tävlar man för att placera sig? :-)

S

__Stilett__

Går ni ut o tävlar med strävan att placera er på tävling?
Det borde ju vara en ganska naturlig tanke.
Eller kan ni rida år efter år i samma klass och inte placerat dig?
Bara en tanke......

jag tävlar ju med min vbl travare, började sen nyligen dock, hästen är påbörjad utbildning i 9½ års ålder, dvs väldigt sent. Jag kommer säkert aldrig placera oss. Givetvis pga våra begränsningar, hästens begränsningar/gång o dylikt. Frågan är väl, varför åker man ut när man vet att man kan komma bland dom sista, fastän man gör sitt bästa utefter omständigheterna. :) igentligen, man blir ju bara nervös, det är tidiga mornar, det kostar pengar, man reser, man skippar en ledig dag m.m Men ändå åker man ut...en annan jublar om man lägger sig i mitten av startfältet lixom :angel:

hur är det med er?

Sv: tävlar man för att placera sig? :-)

ja det gör jag. särskilt i dressyr. (fälttävlansryttare som man är tycker man att det är roligt att sno dressyrtanternas rosetter ;))
tycker inte att det är roligt att tävla dressyr om jag inte kommer hem med rosett och plakett (och helst minst anmälningsavgiften åter åxå).
samtidigt vill jag inte ha rosetter till varje pris och skulle aldrig starta en LB bara för att få en placering. håller mig till den nivån som ger oss utmaningar i klass med våran utbildningsståndpunkt (de svårare LA-programmen fn), och på den nivån vill jag självklart vara med och slåss om den blågula :D

(skillnad är det i fälttävlan som jag rider mest, där har jag åxå målet att vara placerad, men kan ha haft minst lika roligt på en tävling om jag inte blir det. där kan ju en miss på 1/10dels sekund innebära att man missar ett hinder ex. och då kan man ju ha gjort en bra tävling ändå, trots att det inte syns i resultatlistan, och kan vara nöjd.)

sen kan man ju iofs göra sitt livs ritt på dressyrbanan, men tyvärr är domaren inte av samma åsikt men det är ju en annan historia. har man gett sig in i en bedömningssport så.....

men summan av kardemumman är iaf att ja, jag satsar alltid på placering. skulle tröttna på att rida samma klass år ut och år in om jag inte var placerad. (tröttnar iofs efter typ två tävlingar då :p)

För mig finns det olika anledningar till varför jag tävlar (beroende på vilken häst jag rider och vilka klasser jag rider):
*Ge hästen rutin = satsa på en bra ritt
*Ge mig själv rutin
*När både häst och jag har rutin i de klasser det gäller så rider jag givetvis för att Vinna :D

Men dessa 3 pukter har ju ändå något gemensamt och det är ju att hela tiden komma framåt och målet är ju att komma så långt både hästen och jag klarar :)

(nu tävlar jag ju mest hoppning, men jag har haft samma "tänk" de få gåner jag tävlat dressyr också)

Nu igår gjorde jag min första start i LA (dressyr).. Förra helgen var jag iväg och red en LB:2a och en LB:3a. Det gick bra i första klassen, jag placerade mig som 3a :)
Domaren där, som även dömde andra klassen, tyckte att hästen skulle gå i låg form och i ett ganska friskt tempo, vilket iofs är helt rätt i en LB.
Men eftersom jag skulle starta LA, vilket kräver högre form osv, helgen därpå valde jag att ändå rida honom lite högre och lite mer samlat.
Sen vet jag ju iofs inte om jag hade placerat mig om jag hade lagt ner honom mer heller... Men den gången red jag i utvecklande syfte istället för placering :)

he.. jo.. Jag skulle aldrig gå ut o starta en klass som jag vet att jag inte kan vinna:o

jag har tävlat sen jag var 11 år ( är 18 nu) och jag har sedan 2001 placerat mig på de flesta tävlingar, 2004 hade jag minst en rosett med mig hem från varje tävling.

jag sattsar ju mycket på ridningen och jag vill se resultat på träningen när jag går ut på en tävling, så är det bara, jag går aldrig ut med en häst som inte är helt färdig bara för att ge den rutin, för den dagen som jag anser att den är färdig så är den också framör skänklen och lyhörd för mig och då brukar det aldrig vara några problem att rida dem på en dressyrbana då de vet att de ska lyssna på mig hela tiden.

sån är ja :D

Jag tävlar för att vinna och som Lancet sagt skulle jag inte starta i en klass jag inte trodde att jag kunde vinna. Att det sedan blir svårt för mig att göra det, gör ju bara saken roligare.
Jag är en extrem tävlingsmänniska och anser att allt utom vinst är ett misslyckande, fast jag kan vara lite nöjd i allafall om jag tycker att jag och hästen gjort bra ifrån oss trots plac.
Saken är den att jag älskar att tävla hur det än går och det är en stor anledning till att jag fortfarande rider, efter lite skador och så...

