Tävling med liten ridhäst

nice and happy

Trådstartare
Ni som har små ridhästar (över ponny måttet & uppåt till ca 158)
Är konkonrensen stor på hopp tävlingar? Mot dom större hästarna?
Visst en mindre ridhäst kan ju va snabb & bra att ha i omhoppning vid snabba svängar osv... Men dom med större måste ju ha mycket bättre föresättningar el vad tycker ni?

Sv: Tävling med liten ridhäst

beror väl helt på hästen...
jag har en på 155 som är tävlad 120 med plac...

har en som är 154 han kommer nog aldrig ta sig över mer än max kanske 1meter.
Jobbade emd hästar en period då hade vi en på 1.55 som tävlade upp till 1.40

En av mina favoriter är ca 1,55 och hoppar 1,50 klasser:bump:
Oftast är det dom mindre hästarna som vinner dom lägre klasserna för dom vänder mycket snabbare, däremot förlorar dom ju oftast tid om det är långa galoppsträckor.

jag har en welsch cob på 154cm, han är väldigt kvik o vändbar så bara jag får ordning på honom kommer han bli toppen, men visst hans kapcitet är begränsad, kan viu rida 110cm med bra resultat är jag nöjd :)

Jag har ett halvblod nu som är Ca 158cm och hon hoppar hus! Inga problem att "hänga med" dem större pollarna på tävlingarna ;)

Allt hänger ju på hästens kapacitet,har en storgalopperad D-ponny som går bland stora hästar.

Min pålla är 1.53(?) och har gått felfria 1.10, skulle säkert kunna startas nån 1.20.

En häst jag jobbade med var 1,63 o hon hoppade o vann nationshoppningar.

Har även sett många duktiga ryttare med små hästar som hoppar så man står o gapar

Min häst är ungefär 160 (ena gången jag mätte honom vara han 159, en gång 162, så någonstanns däromkring). Inget hinder är för stort för honom. Visserligen har han väldigt stor och bra galopp också, men jag ser bara fördelar med honom. Som högst har han hoppat 165 och la då 1,5 dm luft utan att ta i, så där finns det inge problem.

Har en häst på 158 cm, Var i princip oslagbar i omhoppningarna. Ingen kunde vända lika snävt. Hon är startad 130. I många fall är ju dom små snabbare och kvickare, därför iaf i lättare klasser då speed är viktigt är det ju oftast fördel liten häst...

Min tjej ska vara 155 cm enligt passet, men många tvivlar på att hon är så "stor". Jag har aldrig vågat lägga mätpinnen på henne så jag vågar inte säga.

Vinster och placeringar upp tom. 1,15 m, felfria grundomgångar 120 cm. Hoppat enstaka hinder på 140-150 cm. Tyvärr är hennes galopp inte den allra största vilket gör att hon inte räcker till i kombinationerna när det blir större.

15131633.jpg

Här står hon visserligen längst bort från kameran.

Har sett din lilla pålle på tävling många gånger, hon är så himla söt och duktig :).
Man lägger ju verkligen märke till dom när dom är så små :)

Har en swb på 159, gått stabilt 130 klasser med Olof Smith/Peter Eriksson på ryggen..
Hopper hus, og oslagbar på omhoppning. Har tyvärr endel dårlig bagasje med seg, og er nå ustabil påstevner og krever endel av sin rytter.. Gir inget gratis..

Nej, har du?

Oj, tack! Vad glad jag blir :o:D:)

Helt olika från häst till häst, men det beror allra mest på den som sitter på hästen.

Mynta är väl 157 eller nåt i den stilen och den som har höjdhoppningsrekordet i Svergie är väl 162.

Ni som har små ridhästar (över ponny måttet & uppåt till ca 158)
Är konkonrensen stor på hopp tävlingar? Mot dom större hästarna?
Visst en mindre ridhäst kan ju va snabb & bra att ha i omhoppning vid snabba svängar osv... Men dom med större måste ju ha mycket bättre föresättningar el vad tycker ni?

har haft en på 154 och en på 158 (samt en lånehäst på 155 och en lektionshäst på 149 som jag tävlat också).

Den på 158 hoppade 120-klasser med vinster o placeringar, de andra startades bara upp till 1 meter men placerade nästan varje start. Vet en som tog upp sin ponny o red klasser för stora hästar när hon själv blivit för gammal att tävla ponny, och de var näst intill oslagbara upp till 110-klasser.

Jappeloup (OS-guld 1988) var 158cm (korsning fullblod/travare)
Mynta är väl som nämnts 157cm
Min tränare hade en korsning fullblod/fjording som tävlades svår hoppning med många placeringar (mest inomhus)
Flippan är ju bara 162cm, så storleken är inte allt...

Har även ridit o tävlat hästar på upp till 174cm, men vill helst ha en av det mindre slaget (trots att jag själv är 178cm) eftersom jag tycker att de har lättare för sig...

jag har en häst jag kanske ska köpa som är 157, den hoppar hus asså
lätt över 160 hinder.
tävlar nu 120 och är 6 år

Idag blev jag erbjuden att mäta ner min till ponny :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 549
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar