Tävling på Söndag =D...

C

Connemara_Lover

... och jag skulle behöva lite tips. Jag tycker att det brukar vara lite svårt att få fram en bra "hoppgalopp" på min ponny. Han vill gärna ha en fel takt, det beror väl på dressyrframgången innan. Problemet är att han har verkligen i sig den där hoppgaloppen men det kan vara svårt för mig att få fram den, då kan det oftast bli automatiskt att han bara ökar farten hela tiden och bara flänger... Men om man försöker är det ju klart man får fram den men det är lättast när man har instruktör bredvid sig som berättar hur galoppen ser ut. Har ni haft samma problem?? Något tips som kan hjälpa mig i helgen på tävlingen?

:bow:

Något som jag tycker hjälper för att få en häst som lyssnar och för att verkligen känna hur de får igång galoppen är att öka och korta galoppen 5 ökade galoppsteg sedan 5 kortade.
Lycka till.

om du har möjlighet, ta med dig en tränare som hjälp. Detta är en ortolig hjälp, men det är få som har möjlighet. Men du kanske har någon annan kunnig person som kan hjälpa dig på plats?

Sen har jag själv en ponny som saknar det där riktiga trycket i galoppen som krävs, speciellt i tex MSVB och för mig gäller det göra honom väldigt uppmärksam och jobba honom uppåt, det ska inte gå fortare utan vara mer kraft i galoppen. Så mycket "uppåt-jobb". Sen blir dessa hästar som saknar det lilla extra eller vad man ska kalla det ofta lite fortare trötta, så ta inte ut hästen för mycket på framhoppning/framridning.

Hoppas det hjälpte något i alla fall.

Ok, ja tyvärr är det svårt för mig att ta med min instruktör dit eftersom att hon tävlar mycket själv så att hon är rätt upptagen... Men jag försöker göra mitt bästa iaf :)

Tack för svaren :bow:

Det är inte föräns nästa söndag. Jag håller på och tränar till den just nu...

Hmm, nu verkar det tyvärr inte som att vi ska åka, jag har fått biljetter till falsterbo så vi ska åka dit. Det var synd när jag hade tränat så hårt! Men den 16 och den 17 ska vi tävla :)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: Amanda_F
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar