A

Atomiic

Alltså jag har en nordsvensk, som jag är lite intresserad av att i framtiden börja tävla lite dressyr på. Jag är inte intresserad av att "ta mig" nånstans, så ni behöver inte säga nåt om det faktum att har jag inget hbl, blabla. Vet redan dem åsikterna, tänker satsa på min nordis!! :love:
Ni som tävlar/tävlat nordis/kallblod hur är domarna, är dom rättvisa, har bara hört att dem ska döma ner så fort dom får syn på en.
(vill tillägga att det är låångt kvar tills vi är framme på tävlingsbanorna, men visa dagar vill man bara)
Hur långt kan man kommer med en Nordis?

Nyfiken :love:

Sv: Tävla..

Jag tror inte att de dömer ekipaget innan ritten.
Tror att det kan vara en borförklaring till sämre poäng.
Det är inte säkert att den ryttaren skulle få mer på ett halvblod.

Tycker att du är tuff, men skaffa en riktigt bra tränare.
Det blir lite svårare-inbillar jag mig.Det är beroende på hur din o hästens talang tillsammans.
Go girl go!
Skulle vilja se Brink på en Ardenner:)

Haha, jaa,det skulle jag med vilja se ^^
Ja en bra tränare är alltid A&O oavsett ras misstänker jag :)
Sönt att nån vill se mig på banan nån gång, jag har tur för jag och min häst passar väldigt bra ihop (självgod :angel: )

pssst, Ni skulle ha sett på julshowen 2005 när hasse lundbäck blev avbockad från en nordis, hihi, avgarv från publiken blev det ;) (nordisen i fråga är då en släkting till min, och ägaren min hovis) :rofl: :rofl:

Visst kan du tävla dressyr på din nordis. Om den är riktigt välriden ser jag inget hinder från att tävla LA-klasser. Dock har ett kallblod inte samma rörelsemönster som ett halvblod och du kommer att ha svårt att konkurrera gångartsmässigt. Gångarterna är en del av helhetsbedömningen i dressyren idag och du kommer få betydligt svårare att på ett kallblod konkurrera pga. att de har ett annat rörelsemönster.
Men rent teoretiskt finns inget som hindrar från att tävla!

Nirak

Jag skulle tycka det skulle vara roligt att se er på tävlingsbanorna. Jag håller helt med Axel vad gäller ryktet att domare dömer ner kallblod så fort de får se dem, det är troligtvis en bortförklaring när man fått dåliga poäng. Om ditt kallblod har svaga gångarter kan du knipa poäng på nogrannhet och det kommer man långt med i lätta klasser.

Go for it!

Jag är inte ute efter att vinna så därför gör det inget om havbloden får bättre poäng på gångarterna :D jag vill mest se vad vi kan prestera ihop. :love:

Jag tror inte att de dömer ekipaget innan ritten.
Tror att det kan vara en borförklaring till sämre poäng.
Det är inte säkert att den ryttaren skulle få mer på ett halvblod.

Tycker att du är tuff, men skaffa en riktigt bra tränare.
Det blir lite svårare-inbillar jag mig.Det är beroende på hur din o hästens talang tillsammans.
Go girl go!
Skulle vilja se Brink på en Ardenner:)

OT

Tänkte att det vore en rolig punkt på Globen att sätta gänget som värmde upp i början, Brink, Lussan, Tinne mfl, på ett gäng nordsvenskar, travare, ett par aktiva galoppörer och nån fjording tex och låta dem jobba en halvtimme/timme och se hur det blev:p :devil:

Haha.
Det skulle folk betala mycket för att se :bump: :banana:
Det måste genomföras :) :idea:

Kyra tex. har ju iofs ridit ardenner flera gånger. Jag har inte sett det själv, men hört om det!

Nirak

Jag tävlade kallblod (Irish Cob) ett tag, dessutom en ponny, bland stora hästar (bara för att hästen skulle varit ute lite innan yngre ryttare tog över).
Jag tycker domarna har varit rättvisa, har inte varit med om att bli nerdömd, men däremot uppdömd ;) . Domaren blev jättekär i min lilla ponnyhingst och vi kom trea, även om jag inte tyckte det gick så bra... Nästa gång vi skulle tävla kom samma domare fram till oss och tyckte det var jättesynd att vi skulle starta den andra klassen, som inte hon skulle döma :D .

Alltså jag har en nordsvensk, som jag är lite intresserad av att i framtiden börja tävla lite dressyr på. Jag är inte intresserad av att "ta mig" nånstans, så ni behöver inte säga nåt om det faktum att har jag inget hbl, blabla. Vet redan dem åsikterna, tänker satsa på min nordis!! :love:
Ni som tävlar/tävlat nordis/kallblod hur är domarna, är dom rättvisa, har bara hört att dem ska döma ner så fort dom får syn på en.
(vill tillägga att det är låångt kvar tills vi är framme på tävlingsbanorna, men visa dagar vill man bara)
Hur långt kan man kommer med en Nordis?

Nyfiken :love:

Min kompis tävlar sin travarnordis framgångsrikt upp till och med lokal LB. Hästen kan alla rörelser upp till och med MsV, men i LA börjar hans begränsande gångarter tala emot honom (för placering alltså).

So go girl, klart du kan tävla!

snor din tråd lite, det är lite samma ämne.

Jag ska köpa en d-ponny utan jättebra gångarter, dock är han väldigt lydig och välriden. Jag har innan tävlat honom regionalt bland ponnyer. Nu är jag 20 år, hur mycket kommer domaren döma ner för att jag kommer på min lilla ponny ;) Vi snackar lokalt nu. Jag har inga vidare ambitioner (då hade jag köpt en stor häst), men både jag coh pållen tycker det är kul att tävla!

Våran kallblodstravare är tävlad LA-klasser med plac. Har inte gången för att placera sig i medelsvåra klasser, men skulle kunna starta MSV med en duktig ryttare..

Har du bilder på din kompis nordis? Vore kul att se! :)

Nirak

Ja, har bilder, men inga under ryttare, skulle tagit det i torsdags när hon blev halt :(
men min tränare ska flytta tillbaka till stallet, så bara Dixie är ren då ni :banana:

Här hoppar vi, är typ det enda helkroppskortet jag har:

Bara ett huvud, uppställd för finkort:

Ett helkort precis i början, när hon fortfarande var väldigt stoor, dock taget från fel sida efter en dag med ösregn:

måste ta lite bilder så ni får komma med lite kritik, hatar verkligen att folk ser mig rida, men måste nog vänja mig om jag ska tävla :D

Min nordis utbildas just nu inom den högre dressyren.
Hon har lätt för sig och trampar under sig fint.
Hon har dessutom fått beröm för vackra gångarter!
Hon har även lärt sig vissa skolor.

Vi ska tävla till våren, vi har tidigare tävlat hoppning tom 1meter, samt westernridning. Nu tar dressyren över :angel:

Min nordis utbildas just nu inom den högre dressyren.
Hon har lätt för sig och trampar under sig fint.
Hon har dessutom fått beröm för vackra gångarter!
Hon har även lärt sig vissa skolor.

Vi ska tävla till våren, vi har tidigare tävlat hoppning tom 1meter, samt westernridning. Nu tar dressyren över :angel:

Vet inte om jag har fel, men de flesta nordisar jag sett träffat verkar ha väldigt "lätt" för att trampa under sig väldigt bra.. Kanske bara är ett sammanträffande..

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Dressyr Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 211
Senast: Kiwifrukt
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar