Tävla ponny bland hästar?

Sv: Tävla ponny bland hästar?

Självklart att det finns folk som är "öppensinnade" men tyvärr härjar det av "konservatister" där ute. Tycker det är synd att vuxna inte får tävla ponny, men det är ju också ojusst mot de yngre som tävlar: kan man inte göra en ponnyklass för vuxna? Eller måste vi alla börja på gymkhana för att bli accepterade?

Just att som vuxen täva mot ungar skulle ju aldrig funka, deras föräldrar skulle väl bli vansinniga när man "stjäl rosetter från barnen"

Följdfråga: Gäller 18-årsgränsen även om ponnyn tävlas som stor häst s a s? :confused:

Nej, då är den ju stor häst, och där finns ingen åldersgräns. Det är oftast därför man väljer att tävla ponny som häst.

Finns det ingen åldersgräns alls? (är helt novis när det gäller tävling).

-Så om jag som 21åring köper en ponny istället för storhäst så kan jag
tävla den som stor häst? :confused:

Finns det ingen åldersgräns alls? (är helt novis när det gäller tävling).

-Så om jag som 21åring köper en ponny istället för storhäst så kan jag
tävla den som stor häst? :confused:

absolut så länge ni är ett proportionerligt ekipage så är det inget som säger att man inte får göra det.

Just att som vuxen täva mot ungar skulle ju aldrig funka, deras föräldrar skulle väl bli vansinniga när man "stjäl rosetter från barnen"

Självklart att det är väldigt ojusst mot barnen för de är ju helt enkelt mindre och oftast inte lika "duktiga" som äldre. Därför vill jag ha ponny-klasser för vuxna! :banana:Det är väll mer än rättvist? Alla vill ju inte rida storhäst!

Får jag som 15-åring också tävla min D-ponny lokalt bland stora hästar?

vem bestämmer om ett ekipage är proportionerligt? hur "mäter" man det?
tycker nämligen att det skiljer sig väldigt mycket när det gäller hur folk tycker att man ser ut på hästen! På ridskolan red och tävlade jag en b-ponny, trots att jag är 166 cm lång. Då var det många som inte alls tyckte att det såg tokigt ut, men även några som tyckte att jag var för lång....

Vill du diskutera storleken på ponnyekipage så finns det redan en tråd för detta, använd sökfunktionen eller bläddra lite bland sidorna.

/B_A_L, moderator

ville egentligen inte diskutera, bara fråga av ren nyfikenhet hur proportionen bestäms. Men låt gå då :p

Tja vem som dömer vad som är proportionerligt är kanske domaren som anmärker om det inte ser fel ut. Jag har inte någon aning faktiskt men det lät väl bra :rofl:

Men jag har inte riktigt förstått- vad händer egentligen om jag tävlar hopptävlingar på en liten ponny som jag vuxit ur bra mycket? Kan jag fortsätta om jag vill eller kan de stänga ut mig från tävlingarna? (Tänkte mest på alla envisa ryttarna som inte erkänner att nu är det slut :p ) Finns det någon som helst sätt att ingripa eller är det bara att anmärka och sen leva med det om ungen vägrar skaffa ny häst?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 176
Senast: Astrid1
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
2 036
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar