Tävla ponny som stor häst

H

Hiwiie

Om man vill fortsätta tävla sin ponny i dressyr efter det att man fyllt 18 år bland stora hästar, finns det då någon regel som säger att man måste ha tävlat ponnyn på en viss nivå för att få klassa den som stor häst?

Har forskat lite i detta men kan inte hitta det någonstanns, och det verkar vara få som vet. Min ponny är mer som en stor häst, både till utseende och att rida och har luftiga fina gångarter. Tror hon skulle arta sig bra på storhäst-tävlingar. Vill väldigt gärna prova :D

Sv: Tävla ponny som stor häst

Det beror på vilken nivå du vill tävla på.
I dressyr får den som fyller minst 19 under året tävla ponnyn i hästklasser t.o.m. medelsvår dressyr och i hoppning t.o.m 1,20 hoppning.
Har ryttaren under året innan framgångsrikt tävlat ponnyn i ponnyklass hoppning 1,30 så kan man få dispens att tävla högre klass.

Så om du håller dig till dressyr högst medelsvår (obs 'Msv', inte 'Msv B', dvs du får även tävla Msv A-klasser) och hoppning högst 1,20 så är det 'fritt fram', du behöver inte ens ha startat ponnyn i ponnyklass .
Ryttaren måste ha senorlicens, och ponnyn måste ha hästlicens (ponnylicensen ligger tydligen 'vilande' tills ett ägarbyte eller varaktigt ryttarbyte gör att den ska tävla som ponny igen).

Det går bra att tävla som häst. Jag gjorde det med min ponny när jag blev för "gammal". Hade startat honom FEI som ponny och började rida LA som häst. Hade bara kvar honom ett år så det blev inte så länge på häst men det gick bra. Var inga problem när jag sålde honom och han går FEI som ponny igen nu :)

Vet du varför det ej är tillåtet över msv i dressyr? Det viktiga är väl ändå att ekipaget är harmoniskt?

Angua skrev:
Vet du varför det ej är tillåtet över msv i dressyr? Det viktiga är väl ändå att ekipaget är harmoniskt?

Jag håller med dig! Tänk vad kul det skulle vara att få sen en ponny på GP i Globen :love:

de e det,vet en som red st geoerg på sin ponny iväntan på att lillebroren skulle ta över

Nice! men fick det ekipaget dispans då eller hur gick de till väga?

S:t George o Msv A (dvs. Msv) är samma sak.

Ahaaa, så insatt är jag! Haha

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 419
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar