Tävla triangelmärkt häst?

foxy_lejdy

Trådstartare
Får man tävla i körning med en triangelmärkt häst?

Jag vet att man inte får tävla i ridning, men gäller samma körning?

Hästen är en pensionerad hopphäst som inte håller för hopptävlingar längre.

Sv: Tävla triangelmärkt häst?

Kolla upp först och främst varför hästen är märkt. Man märker ju inte ut friska hästar! Hästen är utdömd och då ska den inte tävlas. Även körning är påfrestande för kroppen.

Den är märkt p.g.a. en gammal skada i en kotled fram, troligtvis förslitning. Hoppas hästen den går den inte igenom böjprov efteråt.
Hästan var värd en massa pengar och gick höga klasser i hoppning, skulle säljas men gick inte igenom böjprov.
Har dock aldrig visat hälta annat än vid böjprov, tydligen används den dagligen i ridning fortfarande och de hoppar med den också.
Det blev en triangelmärkning eftersom de betalat så mycket för hästen och annars skulle de inte fått ut någonting eftersom den inte kunde säljas.

Det verkar vara en mycket trevlig häst, den är dock inte inkörd i nuläget och jag letar efter en sällskapshäst och eftersom jag är för stor för att rida denna så var tanken att köra in honom om jag köper honom.
Men jag vill ha en häst som jag kanske kan tävla nån gång med i framtiden.

Ok då förstår jag.

Jag tvivlar på att du kommer få tävla den. Tävling som tävling oavsett gren.

Nej, du får inte tävla med triangelmärkt häst, det kvittar av vilken anledning den märkts.

Jag letade i TR på SvRF's hemsida, och där står som följer:

"3. Triangelmärkning
Häst som av försäkringsbolag betalat ut ersättning för och som är triangelmärkt, får inte delta i tävling. "

Det är det enda som står om triangelmärkning, finns i TR1 (Gemensamma bestämmelser), och jag hittar inget tillägg i TR för körning.

Du har helt rätt, enligt vad jag har lärt mig så får inte triangelmärkta hästar tävlas överhuvudtaget. Märkningen är ju för att man ska kunna se att den är utdömd så att den inte kan tävlas under falska premisser.

Jag trodde väl att det var så, jag kikade också i tr men hittade inte riktigt.
Det blir nog inget hästköp för min del, letar vidare istället.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 483
Senast: Cambrie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
918
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka