Tävling med fler starter än en - frågor :)

malinsky

Trådstartare
Hur lägger ni upp dagen om ni tävlar mer än en klass på en tävlingsdag?

Får hästen något tillskott mellan klasserna?
Ställer ni in hästen i box/transport?
Hur länge rider ni fram inför första och sedan inför andra klassen?

När ni rider fram, hur lägger ni upp framridningen? Rider ni ngr linjer ur programmet?

Vad gör ni i collectingring innan start?

Rider ni alltid in från samma håll på banan om det inte är separat collectingring?

Många frågor blir det, men det är intressant att se hur andra lägger upp dagen då jag inte har någon tävlingsrutin

Sv: Tävling med fler starter än en - frågor :)

Rier nastan alltid tva starter nar jag tavlar, for att jag vill ha en uppvarmningsklass. Forklassen ar bara ett satt att vanja vid omgivningen, mjuka upp och komma igang

Vatten, ho och betfor. Betforen far hon for att hon inte tar vattnet jamt och jag vill att hon ska ha i sig vatska om det ar langa dagar

Beror pa hur langt mellan starterna, men generellt staller jag in transporten med oppen framdorr och overluckan bak

Framriidningen varierar. Ca 30 min infor forsta start och infor andra beror det pa massa olika faktorer. Hur gick det i forsta klassen, hur kandes det, hur ar vadret osv.. ov... men ca 15-20 min skulle jag satsa pa

När ni rider fram, hur lägger ni upp framridningen? Rider ni ngr linjer ur programmet?
Kollar att allt som ingar i programmet funkar, annars rider jag bara mjuk- och losgorande

Beror pa nar man far komma in i collectingringen, men overgangar eller fortsatter framridningen om man far komma in tidigt. Tar aven tiden att rida nara ev. laskiga saker som finns runt bannan

Rider ni alltid in från samma håll på banan om det inte är separat collectingring?
Nej, kanner efter pa dagsformen, hur det kanns och rider upp fran den sida som for dagen kanns mjuast.

Får hästen något tillskott mellan klasserna? -

de beror väl på hur långt de är mellan klasserna men om de är en stund så får han (nästa fråga mne ändå :P) gå in i transporten och eftersom han inte är något vidare bra på de här med å dricka borta så blir de fruktsallad de lux :D ( morötter, banan, äpplen, betfor,salt och massa vatten) men inget annat (mer än hösåklart om de blir en lång dag).

- a svaret kom ju i förra, men jo oftas så får han de, han kan koppla av väldigt bra där och trivs med de så vi brukar försöka hinna få in han en stund.

- ja rider fram 40 minuter till första klassen (mycket skritt) och ca 25 till nästa klass... rider alltid nästan bara lösgörade och kollar så allt funkar som de ska. ibland kan man ju behöva kolla om något som mna har haft lite problem med sitter men annars så brukar min framskrittning bli en rep. av programmet :) funkar jätte bra :banana:

- red ponnyklasser, på kortbana så ja ska väl inte klaga över att de inte är så mycket plats men de blir mest att ta de lite lungt gå igenom prog. en sista gång och så.

- oftas faktiskt. känns så bra får de hållet så de brukar bli de rent automatiskt....

Får hästen något tillskott mellan klasserna? beror på hur lång tid, men oftast betfor o ibland hö

Ställer ni in hästen i box/transport? ja, om inte starterna ligger väldigt nära varandra

Hur länge rider ni fram inför första och sedan inför andra klassen? första: ca 45-55 minuter, andra: ca 25 minuter. beror på hur tävlingsplatsen är&vilket humör pojken är på.. jag märker det ganska snabbt när jag sitter upp, om han har en "bra" dag räcker det med 40 minuter till första klassen o då blir det bara extra mkt skritt

När ni rider fram, hur lägger ni upp framridningen? Rider ni ngr linjer ur programmet? beror på pojken :) försöker rida några vägar, om det är möjligt. annars är det mest låg form, lossa, lyssna o busa. sen innan vi går in samlar vi upp ordentligt o sätter tryck i honom. men det beror också en del på hur han är för dagen, vissa dagar är han okontaktbar..

Vad gör ni i collectingring innan start? beror väldigt mkt på hur han & omgivningen är, oftast gör vi lite skänkelvikningar, lite skritt, övergångar, mellangångarter.

Rider ni alltid in från samma håll på banan om det inte är separat collectingring? nästan alltid i vänstervarv
[/QUOTE]

Får hästen något tillskott mellan klasserna? Hästarna får mat vid samma tider som hemma, om det är möjligt. Det som framför allt är aktuellt är hö vid lunch eller eftermiddag. För övrigt ingenting.

Om det är lång tid mellan starterna (typ 2 timmar) så ställs de in. Har jag båda hästarna med mig och det finns möjlighet till uppstallning står Lycka i transporten och Ella i en box.

Första ca framskrittning+30 minuter på båda hästarna. Beroende på hur lång tid det är mellan klasserna så allt från framskrittning + 5 minuter till lika långt som inför första klassen.

Jag rider inga linjer ur programmet. Ser mest till att hästen är mjuk, eftergiven och är på gott humör samt att det är vaken på hjälperna. Dvs mycket övergångar, leker med takten och växlar mellan böjda och raka spår.

Jag brukar trava och galopera under lättridning och låg form.

Jag rider alltid in i vänster varv på Lycka och höger varv på Ella. Det är deras bästa varv.

Han har hösilage så länge han står i trailern ibland har jag med betforvatten men för det mesta dricker han relativt bra så det brukar inte vara ngt bekymmer.
Han står nästan alltid i trailern mellan klasserna.
Till första 40-50 min och ibland lika länge till andra klassen med beroende på känslan. Är en ganska spänd häst som biland kan ta lång tid att få något sånär lösgjord så det tar sin tid.
När ni rider fram, hur lägger ni upp framridningen? Rider ni ngr linjer ur programmet? Mkt tempoväxlingar och övergångar ganska mkt galopp då det är mest effektivt för lösgjordheten. En stund innan sätter jag lite mer tryck i honom men det är lite beroende på hur spänd han är. Rider då och då igenom lite moment från programmet.

Ganska ofta har han spänt till en aning igen så det är bara att fortsätta med ovanstående.

Nästan alltid från vänster.

Många frågor blir det, men det är intressant att se hur andra lägger upp dagen då jag inte har någon tävlingsrutin[/QUOTE]

Får hästen något tillskott mellan klasserna? nej
Ställer ni in hästen i box/transport? ja, alltsom oftast. är det fint väder och möjlighet finnes brukar jag eller mamma gå med hästen en del av tiden och låta honom beta (maskrosor är favoriten ;))
jag går lite med hästen, och rider sedan fram ca 35 min.
till andra ev något kortare, beror på hur första klassen kändes. hästen blir inte trött, så det behöver jag inte ta ngn särskild hänsyn till.
rider hellre fram något för kort tid än behöver ta en extra skrittpaus (för då bli kamelen extra tittig :eek: )

jag fokuserar mest på övergångar/samling samt att flytta hästen undan för skänkeln (och på att hålla mig kvar på hästen och hästen kvar på banan när han får sina idéer :crazy: )
har jag tid och känner att det är läge rider jag ev några linjer, annars blir det samma rörelser fast på egenvalda platser sas.

tar det mest lugnt, går igenom programmet, rider några skrittpiruetter åt bägge hållen.

nej, jag tar den sidan som för dagen känns bäst. ibland är den ena galoppen rakare än den andra, och ibland har jag lättare att få en bra halt åt det ena eller det andra hållet osv.

Ja, hö och sen beroende på vilken tid det är på dagen just mellan klasserna så får den även betfor.

För det mesta, men det beror på om jag ligger på placering i första klassen, blir det prisutdelning och jag sedan startar tidigt i nästa klass så lastar jag inte in hästen. Vid möjlighet så betar jag hellre med henne så hon inte behöver stå så mkt i transporten.

Jag rider fram ca 45 min till första klassen men då räknar jag med att jag skrittar fram länge. Jag leder också hästen ett tag efter vi lastat ur innan jag börjar rida fram. Till andra klassen rider jag inte fram lika länge, ungefär 30-35 min skulle jag tro.

Först rider jag max 20 min skritt-trav-galopp, lägre i formen, mkt övergångar och halter, flytta för båda skänklarna så hästen kommer igång. Sen skrittar jag en stund på långa tyglar. Efter det rider jag en del moment ur programmet, volter, skänkelvikningar osv och även träna lite mellangångarter. Sen så tar jag det lite lungt igen ett par minuter innan jag går in i collectingring (finns det ingen collecting gör jag likadant strax innan jag annars skulle ha gått till collecting).

Det beror lite på hur stor collectingringen är och hur många ryttare man är där, men om jag är ensam så jag är nästa ryttare in på banan travar och galopperar jag lite först, sen skrittar jag för att samla ihop alla krafterna för ponnyn jag tävlar blir rätt seg inne på banan :grin:

Ja nu rider jag alltid upp från vänster men förut red jag från höger.

Hösilage, middagsfoder med lite extra energi i form av betfor och morötter och vatten då såklart

Ställer ni in hästen i box/transport? Om det är lång tid mellan klasserna har jag box, annars får hon stå i transporten.

Hur länge rider ni fram inför första och sedan inför andra klassen? Första 20 min-30 min, andra ca 15 min, mer än så behövs inte.

När ni rider fram, hur lägger ni upp framridningen? Rider ni ngr linjer ur programmet? Börjar med skritt och trav i låg form, lite på volt och rätar även ut lite på rakt spår. Brukar rida ngra linjer från programmet och om det tex är 10meters volter i programmet så brukar jag rida lite såna.

Rider runt på fyrkantsspåret ett varv i både hgr och vs, för att ponnyn kan lätt få för sig att titta lite på sarg/blommor/läktare annars :p Brukar dock slappna av så fort hon har fått gå runt ngt varv. Brukar försöka hinna med att fatta galopp i båda varven och så tar jag upp formen lite i volterna-mer samling.

Rider ni alltid in från samma håll på banan om det inte är separat collectingring?Nej, rider in i det varvet hon känns bäst i, är oftast från vs dock.

Jag tävlar inte, men brukade lasta om det var lång tid mellan klasserna o ge betfor o ev. hö.
Är det många timmar brukade jag ta ut den o gå lite ett par ggr o ev. duscha den vid varm väderlek.
Tänk på att den bör kissa- så den slipper gå med benen i kors:angel:- om den inte kissar i släpet.

hur länge du måste rida fram o så- får du testa dig fram till, men oftast längre till första klassen. Sen spelar värmen stor roll.

KL

När jag eller ungarna tävlade så ställde vi alltid in i transporten emellan om det inte var stekhett i transporten eller starterna kom mkt nära varandra, vilket de nästan aldrig gjorde. Det är skönt för hästen att få lite "blöt" mat som betfor m havre eller nåt, vatten och få koppla av och framförallt skönt för en själv att slippa gå runt med hästen, utan kunna fika och rpata med folk och titta lite i lugn och ro...

Det beror förstås på om hästen står lugnt i transporten eller ej men åker dom ofta är det inget problem i regel.

Sen tyckte jag det var regn hälften av gångerna sådär under en tävlingssäsong:angel:, och då är ju det ett bra skäl att kraken slipper stå i regnet mellan klasserna:crazy:

Framridning osv utifrån behov häst/känsla den dagen. Ofta så nervös själv att jag ändå sen inte gjorde det jag tänkte att jag borde göra...................

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag försöker spara på ponnyn så gott jag kan så hon sksa orka andra klassen också.

Hon får lite hö att tugga på och vatten.

Box eller spilta.

Beror på underlaget, men brukar bli runt 30 min inför första och sen 15 - 20 min inför andra.

Jag rider det som jag tycker behövs. Behövs det mycket volter för dagen göra jag mkt volter. Behövs det mkt övergångar så gör jag mkt övergångar. Så det är olika från dag till dag.

Beror lite på hur framridningen är. Men om man har kunnat trava och galoppera på framridnigen rätt bra så brukar jag skritta rätt mkt för att samla krafter. Om man inte har kunnat trava och galoppera så mkt på framridningen så brukar jag göra det och sen skritta för att sdamla krafter. Sen just innan jag ska in brukar jag rida förbi domaren om man får det.

Asså, det varv hon känns bäst i men det brukar alltid vara vänster så.. :P

Hur lägger ni upp dagen om ni tävlar mer än en klass på en tävlingsdag? Beroende på omständigheterna, men oftast, så joggar jag W på morgonen om det hinns med - iaf första dagen om meeting. W behöver göra sig av med all överskotts energi som finns både i kropp och huvud.