Ja, jag strävar alltid efter att placera mig. Sedan beror det ju på klassen också, r det en lokal LC så skull jag bli grymt besviken om jag inte placerade mig, men om dte är en regional LA så tävlar jag mest för rutin (vårat första tävlingsår) och självklart blir jag överlycklig om jag placerar mig där, haha!
Sedan älskar jag att tävla helt enkelt, allt folk man får träffa, se domarens bedömning, finslipa, se fina hästar, ALLT :D

Nä, hade jag bara tävlat för att placera mig så har jag definitivt fel häst. Jag tävlar mest för att se hur vi utvecklats. Det är kul även om vi oftast kommer sist :angel:

Jag åker ut och tävlar för att placera mig. :D

Men bäst känns det så klart om hästen går super och man har en bra känsla och domaren tycker lika! ;)

Jag tävlar för att det är så himla kul!
det finns inget bättre faktist, sen e det ju ganska kul om man kommer hem med en rosett någon gång i bland :)

Ja, jag strävar ju mot att få placeringar och rosetter, även om det inte är den största anledningen till att jag tävlar.
Jag tävlar för att det är så enormt roligt, träffa människor, rida och bli bedömd, få ett "kvitto" på vilken nivå man står på just nu.

Sen är det ju klart, att det är ju alltid roligare att bli placerad, eller vinna ;)

Skulle jag rida år efter år, och bara ligga på samma nivå hela tiden (inte bli placerad) så skulle jag nog börja fundera lite..vad är det som gör att vi inte utvecklas? och sen så skulle jag försöka göra något åt det, eftersom jag vill utvecklas, bli bättre och bättre!

nu tävlar jag inte dressyr men mitt mål med att tävla är att placera mig. (sen tycker jag det är grymt kul också så klart ;) )

Skulle jag rida år efter år, och bara ligga på samma nivå hela tiden (inte bli placerad) så skulle jag nog börja fundera lite..vad är det som gör att vi inte utvecklas? och sen så skulle jag försöka göra något åt det, eftersom jag vill utvecklas, bli bättre och bättre!

jag skulle inte behöva tänka så iaf :D --> travhäst. Men om jag tex skulle ridit ett halvblod eller dylikt så hade jag nog börjat fundera lite också. Alla vill nog bli bättre och bättre :)

nä,,jag får nog kämpa på jag, sträva efter o försöka inte komma sist och försöka hålla mig på 60%...bara det kan dock vara svårt, men det är väl dom mål jag får gå efter. :) Om vi ngn gång skulle få placering, så är det nog för bra för o vara sant...

Jag tävlar endast i hoppning , självklart vill jag att det ska gå bra och att även placera sig ngn gång ibland , okej ja erkänner aytt jag är en ganska så stor tävlingsmänniska men bara det går bra e jag nöjd , blir jag placerad vilket inte är så ofta n :P Blir jag VÄLDIGT ÖVERLYCKLIG :D:D:D

Både och. Rider jag lätt klass är målsättningen alltid att försöka kamma hem en rosett. Att det sen inte alltid blir så är en annan historia. Men skulle jag år efter år ligga oplacerad i en klass skulle jag nog ge upp, byta häst/tränare/gå ner en klass osv.

Har ju även varit & nosat lite på Msv B på Z som ju inte har gången för att placera sig i Msv B riktigt även om han har nån enstaka plac där med sambon. Har ju även gått upp till den nivån med M några starter. Där rider jag enbart för att få rutinen. Jag tror att hon har kapacitet att nå över 60 % och komma på plac i framtiden om vi får fortsätta utevecklas, även om vi i dagsläget inte alls är där.

Jag tävlar för placering ;) dock var det ett tag sedan jag kom placerad i "dressyr" men jag ska banne mig ha fler!! :D
är det en billig klass/klubbdressyr kan jag vara med iaf... på min klubb får man ändå så fula rosetter på klubbtävling :p

I grunden så tävlar man ju för att vinna/placera sig. Det är ju det som är grejen med tävlandet..
MEN för att konkurrera på dressyrtävling så krävs det ju förutom att man själv kan sin grej, också en häst med bra psyke, gång och liknande. Har man tex. som du en varmblodstravare så spelar det liksom ingen större roll om du är duktigare än många andra ryttare, din häst begränsar dig helt enkelt. Då är det inte så lätt att tävla för att vinna!
Jag har funderat lite på detta med tävling och tänker kanske ge mig ut och tävla kallblodstravaren lite under våren som kommer. Han kan genom prydlig ritt komma på övre halvan eller strax utanför placering i LA-klass... men han har inte de gångarter/egenskaper som krävs för att ta placeringar eller vinna en klass. Däremot tycker jag att det är JÄTTEKUL att åka på tävling med honom och visa upp honom. Han får alltid en massa positiv uppmärksamhet både från domare, fumktionärer och åskådare.
Det är också rätt härligt att kunna tävla helt utan krav. Ingen blir liksom förvånad om vi skulle komma sist. Kommer vi däremot på övre halvan så får vi typ stående ovationer! :D

Nirak

jag känner också mindre press på så sätt att det får faktiskt gå dåligt, utan att man behöver känna sig dum för det. samtidigt som man blir jättenöjd om man gör en bra prestation. själv är jag jätteglad om jag tar 10-15 halvblod. (vilket vi gjort)

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: svea
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 086
Senast: Belethien
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 815
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30