte hälsar/får någon startsignal.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023