Om det är väldigt varmt så kan det bli lite blöt havre och om han visar sig vara "spooky" får han magnesium med nån örtblandning (ej karens), hö och vatten är givet

Ja, men ibland händer det att jag fått rida in på banan nästan direkt igen

50-40 min första klassen (exlusive morgon joggen) och 40-30 min andra klassen

10 min skritt, jogga låg/rund med mkt övergångar i trav sedan galopp, skrittpaus, travarbete med skolor enligt programmets linjer oftast, skrittpaus, galopparbete med enkla byten och linjer ur galopprogrammet, skrittpaus, trav och galopp som avchekning innan vi går in på banan

Håller hästen aktiv med mkt övergångar

Ja alltid inridning i högergalopp

Senast ändrad:

Beroende på hur lång tid det är emellan, oftast är det någon timme så då får hon krafft och hö

Hon står i transporten, står still och verkar trivas där

40min inför första och 30min inför andra

Rider oftast delar av programet som jag vet hon har svårt för, ibland även hela programmet om jag själv är osäker på vägar och så

Håller igång, låter hästen titta runt då hon blir lite nervös på staketet och så

Ja in från vänster

Många frågor blir det, men det är intressant att se hur andra lägger upp dagen då jag inte har någon tävlingsrutin

Hur lägger ni upp dagen om ni tävlar mer än en klass på en tävlingsdag? Får hästen något tillskott mellan klasserna?
Min ponny blir ganska seg i andra klassen ofta så jag måste verkligen planera när det är meeting och så. Försöker oftast vara där en bra stund innan första klassen så han får vila upp sig lite efter transportresan också:p Och mellan klassen får han självklart uppladdning så mycket som det går att ge honom utan att han får håll.

Om det är långt mellan klasserna gör jag det men annars brukar låta honom vara kvar ute:)

Hur länge rider ni fram inför första och sedan inför andra?
Jag brukar skritta 15 först och bara rida lite grann så där 15 minuter till eller lite mer om det är ett svårare program. Inför andra mjukar jag upp lite och sedan hårt sista 10 minuterna ungefär så det brukar bli ungefär 30-40 första och 20-30 andra.

Först skrittar jag som sagt mycket. Det gör jag för att inte trötta ut men ändå värma upp;) Sen rider jag mycket serpentiner i trav och gör lite olika delar i programet i traven. Sen brukar jag ta lite små saker som kan krongla tex ryggning, skolorna, enklabyten osv.

Jag brukar oftast skritta en stund och sen innan jag ska in på banan ser jag verkligen till att han lyssnar på alla hjälper och inte går emot.

Vet faktiskt inte helt säkert rider nog oftast in i högervarv men det beror på dagsformen i varven;P

Hur lägger ni upp dagen om ni tävlar mer än en klass på en tävlingsdag? Försöker vara på plats i tid så att han hinner få komma in och vila i box / spilta på tävlingsplatsen innan start

Får hästen något tillskott mellan klasserna? Hö, vatten, ibland betfor om det är väldigt varmt och han dricker dåligt
Ställer ni in hästen i box/transport? Han står aldrig i transport, blir allderles för varmt + att han är tryggare inne i ett stall.
Hur länge rider ni fram inför första och sedan inför andra klassen? Brukar rida fram 40-50 minuter på första klassen och lite mindre till den andra.

När ni rider fram, hur lägger ni upp framridningen? Rider ni ngr linjer ur programmet? Beror alldeles på hur han känns, men annars är det nog bara lösgörande övningar för att han ska bli mjuk och följsam och sedan lite övergångar för att få honom på alerten

Vad gör ni i collectingring innan start? Skrittar runt, tänker igenom programmet en sista gång.

Rider ni alltid in från samma håll på banan om det inte är separat collectingring? Rider alltid in från samma håll, alltid den sida han känns bäst i :D

Lunchen, havre&betfor, hö och vatten oftast
Brukar jämt ställa in hästen som jag tävlar i spilta eller box, känns enklast så..
Rider fram allt mellan en halvtimme och en timme. Det låter mycket men när man rider på en fjantig ridskoleponny som bara spänner sig känns det bäst så.
Eftersom hästen jag rider blir så uppstressad av galoppen ser jag till att jag galopperar mycket i början. Brukar rida öpnna volt sluta, hon lossnar bäst så. Annars brukar jag bara länga.
Försöker få hästen att lyssna på mig ;) det har hon inte riktigt lust med
Inte alltid..

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar